Löf

Löf uppdaterar sitt varumärke – för ökad tydlighet och relevans

Dela

Det var tio år sedan Löf (regionernas ömsesidiga försäkringsbolag) senast uppdaterade sitt varumärke. Mycket har hänt sedan dess – både i vården, i samhället och i hur vi kommunicerar. Nu tar vi nästa steg för att vara i tiden och för att tydligare visa vem vi är och vilket uppdrag vi har.

– Vårt varumärke har tjänat oss väl, men vi behöver uppgradera det för att spegla vår roll i dag. Det här handlar inte om kosmetik, utan om att vi behöver bli tydligare för att kunna göra en större skillnad, säger Bodil Garneij, vice vd på Löf.

Löf är försäkringsbolaget för en tryggare vård. Vi utreder och ersätter patienter som drabbats av undvikbara skador i vården och bidrar till att färre skador sker – genom skadeförebyggande samarbeten med vården.

Men många känner inte till vår roll eller tror att vi är en del av vården eller en myndighet. Det vill vi förändra.

– Vi vill att det ska vara enklare att förstå vilka vi är och vilket stöd vi kan ge – både för patienter och vårdgivare, säger Bodil Garneij.

Förändringen märks framför allt i våra digitala kanaler. Webbplats, bildspråk och tonalitet har uppdaterats för att bättre passa dagens digitala kommunikation. Över tid kommer det också att märkas i vårt samlade material och i hur vi möter omvärlden.

Med ett mer samtida och digitalt anpassat uttryck får vi en plattform som gör det lättare att fortsätta driva vårt uppdrag: att ingen ska drabbas av undvikbara skador i vården.
För oss handlar det om att skapa tydlighet och förtroende – så att fler förstår vad vi gör, varför vi finns och hur vi bidrar till en tryggare vård för alla.

Varumärke/deisgnbyrå: Kid Collective
Webbyrå: Digital Island
Hanna Kastås (Konstverk med nya illustrationer): Tufterian

Kontakter

Om oss

Löf – Försäkringen för en tryggare vård


Löf är Sveriges ledande försäkringsbolag inom patientförsäkringar. Inom vårt samhällsuppdrag ingår både att utreda men också lämna ersättning till de patienter, våra kunder, som skadas inom den svenska vården.

Löf har dessutom ett särskilt uppdrag från sina ägare, landets 21 regioner, att verka för att på olika vis förebygga antalet skador inom den svenska vården. De skadeförebyggande insatserna kan handla om alltifrån att genomföra olika former av nationella utbildningsinsatser, till att stötta olika forskningsprojekt. Löf har dessutom ett nära samarbete med vårdens olika professioner.

Under 2024 tog Löf emot 22 000 skadeanmälningar, och betalade ut 660 miljoner kronor i ersättning till patienter och efterlevande i hela landet.

För vidare information - besök https://www.lof.se 

Följ Löf

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Löf

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye