Tidningsutgivarna

Branschgemensam rekommendation för content advertising

Dela

Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter och IAB Sverige har enats kring en rekommendation om annonsmärkning för content advertising. Rekommendationen är ett sätt att förenkla för marknaden och säkerställa att det finns en gemensam syn kring annonsmärkning.

I sin rekommendation är Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter och IAB Sverige tydliga med att content advertising ska annonsmärkas så att det är tydligt för konsumenten vad som är marknadsföring samt vem avsändaren för den är.

Gemensamt för alla produkter inom content advertising är att de rör annonsmärkt, innehållsdriven kommunikation, som efterliknar ett redaktionellt inslag. Rekommendationen delar upp content advertising inom native och content display som i sin tur kan förekomma i olika format. Native är beteckningen för kommersiellt innehåll som utvecklas i samråd med annonsörer. Det kan skapas antingen av publicisternas interna content studio eller av en pålitlig, extern innehållsleverantör. Detta innehåll integreras i den redaktionella strömmen på̊ den plattform där det publiceras. Content display är annonser som efter klick omdirigerar läsaren till en extern landningssida som exempelvis annonsörens webbplats eller en särskild kampanjsida – alltså̊ en landningssida som inte är en del av den publicistiska plattformen.

”Vi är glada att vi kunnat ta fram denna rekommendation och visa att mediebranschen står för etik och tydlighet och är beredda att ta ansvar”, säger Johan Taubert, vd Tidningsutgivarna.

”Branschgemensamma riktlinjer är en viktig tradition i mediebranschen och minskar behovet av lagstiftning. Det är därför mycket positivt att vi gemensamt kan presentera dessa nya riktlinjer med tre starka organisationer och våra medlemmar representerade”, säger Kerstin Neld, vd Sveriges Tidskrifter.

”Att branschen nu arbetar med gemensamma rekommendationer är bra för alla inbladade parter”, säger Kenneth Danielsson, vd IAB Sverige.

Rekommendationen finns att ladda ner här >>

För mer information, kontakta:

Johan Taubert - Tidningsutgivarna
johan.taubert@tu.se
076 545 24 05

Kerstin Neld - Sveriges Tidskrifter
kerstin.neld@sverigestidskrifter.se
08 545 298 90

Kenneth Danielsson - IAB Sverige
kenneth.danielsson@iabsverige.se
0708 26 03 36

Kontakter

Länkar

Om Tidningsutgivarna

Följ oss gärna på LinkedIn!

Tidningsutgivarna (TU) är en branschorganisation som arbetar för fria och konkurrenskraftiga medier för ett öppet och demokratiskt samhälle. Läs mer om mediehusens branschorganisation.

Swedish Media Publishers' Association, Box 22500, SE-104 22 Stockholm.

Besöksadress: Sveavägen 33, 2 tr. Tel: +46 8 692 46 00. info@tu.se, www.tu.se, www.dagspress.se

Information om hur vi samlar in och använder personuppgifter i vår verksamhet finns i vår dataskyddspolicy >>

Följ Tidningsutgivarna

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Tidningsutgivarna

Regeringen måste klargöra ramarna för KB:s användning av pliktexemplar14.10.2025 15:24:34 CEST | Pressmeddelande

Pliktexemplarslagen ger Kungliga biblioteket (KB) rätt att ta emot och bevara exemplar av allt som publiceras i Sverige – men lagen reglerar inte hur pliktexemplaren får användas och omfattar inte AI-träning eller utveckling av språkmodeller. Det var huvudbudskapet då Tidningsutgivarna (TU) tillsammans med en rad andra organisationer som samlar rättighetshavare igår träffade forskningsminister Lotta Edholm.

Upphovsrätten måste värnas i regeringens AI-satsningar22.9.2025 11:30:00 CEST | Pressmeddelande

Regeringen aviserar i budgetpropositionen för 2026 ett antal satsningar på utveckling av AI. Bland annat tilldelas Kungliga biblioteket (KB) 30 miljoner kronor för att bygga upp lagrings- och beräkningskapacitet för att träna svenska språkmodeller på bibliotekets samlingar, men ingenstans i budgeten tar regeringen höjd för att säkerställa ersättningar till rättighetsinnehavarna till den data på vilken språkmodellerna ska tränas.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye