Kramkampanj ska locka turister till ett vinterkallt Köpenhamn
Wonderful Copenhagen lanserar nu kampanjen ”Copenhagen – The Art of Hugging” i Sverige – en hyllning till den mänskliga värmen som präglar Köpenhamn under årets kallaste månader. Kampanjen bygger vidare på det kreativa konceptet ”Copenhagen is warmest when it’s cold” och vill påminna svenskar om att Köpenhamn inte bara är nära – det är också som varmast när det är kallt.

I en ny film möter vi människor som sprider värme till varandra genom kramar, glädje och gemenskap. Mitt i ett vinterklätt Köpenhamn skildras en annan sorts värme – inte den som kommer från solen, utan den som uppstår mellan människor. Det är berättelsen om hur gemenskap och närhet växer fram när kylan får oss att söka varandras sällskap.
– Uppdraget var i grunden att inspirera fler turister att upptäcka huvudstaden under vintern – och att skapa en stark känslomässig koppling till vår nya vinterberättelse, säger Rikke Holm Petersen, som är direktör för marknadsföring och kommunikation på Wonderful Copenhagen.
Kampanjen rullar ut på svenska digitala plattformar och i sociala medier under november till januari, med målet att väcka känslomässiga band och inspirera till vinterbesök i staden.
Fakta:
Byrå: Boye & Spellerberg
Creative Director: Peter Boye
Produktionsbolag: Stonefire
Regissör: Mathilde Stenild
Nyckelord
Kontakter
Henrik GöthlinPR & Press Manager, SwedenVisitDenmark
Tel:+46 (0)768 35 00 31hengot@visitdenmark.comBilder






Länkar
VisitDenmark är Danmarks nationella turismorganisation med uppgift att informera om och marknadsföra Danmark som resmål för svenskar.
VisitDenmark samarbetar med transportörer, regioner och verksamheter i Danmark inom turistnäringen och finns representerad i åtta länder, varav Sverige är ett.
Följ VisitDenmark
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från VisitDenmark
Ny global turismlösning från Köpenhamn3.12.2025 10:06:42 CET | Pressmeddelande
Köpenhamn lanserar DestinationPay, en global turismlösning som bygger vidare på det framgångsrika CopenPay-initiativet. Modellen belönar turister för positiva handlingar, och nu bjuds städer världen över in att delta. Målet är att förbättra turismupplevelsen genom att främja hållbara beteenden som gynnar lokala samhällen. Flera städer, inklusive Berlin, har redan visat stort intresse.
En turistambassadör med 20 miljoner följare11.11.2025 07:45:00 CET | Pressmeddelande
Hur konstigt det än kan låta, har den danska staden Odense – som ofta förknippas med att vara H.C. Andersens hemstad – inlett ett samarbete med en indisk ”Bollywoodstjärna”. Det är den indiska filmstjärnan Taapsee Pannu, med mer än 20 miljoner följare på Instagram, som blivit stadens nya globala turistambassadör.
J-dagen – när julen officiellt börjar i Danmark5.11.2025 16:55:17 CET | Pressmeddelande
En högtidsdag för ölälskare närmar sig. Den första fredagen i november är det dags för en av årets mest älskade traditioner i Danmark – J-dagen, dagen då årets julöl släpps och serveras på barer och pubar över hela landet. I år infaller J-dagen fredagen den 7 november klockan 20:59, en tidpunkt som enligt traditionen markerar när den första snön ”faller” över Danmark – åtminstone i reklamen.
Julmagi i Danmark – de bästa julmarknaderna för varje resenär5.11.2025 07:55:00 CET | Pressmeddelande
När ljusen tänds och doften av glögg sprider sig över Danmark vaknar landets städer och byar till liv med julmarknader fyllda av tradition, hantverk och värmande hygge. Julmarknaderna i Danmark är en fest för alla sinnen. Här kan du njuta av traditionella æbleskiver, kanderade mandlar, lokala ostar, charkuterier och säsongens inläggningar. I årets guide har vi samlat några av Danmarks mest uppskattade julmarknader – från storslagna julupplevelser i Köpenhamn till charmiga marknader i mindre byar och städer – perfekta för varje typ av resenär.
James Turrells monumentala Skyspace invigs på ARoS sommaren 2026 och sätter Aarhus på den internationella konstkartan23.10.2025 13:54:48 CEST | Pressmeddelande
James Turrells största Skyspace, "As Seen Below – The Dome," invigs på ARoS Aarhus Konstmuseum den 19 juni 2026. Detta monumentala ljuskonstverk markerar kulmen av museets utbyggnadsprojekt "The Next Level," och stärker Aarhus position som en kulturmetropol med internationella ambitioner.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum