Branschgemensam rekommendation för content advertising
Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter och IAB Sverige har enats kring en rekommendation om annonsmärkning för content advertising. Rekommendationen är ett sätt att förenkla för marknaden och säkerställa att det finns en gemensam syn kring annonsmärkning.
I sin rekommendation är Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter och IAB Sverige tydliga med att content advertising ska annonsmärkas så att det är tydligt för konsumenten vad som är marknadsföring samt vem avsändaren för den är.
Gemensamt för alla produkter inom content advertising är att de rör annonsmärkt, innehållsdriven kommunikation, som efterliknar ett redaktionellt inslag. Rekommendationen delar upp content advertising inom native och content display som i sin tur kan förekomma i olika format. Native är beteckningen för kommersiellt innehåll som utvecklas i samråd med annonsörer. Det kan skapas antingen av publicisternas interna content studio eller av en pålitlig, extern innehållsleverantör. Detta innehåll integreras i den redaktionella strömmen på̊ den plattform där det publiceras. Content display är annonser som efter klick omdirigerar läsaren till en extern landningssida som exempelvis annonsörens webbplats eller en särskild kampanjsida – alltså̊ en landningssida som inte är en del av den publicistiska plattformen.
”Vi är glada att vi kunnat ta fram denna rekommendation och visa att mediebranschen står för etik och tydlighet och är beredda att ta ansvar”, säger Johan Taubert, vd Tidningsutgivarna.
”Branschgemensamma riktlinjer är en viktig tradition i mediebranschen och minskar behovet av lagstiftning. Det är därför mycket positivt att vi gemensamt kan presentera dessa nya riktlinjer med tre starka organisationer och våra medlemmar representerade”, säger Kerstin Neld, vd Sveriges Tidskrifter.
”Att branschen nu arbetar med gemensamma rekommendationer är bra för alla inbladade parter”, säger Kenneth Danielsson, vd IAB Sverige.
Rekommendationen finns att ladda ner här >>
För mer information, kontakta:
Johan Taubert - Tidningsutgivarna
johan.taubert@tu.se
076 545 24 05
Kerstin Neld - Sveriges Tidskrifter
kerstin.neld@sverigestidskrifter.se
08 545 298 90
Kenneth Danielsson - IAB Sverige
kenneth.danielsson@iabsverige.se
0708 26 03 36
Kontakter
Johan TaubertVD
Tel:+46 (0)76 545 24 05johan.taubert@tu.seJonas MorianPress- och opinionsansvarig
Tel:+46 (0)76 527 46 07jonas.morian@tu.seLänkar
Om Tidningsutgivarna
Följ oss gärna på LinkedIn!
Tidningsutgivarna (TU) är en branschorganisation som arbetar för fria och konkurrenskraftiga medier för ett öppet och demokratiskt samhälle. Läs mer om mediehusens branschorganisation.
Swedish Media Publishers' Association, Box 22500, SE-104 22 Stockholm.
Besöksadress: Sveavägen 33, 2 tr. Tel: +46 8 692 46 00. info@tu.se, www.tu.se, www.dagspress.se
Information om hur vi samlar in och använder personuppgifter i vår verksamhet finns i vår dataskyddspolicy >>

Följ Tidningsutgivarna
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Tidningsutgivarna
Två miljoner till ukrainsk frontrapportering28.11.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Tidningsutgivarnas styrelse har beslutat att ytterligare öka stödet till redaktionella medier i Ukraina. Detta genom nära två miljoner kronor till 25 utvalda tidningar som verkar i byar och städer vid krigets frontlinje.
Digitala läsarintäkter gav morgonpressen tillväxt under tredje kvartalet 20255.11.2025 08:30:00 CET | Pressmeddelande
Morgonpressens samlade intäkter från läsare och annonsörer ökade med två procent under tredje kvartalet 2025, jämfört med samma period i fjol. Ökningen beror på en kraftig tillväxt i digitala läsarintäkter, samtidigt som annonsintäkterna slutat minska. Det visar ny statistik från branschorganisationen Tidningsutgivarna (TU).
Regeringen måste klargöra ramarna för KB:s användning av pliktexemplar14.10.2025 15:24:34 CEST | Pressmeddelande
Pliktexemplarslagen ger Kungliga biblioteket (KB) rätt att ta emot och bevara exemplar av allt som publiceras i Sverige – men lagen reglerar inte hur pliktexemplaren får användas och omfattar inte AI-träning eller utveckling av språkmodeller. Det var huvudbudskapet då Tidningsutgivarna (TU) tillsammans med en rad andra organisationer som samlar rättighetshavare igår träffade forskningsminister Lotta Edholm.
Årets Dagstidning 2026 – ny huvudordförande och jury26.9.2025 10:00:00 CEST | Pressmeddelande
Inför mediebranschtävlingen Årets Dagstidning, ett arrangemang av Tidningsutgivarna (TU), har en ny huvudordförande för juryn utsetts. Charlotta Friborg, Sveriges Radio, efterträder Viveka Hansson från TV4 som innehaft rollen sen 2020. Alla ledamöter i jurygrupperna är klara inför 2026 års upplaga av Årets Dagstidning.
Upphovsrätten måste värnas i regeringens AI-satsningar22.9.2025 11:30:00 CEST | Pressmeddelande
Regeringen aviserar i budgetpropositionen för 2026 ett antal satsningar på utveckling av AI. Bland annat tilldelas Kungliga biblioteket (KB) 30 miljoner kronor för att bygga upp lagrings- och beräkningskapacitet för att träna svenska språkmodeller på bibliotekets samlingar, men ingenstans i budgeten tar regeringen höjd för att säkerställa ersättningar till rättighetsinnehavarna till den data på vilken språkmodellerna ska tränas.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum