IKEA

IKEA Kungens Kurva görs om till en restaurangupplevelse för 1000 personer för att hylla mat och gemenskap

Dela

För en enda kväll förvandlas vårt mest ikoniska varuhus, IKEA Kungens Kurva, till IKEA Smakfest – en hyllning till mat och gemenskap. För att visa kraften i att komma samman över en delad måltid bjuder IKEA Sverige in 1000 kunder till en smakupplevelse, där varje besökare bjuds på ett stort antal olika rätter tillagade av inbjudna kockar på varuhusets fyra våningar. 

På en röd bakgrund står det med vit text skrivet Smakfest.
IKEA Smakfest är en unik restaurangupplevelse.

– IKEA Smakfest är vår inbjudan till Sverige att återupptäcka glädjen i att samlas kring en gemensam måltid. Det är ett initiativ för att bjuda in våra kunder att smaka på de många folkhemmen som utgör vårt gemensamma hem Sverige, säger Emily Birkin, landschef för IKEA Sverige.

Inspirerar till stunder av gemenskap

Julen är en tid då mat och gemenskap står i centrum och köket fylls av liv. Men det är också en tid då många kan känna sig ensamma. Genom att låta människor mötas över mat vill IKEA inspirera till fler stunder av gemenskap och fler tillfällen att lära känna nya människor. Med IKEA Smakfest förvandlas IKEA Kungens Kurva till en restaurangupplevelse där gästerna kliver in i en oförglömlig upplevelse och får möjlighet att stanna till på ett stort antal olika stationer där det serveras mat och bjuds på underhållning. 

En%20kvinna%20i%20svart%20kavaj%20st%E5r%20i%20en%20g%E5ng%20i%20ett%20tag%20sj%E4lv-lager%20i%20ett%20IKEA-varuhus.
Emily Birkin, landschef för IKEA Sverige.

– På IKEA arbetar vi för en ökad gemenskap och genom att bjuda in 1000 kunder till en delad måltid och en oförglömlig upplevelse vill vi stimulera till samtal och firande, säger Emily Birkin.

Ett begränsat antal biljetter

Dessutom är det 40 år sedan IKEA började servera sin egen version av den klassiska köttbullen – något som uppmärksammas under kvällen. På ett av varuhusets fyra våningsplan får besökarna ta del av olika tolkningar av köttbullen, där kockar bjuder på både traditionella och nyskapande varianter inspirerade av smaker från olika delar av världen.

– För oss på IKEA är köttbullen en symbol för värme och gemenskap och något som förenar människor, säger Emily Birkin. Därför vill vi ge dem en plats vid bordet när vi hyllar gemenskap och kraften i att samlas vid middagsbordet.  

IKEA Smakfest äger rum på IKEA Kungens Kurva tisdagen den 9 december med start klockan 20.30. Det finns endast 1 000 biljetter och för att köpa en biljett behöver du vara IKEA Family-medlem. Biljetterna kostar 140 kronor och mer information finns inom kort här.

Kontakter

Bilder

På en röd bakgrund står det med vit text skrivet Smakfest.
IKEA Smakfest.
Ladda ned bild
En kvinna i svart kavaj står i en gång i ett tag själv-lager i ett IKEA-varuhus.
Emily Birkin, landschef för IKEA Sverige.
Ladda ned bild

Om oss

Vår vision på IKEA är att skapa en bättre vardag för de många människorna, vilka innefattar våra medarbetare, våra kunder och alla människor vår verksamhet berör. IKEA produkter består av rätt kombination av form, funktion, kvalitet, hållbarhet och ett lågt pris – vi kallar det demokratisk design. IKEA grundades i Älmhult 1943. Idag finns 22 IKEA varuhus, samt 12 planeringsstudios i Sverige. IKEA Sverige hade totalt 208 miljoner besök under verksamhetsåret 2025. I Sverige finns cirka 12 000 medarbetare inom Ingka-koncernen, varav cirka 8 000 inom varuhusorganisationen.

Följ IKEA

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från IKEA

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye