SJ

Ny rapport: Stora kunskapsluckor om SJ och järnvägen

Dela
Resenärer på Stockholms centralstation.
Resenärer på Stockholms centralstation.

Efter en tid av stora störningar i tågtrafiken tar SJ krafttag för att förbättra sina delar i järnvägens komplexa ekosystem. Men ansvarsfrågorna måste hamna rätt. I dag råder många stora missuppfattningar om SJ och hela järnvägssystemet, visar en ny rapport från Indikator Opinion.

De senaste månaderna har varit utmanande för den svenska järnvägen. I juli drabbades infrastrukturen och några av landets största tågoperatörer – däribland SJ – av omfattande störningar. I september slog kraftiga regnoväder och urspårade godståg ut nästan alla förbindelser till och från norra Norrland.

– Den här typen av extrema situationer sätter stor press på både myndigheter och tågoperatörer, men framför allt drabbas alla som valt att resa med tåget. Det är utgångspunkten i vårt åtgärdsarbete framåt, säger Monica Lingegård, vd och koncernchef på SJ AB.

Med resenärerna i fokus har SJ inlett ett stort förändrings- och åtgärdsarbete, som presenteras av Monica Lingegård på Aftonbladet Debatt i samband med att Indikators rapport publiceras i dag.

– För att svensk järnväg ska utvecklas och resenären känna större tillit till den är det viktigt att reda ut de missuppfattningar som finns om hela järnvägssystemet, säger Monica Lingegård.

Flera frågetecken

Indikators undersökning mäter kännedomen om SJ och järnvägssystemet hos svenskar över 18 år. Den visar bland annat följande frågetecken som behöver rätas ut:

  • Nästan varannan person känner inte till att SJ är ett statligt bolag. Mer än var fjärde tror i stället att SJ är ett affärsverk eller en myndighet.
  • Mer än varannan tror felaktigt att SJ finansieras genom statliga anslag, alltså direkt tilldelade skattemedel.
  • Två av tre känner inte alls till SJ:s huvuduppdrag. Det är att köra persontrafik på affärsmässiga grunder, alltså att göra en marknadsmässig vinst varje år.
  • Drygt två av tre tror att SJ fortfarande står för Statens Järnvägar. Men det är snart 25 år sedan Statens Järnvägar avvecklades och varumärket SJ slutade att vara en förkortning.

Planering och infrastruktur

Indikators undersökning visar även att många tror att SJ ansvarar för planering och infrastruktur inom järnvägen, vilket inte är fallet.

  • Åtta av tio tror – helt korrekt – att problem med infrastrukturen är den vanligaste orsaken till tågförseningar. Men samtidigt tror var fjärde person felaktigt att SJ ansvarar för järnvägsspåren. Ungefär lika många tror att SJ ansvarar för utrop och informationstavlor på stationer, vilket inte heller är fallet.
  • Närmare hälften av befolkningen tror felaktigt att SJ ansvarar för alla tågs tidtabeller.
  • Nästan var femte tror att SJ ansvarar för stationshus och perronger – och lika många tror att SJ ansvarar för planeringen av banarbeten. Men inte heller dessa områden är SJs ansvar.

Krafttag på alla nivåer

– Indikators rapport visar hur viktigt det är med kommunikation och faktabaserad information från alla aktörer i järnvägssystemet. Det är ett förbättringsarbete vi redan har påbörjat på SJ, säger Monica Lingegård.

– Samtidigt tar vi krafttag för att förbättra vår leverans på samtliga nivåer. Vi förstärker arbetet med våra tåg, vi förstärker den operativa driften i vardagen och vi satsar ännu mer på vårt kundbemötande.

I korthet handlar det om SJ anställer fler tågtekniker, bygger om depåer i samarbete med Jernhusen, har en mer omfattande beredskap i det operativa arbetet och inrättar en helt ny kundenhet.

Med rapporten som grund vill SJ bidra till en mer faktabaserad diskussion om järnvägens utmaningar – och samtidigt ta ansvar för att förbättra sin egen leverans till resenärerna.

Indikators rapport innehåller även frågor och avsnitt om resvanor, utsläpp, teknik ombord och förtroende.

Länkar:

SJ:s vd: Arbetar stenhårt – stora förändringar är på gång

Rapport: SJ Kännedom - Indikator Opinion

Kontakter

Om oss

SJ är ett svenskt reseföretag som erbjuder hållbara tågresor i egen regi och i samarbete med andra. SJ är ett av Sveriges grönaste varumärken och en del av lösningen för att klimatmålen ska nås.
Koncernens 6 500 medarbetare i Sverige och Norge bidrar alla till ökat tågresande – SJ för Sverige framåt.

Följ SJ

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från SJ

Ny rapport: Kvinnor mer tågvänliga än män31.10.2025 08:00:42 CET | Pressmeddelande

Kvinnor reser oftare med tåg än män och är mer positivt inställda till tågresor. För bilresor är mönstret det motsatta, visar en ny undersökning från Indikator Opinion. Indikators undersökning mäter kännedomen om SJ och järnvägssystemet hos svenskar över 18 år. Den visar bland annat att 64 procent av landets vuxna befolkning rest med tåg det senaste året. – Statistiken visar säkerställda skillnader mellan kvinnor och män. 68 procent av kvinnorna har rest med tåg det senaste året, jämfört med 61 procent av männen, säger Johannes Cleris, presstrateg på SJ. Undersökningen visar på ännu större skillnader mellan könen när det kommer till vilket färdmedel man föredrar vid längre inrikesresor. Totalt sett är det lika många som svarar tåg som bil, med 42 procent vardera. Men bland kvinnor är tåg (47 procent) betydligt mer populärt än bil (37 procent). Bland männen är resultatet omvänt: 46 procent föredrar bilen och 37 procent väljer helst tåget. – Resultaten korrelerar rätt tydligt med flera a

Stabilt resultat för SJ men störningar i infrastrukturen påverkade leveransen och kunderna23.10.2025 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

SJs leverans var i grunden stabil under tredje kvartalet 2025, men påverkades märkbart av störningar kopplade till infrastrukturen. Störningarna, som främst orsakades av extremväder, fick även stor kundpåverkan och påverkade SJs resultat. De infrastrukturella störningarna påverkade biljettintäkter, utbud och resande negativt. Även kostnader för kundomhändertagande ökade i kvartalet till följd av störningarna. Trots detta redovisar SJ ett stabilt rörelseresultat för tredje kvartalet 2025 som uppgick till 351 MSEK (361), vilket motsvarar en rörelsemarginal på 9,8 procent (10,6). -Järnvägen har fått mycket uppmärksamhet i den allmänna debatten och media under det gångna kvartalet, och det med rätta. SJs leverans påverkades märkbart av störningar i infrastrukturen och många resenärer drabbades. Alla våra kundnära medarbetare gjorde enorma insatser för våra kunder denna sommar och jag vill verkligen rikta en eloge till er, säger Monica Lingegård, vd och koncernchef.

SJ släpper biljetter till sportlovet med extratåg till Åre22.10.2025 09:21:16 CEST | Pressmeddelande

Nu släpper SJ biljetter över sportlovet nästa år. Samtidigt lanseras nya avgångar med snabbtåg mellan Stockholm och Åre. Årets andra stora vinterbiljettsläpp är här och omfattar perioden 12 januari–12 april 2026. – Med julbiljetterna ute till försäljning sedan några veckor tillbaka är det dags att tänka sportlov för oss på SJ. Det är vinterns andra stora reseperiod och känns extra kul i år eftersom vi bland annat sätter in avgångar med snabbtåg mellan Stockholm och Åre, säger Sofie Struwe, direktör för kommersiell trafik på SJ. Under perioden 12 januari–12 april kommer SJ att torsdag till söndag köra ett dagligt snabbtåg från Stockholm till Åre. Tågen körs via Arlanda, Uppsala, Gävle, Bollnäs, Ljusdal, Ånge, Bräcke och Östersund. – Totalt för den här perioden släpper vi nu biljetter till drygt 19 000 avgångar på sj.se och i SJs app. Nytt samarbete SJ och SkiStar inledde tidigare i år ett samarbete för att få fler svenskar att välja tåget till fjällen. – Vi ser redan en större efterfråg

SJ släpper biljetter till jul och nyår1.10.2025 09:30:12 CEST | Pressmeddelande

Årets mest uppmärksammade biljettsläpp hos SJ är här. Nu finns årets jul- och nyårsbiljetter ute till försäljning. Med start i dag, onsdag den 1 oktober, går det att köpa resor till och med den 11 januari. – Julen är en intensiv reseperiod och vi vet att våra kunder väntar på de här biljetterna. Därför är alltid glädjande när det är klart och vi kan lägga ut resorna till försäljning, säger Sofie Struwe, direktör för kommersiell trafik på SJ. Årets första vinterbiljettsläpp omfattar fyra veckor. Från den 14 december till och med den 11 januari. – Vi släppet totalt biljetter till runt 6 800 avgångar på sj.se och i SJs app för den här perioden. Om man räknar från tågens start- till slutstationer handlar det om cirka 1,5 miljoner biljetter. Eftersom alla resor inte är så långa handlar det i praktiken om ännu fler biljetter, säger Sofie Struwe. Flera resdagar I år infaller julafton på en onsdag. Det ger relativt många potentiella resdagar inför julen. – Ju fler resdagar desto fler möjlighet

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye