Ikea är Sveriges mest ansedda företag – Teslas anseende i brant nedgång i samtliga nordiska länder
Reputation and Trust Analytics studie Reputation&Trust 2025 visar att Sveriges mest ansedda företag är Ikea. I studien presterade Ikea också bra i alla andra nordiska länder.
Studien Reputation&Trust 2025 genomfördes i Sverige från maj till juni 2025. Totalt 4 272 svenskar svarade på undersökningen och gav sammanlagt 10 314 organisationsutvärderingar.
Reputation and Trust Analytics forskningsmodell Reputation&Trust använder en femgradig skala från 1–5. Ett företags anseende är på utmärkt nivå om dess anseendepoäng är 4 eller högre. Ikea, som blev Sveriges mest ansedda företag, hade en anseendepoäng på 4,05.
"En så hög anseendepoäng visar att alla aspekter av företagets anseende är på god eller utmärkt nivå", sammanfattar Alexander Widén, Senior Advisor på Reputation and Trust Analytics.
"Topp tre representerar svenskt näringsliv när det är som bäst – tre företag som verkar inom helt olika branscher men förenade av starka värderingar och djupa rötter i den svenska självbilden. Ikea har behållit sin position som Sveriges mest ansedda företag under flera år", konstaterar Widén.
Mest och minst ansedda företag i de nordiska länderna

Ikea presterar bra i alla nordiska länder
Studien Reputation&Trust 2025 genomfördes också i Finland, Norge och Danmark. De nordiska ländernas mest ansedda företag i år fanns i Danmark: leksaksproducenten Lego hade en anseendepoäng på 4,28.
Ikea, som innehar toppositionen i Sverige, placerade sig på tredje plats i både Norge och Danmark, och i Finland återvände Ikea också till listan över de mest ansedda företagen, på sjunde plats.
"Ikea har blivit en sann nordisk ledstjärna. Det är helt exceptionellt att något företag finns med på listan över de tio mest ansedda företagen i alla nordiska länder", säger Riku Ruokolahti, utvecklingsdirektör på Reputation and Trust Analytics.
"Ikea säljer inte image utan står stadigt i vad de är: en industriell heminredare. När man handlar där vet man vad man får, och kvaliteten är tillräckligt bra. Företagets högsta ledning tar aktivt ställning i hållbarhetsfrågor, och även detta kan påverka de anseendebedömningar Ikea får i de nordiska länderna", reflekterar Ruokolahti.
Ultra fast fashion i botten – Teslas anseendenedgång började i Sverige
Det som också förenar alla nordiska länder är att nätbutikerna Temu och Shein upptar bottenpositionerna på listorna, med anseenden under 2,50, vilket är en mycket dålig nivå. I Sverige och Danmark bedömdes Temu ha det sämsta anseendet, medan det i Finland och Norge var Shein.
"Anseende styr hur våra intressenter beter sig, vilka attityder de har och vilka beslut de fattar. Medan ett varumärke säkerställer position och differentiering, säkerställer anseende det sociala kontraktet och den legitimitet som kommer med förtroende", säger Alexander Widén.
Tesla är också bland företagen med sämst anseende i samtliga nordiska länder, och dess anseendenedgång har varit brant under de senaste åren. Den nedåtgående trenden uppträdde först i Sverige, där Teslas anseende började sjunka 2023. År 2025 är första gången Tesla dyker upp på Finlands och Danmarks listor över de minst ansedda företagen. För närvarande är Teslas anseende i Sverige på en mycket dålig nivå, svagare än i andra nordiska länder.
Teslas anseendestruktur i de nordiska länderna

Teslas ansendeutveckling i Sverige

"Teslas situation är extremt intressant ur perspektivet att mäta och hantera anseende. Den visar tydligt att inget varumärke lever enbart på marknadsföring, utan anseende påverkas av faktorer som organisationsstruktur, ledning och ägande", säger Alexander Widén.
"En del av Teslas attraktion baserades på signalvärden. Man kunde positionera sig själv som hållbarhetspionjär genom att köra elbil. När grundaren Elon Musks beteende sedan framstod som oförutsägbart och oansvarigt, undergrävde det bilden av Tesla som valet för någon som sätter miljön högt på agendan. Detta är ett skolboksexempel på hur snabbt man kan förlora ett anseende byggt på ett ben", fortsätter Widén.
Hur vi genomförde forskningen
Målet med forskningsrundan Reputation&Trust 2025 var att undersöka anseendet för företag som verkar i de nordiska länderna bland medborgarna. Datainsamlingen genomfördes genom en elektronisk undersökning i Finland, Sverige, Norge och Danmark från 16 maj till 30 juni 2025.
Organisationer utvärderades med hjälp av Reputation and Trust Analytics forskningsmodell Reputation&Trust, där en organisations anseendepoäng bildas som ett genomsnitt av åtta olika dimensioner. Dimensionerna är styrning, finansiell prestation, ledarskap, innovationer, dialog, produkter & tjänster, arbetsplats och ansvar. Studien använde en femgradig skala (1–5).
Totalt 20 610 personer från Finland, Sverige, Norge och Danmark deltog i studien. Målgruppen i varje land bestod av medborgare i åldern 15–65 år rikstäckande (i Finland exklusive Åland). Urvalet vägdes för att representera befolkningen efter kön, ålder och bostadsregion.
Den statistiska felmarginalen för hela datamängden i Sverige är högst cirka 1,50 procentenheter i endera riktningen.
För mer information:
Riku Ruokolahti, utvecklingsdirektör, Reputation and Trust Analytics, +358 400 512 200, riku.ruokolahti@reptrust.com
Alexander Widén, Senior Advisor, Reputation and Trust Analytics, +46 70 471 2332, alexander.widen@reptrust.com
Kontakter
Alexander WidenSenior AdvisorReputation and Trust Analytics AB
Tel:+46 70 471 2332alexander.widen@reputationandtrust.comRiku RuokolahtiDevelopment DirectorReputation and Trust Analytics Oy
Tel:+358 400 512 200riku.ruokolahti@reputationandtrust.comFölj Reputation and Trust Analytics
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Reputation and Trust Analytics
Natos anseende starkare i Norge än i Finland och Sverige24.6.2025 23:01:00 CEST | Pressmeddelande
Nato har ett gott anseende hos allmänheten i Norge, men får bara medelhöga betyg i Finland och Sverige. Förtroendet för försvarsalliansen är också betydligt lägre bland finländare och svenskar än bland norrmän – och viljan att stötta Nato i en kris är svagare, visar Reputation and Trusts Analytics studie som genomförts i Sverige, Norge och Finland.
Nordisk förtroendestudie: Medborgare i Finland, Sverige och Norge kritiska till organisationer inom vårdsektorn24.6.2025 00:01:00 CEST | Pressmeddelande
Reputation and Trust Analytics förtroendestudie om vårdsektorn, genomförd i tre nordiska länder, visar att svenskar är särskilt kritiska till organisationer som tillhandahåller vårdtjänster. Bland de studerade länderna är det endast i Norge som privata såväl som offentliga vårdorganisationer uppnår en måttlig nivå av anseende.
Anseendestudie i banksektorn: Avanza är fortfarande nummer ett, men utmanarna närmar sig1.10.2024 08:49:46 CEST | Pressmeddelande
I en anseendestudie av Reputation And Trust Analytics från 2020 var Avanzas anseende överlägset starkast inom banksektorn. Då nåddes nivån 4,09 på en femgradig skala, som nu 2024 har backat till 3,87. Nordnet och SBAB är branschens främste utmanare, båda med anseendenivåer på 3,74, medan Nordea har gjort störst framsteg.
Anseendestudie i försäkringssektorn: Folksam i topp!19.9.2024 09:44:46 CEST | Pressmeddelande
I en branschstudie av Reputation And Trust Analytics framkommer att endast tre av den svenska försäkringssektorns bolag uppnår ett gott anseende baserat på allmänhetens uppfattning; Folksam i topp, därefter Länsförsäkringar och Hedvig. Marknadens övriga aktörer utmanar från lägre, måttliga nivåer.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum