Ebba Bonde blir visuell redaktionschef på SvD
Svenska Dagbladet stärker sin satsning på visuell journalistik och inrättar en ny tjänst som visuell redaktionschef med övergripande ansvar för SvD:s visuella journalistik och uttryck. Tjänsten tillsätts av Ebba Bonde, som tillträder den 5 januari 2026.

– Svenska Dagbladet ska vara bäst på journalistik som ger läsarna aha-upplevelser, och för att lyckas med det är den visuella journalistiken helt central. Genom att nu lyfta den till redaktionschefsnivå säkerställer vi att det visuella berättandet får den tyngd det förtjänar och behöver i både ledning och utveckling, säger Lisa Irenius, publisher på Svenska Dagbladet.
Ebba Bonde går in i rollen som visuell redaktionschef i en tid när berättande i bild, video och grafik blir allt viktigare för hur journalistik upplevs och förstås.
För SvD är satsningen ett led i att stärka både det redaktionella uttrycket och den digitala upplevelsen – och möta läsarnas växande intresse för journalistik som engagerar och fördjupar förståelsen.
Som visuell redaktionschef får hon en nyckelroll i att forma framtidens SvD, där det visuella perspektivet vävs in ännu tidigare i idéarbetet och blir en självklar del av berättandet.
– Jag ser fram emot att fortsätta utveckla SvD:s berättande och stärka samspelet mellan form, innehåll och användarupplevelse. Vi har en enorm potential i att använda bild, grafik och nya tekniska möjligheter och skapa journalistik som verkligen ger läsaren nya insikter, säger Ebba Bonde.
Ebba Bonde har under flera år varit drivande i utvecklingen av Svenska Dagbladet, med särskilt fokus på att utveckla det visuella berättandet och driva redaktionella innovationsprojekt.
– Jag är väldigt glad att Ebba går in i den här nya rollen som är central för SvD:s utveckling framåt. Hon har ett både inkluderande och inspirerande ledarskap, och förmågan att få medarbetare att tänka större och arbeta tillsammans mot ett gemensamt mål, säger Lisa Irenius.
Svenska Dagbladet har under flera år arbetat för att integrera det visuella berättandet i hela redaktionen. Genom att inrätta den nya rollen skapas nu ännu bättre förutsättningar för en samlad riktning för SvD:s visuella journalistik. Ebba Bonde kommer att rapportera till publisher och arbeta nära redaktionscheferna Erik Hedtjärn och Viktor Ander. Hon går också in i SvD:s redaktionsledning och ledningsgrupp.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Lisa Irenius, publisher. E-post: lisa.irenius@svd.se.
Ebba Bonde, tillträdande visuell redaktionschef. Telefon: 070-452 30 77. E-post: ebba.bonde@svd.se.
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunications ManagerSchibsted, Sverige
Tel:+46 70 268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder

Länkar
Oberoende journalistik – det är vårt uppdrag
Schibsted är ägare av redaktionella medier och den största nyhetsförmedlaren i Norden. Med varumärken som VG, Aftonbladet, TV4, MTV, Aftenposten, Svenska Dagbladet och Podme informerar, engagerar och underhåller vi varje dag miljoner människor i Sverige, Norge och Finland.
Tillit har varit en grundsten sedan 1839, när Christian Schibsted startade ett litet tryckeri i Oslo. I nästan tvåhundra år har vår journalistik gett människor insikt och inflytande, byggt gemenskaper, avslöjat maktmissbruk och stärkt demokratier.
Från allra första början har vi omfamnat innovation och utmanat givna normer. Vi tror att kreativitet och nyfikenhet, och att utforska nya lösningar och teknologier, är avgörande för vår mission:
Our democracies depend on independent journalism. That’s our business.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
SvD lanserar SvD Bas – nytt gratispaket för att stärka läsarrelationen4.12.2025 13:25:56 CET | Pressmeddelande
Svenska Dagbladet fortsätter sin rekordresa och tar nu ett offensivt steg för att nå ännu fler läsare. Efter ett historiskt starkt år lanserar tidningen SvD Bas – ett nytt, helt kostnadsfritt paket som ska bredda räckvidden, stärka relationen med läsare och lyssnare och skapa en ännu tydligare väg in i SvD:s kvalitetsjournalistik.
Aftonbladet och TV4 sänder Rockbjörnen tillsammans24.11.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Rockbjörnen återvänder i september 2026 och sänds då för första gången gemensamt på TV4 och Aftonbladet. Det nya samarbetet skapar en kraftfull gemensam räckvidd och nya möjligheter för både publik och annonsörer att följa galan på flera plattformar.
”Vinnarrätten” tillbaka – lockar unga och oväntad partner20.11.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Säsong 2 av ”Vinnarrätten” är här – programmet där hockeyprofiler delar sina personliga vinnarrätter och bjuder tittarna på en mix av värme, matglädje och vardagsnära underhållning. Förra säsongen engagerade över 527 000 tittare på Godare TV och därtill hundratusentals användare på både Godare.se och Youtube, och nu växer formatet ytterligare.
Så fick 1 000 säljare Schibsted på rätt kurs17.11.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Schibsted firar 20 år med Sales Academy – en utbildningssatsning som format bolagets säljkultur och fram till idag utvecklat över 1 000 medarbetare i Sverige och Norge. Det som började som en säljutbildning 2005 har vuxit till en del av Schibsteds DNA – och en viktig framgångsfaktor i en marknad som aldrig står still.
Ny Blenda-podd: ”Berättelsen om Rednex har verkligen allt”4.11.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Hätska konflikter och bisarra turer. I en ny serie berättar SvD:s podd Blenda den osannolika historien om countrytechnobandet Rednex, om varför vi aldrig blir av med låten ”Cotton eye Joe” och om den överraskande vändningen i striden som pågått i 18 år.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum