Schibsted

Så fick 1 000 säljare Schibsted på rätt kurs

Dela

Schibsted firar 20 år med Sales Academy – en utbildningssatsning som format bolagets säljkultur och fram till idag utvecklat över 1 000 medarbetare i Sverige och Norge. Det som började som en säljutbildning 2005 har vuxit till en del av Schibsteds DNA – och en viktig framgångsfaktor i en marknad som aldrig står still.

Senaste utbildningskullarna på Schibsted KAM-program och Schibsted Senior Sales Program.
Senaste utbildningskullarna på Schibsted KAM-program och Schibsted Senior Sales Program.

Det började som en säljutbildning – men blev en del av Schibsteds DNA. När Schibsted Sales Academy nu firar 20 år handlar det inte längre om tekniker och modeller, utan om kultur, nyfikenhet och lärande som livsstil.

– Att vi kontinuerligt investerat i vår säljkultur har varit avgörande för att kunna möta en marknad som ständigt förändras. Sales Academy har byggt både kompetens och gemenskap – och det märks i affären, säger Joakim Flodin, vd för Schibsted Marketing Services.

När Schibsted Sales Academy startade 2005 var digitaliseringen i sin linda. Sedan dess har mediemarknaden utvecklats dramatiskt – men grundidén har stått fast: utveckling genom lärande. Programmen spänner från försäljningsgrunder till ledarskap, affärsmannaskap och kundinsikt – alltid med fokus på praktisk nytta och långsiktiga relationer.

– Det här handlar om mer än säljteknik. Det handlar om kultur, nyfikenhet och modet att utvecklas – igen och igen. Att vi har hållit i detta i 20 år gör mig genuint stolt, säger Michael Hili, försäljningsdirektör på Schibsted Marketing Services.

Bakom Schibsted Sales Academy står ett långvarigt samarbete mellan Schibsted och två externa partner, JC Collaboration Consulting och Ambio AB. De har varit med sedan starten och bidragit till programmets unika kombination av teori, praktik och personlig utveckling.

– Vi bygger alltid från kundens behov och långsiktiga relationer. Det låter enkelt, men kräver disciplin, träning och ett levande lärande, säger Joakim Claesson, JCCC AB, som varit med sedan 2005.

– Det bästa betyget är när deltagare hör av sig flera år senare och säger: ”Det där vi lärde oss för 15 år sedan – det använder jag fortfarande.” Då vet vi att det landat på riktigt, både professionellt och mänskligt, säger Peter Mattsson, Ambio AB.

Under 20 år har Schibsted Sales Academy följt – och ofta lett – utvecklingen på en snabbt föränderlig mediemarknad. Från den första säljutbildningen innan iPhone lanserades till dagens datadrivna och kundcentrerade affärer har målet varit detsamma: att stärka både individen och affären.

– Vi vill att våra medarbetare ska växa – som yrkespersoner och som människor. Det är grunden i vår kultur och i vår affär, säger Michael Hili.

20 år i korthet

  • 2005–2025: Schibsted Sales Academy

  • 1 000+ deltagare i Sverige och Norge

  • Program för säljare, specialister och säljchefer

  • Samarbete med JC Collaboration Consulting och Ambio AB

  • Fokus på praktisk nytta, kundvärde och långsiktiga relationer

Exempel på program som medarbetarna gått genom åren: 

Schibsted KAM-program
Utvecklar säljare i strategisk försäljning, affärsutveckling och partnerskap. Fokus på säljprocessen, kundnytta och köpupplevelser, retorik, och långsiktiga relationer.

Schibsted Senior Sales Program
För säljare med erfarenhet som vill vässa sig ytterligare. Fördjupar förståelsen för komplex B2B-försäljning, affärsförståelse, kundstrategier och personlig genomslagskraft.

Schibsted Sales Management Program
Bygger nästa generations säljledare. Deltagarna tränas i coachande ledarskap, feedback, resultatstyrning och att bygga högpresterande team.

Integrerad Försäljning
Ett program som förstärker interna samarbeten. Rollförståelse, data, kreativitet, idéer – för att skapa helhetslösningar som driver kundens affär.

Om Schibsted Sales Academy

Schibsted Sales Academy är Schibsteds långsiktiga satsning på försäljning, ledarskap och kundinsikt. Programmen utvecklas kontinuerligt i nära samarbete mellan interna ledare och externa partners, med ett gemensamt mål: att stärka Schibsteds medarbetare och skapa värde för kunderna genom kompetens, kultur och affärsmässighet.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Estelle Douglas,
Director of Business Operation. Telefon: 070 979 24 95. E-post: estelle.douglas@schibsted.com.

Nyckelord

Kontakter

Länkar

Oberoende journalistik – det är vårt uppdrag

Schibsted är ägare av redaktionella medier och den största nyhetsförmedlaren i Norden. Med varumärken som VG, Aftonbladet, TV4, MTV, Aftenposten, Svenska Dagbladet och Podme informerar, engagerar och underhåller vi varje dag miljoner människor i Sverige, Norge och Finland.

Tillit har varit en grundsten sedan 1839, när Christian Schibsted startade ett litet tryckeri i Oslo. I nästan tvåhundra år har vår journalistik gett människor insikt och inflytande, byggt gemenskaper, avslöjat maktmissbruk och stärkt demokratier.

Från allra första början har vi omfamnat innovation och utmanat givna normer. Vi tror att kreativitet och nyfikenhet, och att utforska nya lösningar och teknologier, är avgörande för vår mission: 

Our democracies depend on independent journalism. That’s our business.

Följ Schibsted

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Schibsted

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye