Ny rapport: Tjänstesektorn – nyckeln till EU:s konkurrenskraft och 280 miljarder euro i tillväxt
Tjänstesektorn är motorn för jobb, tillväxt och Europas motståndskraft. Den står för 70 procent av EU:s BNP och sysselsättning – och EU är världens största exportör och importör av tjänster. Trots detta bromsas sektorn av regleringar och politisk fragmentering. En ny rapport visar att rivna handelshinder för tjänster kan ge EU 280 miljarder euro i ökad BNP på fem år.

På uppdrag av Almega har forskare vid ECIPE – en Brysselbaserad oberoende tankesmedja med fokus på handel och ekonomisk politik – tagit fram en studie som utmanar EU:s industristrategi. Rapporten slår fast: Europas framtida välstånd avgörs inte av återindustrialisering, utan av förmågan att frigöra tjänstesektorns potential – den största, snabbast växande och mest innovativa delen av ekonomin.
– Inget land har blivit rikare genom att gå tillbaka till industrin. Alla avancerade ekonomier har vuxit genom att omfamna tjänstesektorn, säger Fredrik Östbom, näringspolitisk chef på Almega.
Rapporten krossar även myten om att tjänster är lågproduktiva eller lågteknologiska. Kunskapsintensiva tjänster inom informations- och kommunikationsteknik (IKT), finans och forskning är nu bland de mest produktiva sektorerna. Sedan 2015 har produktiviteten inom IKT-tjänster ökat med 1,9 procent per år – mer än tillverkningsindustrins 1,6 procent.
Tjänster ger också högre löner och fler snabbväxande företag. Inom IKT är 17 procent av företagen snabbväxare – nästan dubbelt så stor andel som i industrin.
Skillnaden mot USA är tydlig: mellan 2000 och 2020 ökade produktiviteten i USA:s tjänstesektor med 60 procent, jämfört med 10 procent i EU. Och det är tjänsteproduktiviteten – inte tillverkningsindustrin – som förklarar produktivitetsgapet.
En avgörande faktor är privata investeringar i forskning och utveckling (FoU). I USA har tjänste-FoU tiofaldigats sedan 2003 och nådde 232 miljarder euro 2023. EU ligger på 38 miljarder – en sjättedel av USA:s nivå. Dessutom satsar USA på mjukvara och forskning, medan EU fastnar i traditionella områden som finans och telekom.
– EU:s industristrategier bygger på föråldrade antaganden. Om vi vill öka EU:s tillväxt och konkurrenskraft måste den inre marknaden för tjänster frigöras, säger Johannes Nathell, näringspolitisk expert på Almega med fokus på EU och internationell handel.
Dokument
Om oss
För kontakt:
Almegas pressjour på telefon 08-762 70 40
Om Almega:
Almega - Sveriges största arbetsgivar- och branschorganisation för tjänsteföretag - är en förbundsgrupp bestående av omkring 10 000 medlemsföretag med sammanlagt drygt 500 000 anställda. Medlemsföretagen representerar ett 60-tal branscher inom den svenska tjänstesektorn. Almega är den största förbundsgruppen inom Svenskt Näringsliv och förhandlar allra flest kollektivavtal i Sverige. Mer information finns på www.almega.se.
Följ Almega
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Almega
Ny förbundsdirektör för Vårdföretagarna inom Almega19.11.2025 10:01:00 CET | Pressmeddelande
Gunnar Caperius blir ny förbundsdirektör för Vårdföretagarna. Han kommer närmast från en tjänst som biträdande partisekreterare och policychef för Centerpartiet och tillträder sin nya tjänst vid årsskiftet.
Nytt kollektivavtal för fönsterputsföretag7.11.2025 12:00:00 CET | Pressmeddelande
Serviceföretagen inom Almega Tjänsteförbunden har idag tecknat nytt kollektivavtal med Fastighetsanställdas förbund för fönsterputsningsföretag. Det nya avtalet sträcker sig över 24 månader och den totala kostnadsramen är 6,4 procent.
Nytt kollektivavtal för städning i egen regi4.11.2025 12:00:00 CET | Pressmeddelande
Almega Tjänsteföretagen och Vårdföretagarna har tecknat nytt kollektivavtal med Fastighetsanställdas förbund för städning i egen regi.
Rapport: Höga arbetsgivaravgifter hotar svensk tillväxt3.11.2025 05:00:00 CET | Pressmeddelande
Sverige är ett av Europas dyraste länder att anställa i. En ny rapport från Almega visar att orsaken inte höga löner, utan höga arbetsgivaravgifter. ”Tjänsteföretagen drabbas ytterst påtagligt, men i förlängningen är det ett hot mot Sveriges konkurrenskraft”, säger Almegas Johannes Nathell.
Nytt kollektivavtal för Callcenterföretag31.10.2025 12:00:00 CET | Pressmeddelande
Almega Tjänsteföretagen har tecknat nytt kollektivavtal med Unionen för Call/contactcenter- och marknadsundersökningsföretag. Det nya avtalet sträcker sig över 24 månader med ett avtalsvärde på 6,4 procent. Kostnaden fördelas med löneökningar på 5,5 procent, en arbetstidsförkortning på 0,5 procent och avsättning till flexpension på 0,4 procent.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum