Aftonbladet och TV4 sänder Rockbjörnen tillsammans
Rockbjörnen återvänder i september 2026 och sänds då för första gången gemensamt på TV4 och Aftonbladet. Det nya samarbetet skapar en kraftfull gemensam räckvidd och nya möjligheter för både publik och annonsörer att följa galan på flera plattformar.

– Rockbjörnen är mer än en gala – det är en hyllning till musiken och människorna som älskar den. Genom att vi nu går samman och sänder galan tillsammans, tar vi den till en ny nivå och skapar en upplevelse som når ut till ännu fler, säger Mia Lindqvist, programchef på TV4.
Musikgalan, som varje år hyllar svensk musik och engagerar hundratusentals fans, får därmed en bredare distribution än någonsin. Rockbjörnen har de senaste åren haft särskilt starkt genomslag i yngre målgrupper, både i livepubliken och digitalt. Genom TV4 Plays breda räckvidd kompletteras Aftonbladets redan starka position, vilket ger galan möjlighet att möta publiken på flera plattformar och i takt med dagens mediekonsumtion.
– Rockbjörnen är en unik kombination av musik, publikengagemang och journalistik. Att nu kunna erbjuda synlighet på både Aftonbladet och TV4 Play gör att vi når ännu fler unga och musikintresserade målgrupper, säger Ted Kudinoff, marknadschef på Aftonbladet.
Rockbjörnen har under flera år stärkt sin position som en av Sveriges främsta musikgalor. 2025 års upplaga, som sändes live från Gröna Lund, slog nytt rekord på Aftonbladets digitala plattformar. Samarbetet mellan Schibsteds mediehus innebär dessutom nya möjligheter för kommersiella partners som vill synas i sammanhang där engagemanget är högt och publiken lojal. Den gemensamma paketeringen mellan Aftonbladet och TV4 Play gör det möjligt att bygga räckvidd över flera plattformar – från livesändningen till sociala medier.
– Rockbjörnen fortsätter att växa, och genom att förena Aftonbladets och TV4 Plays räckvidd stärker vi galans genomslag ytterligare. Det här skapar nya möjligheter för både tittare och partners, säger Joakim Flodin, vd Schibsted Marketing Services Sverige.
Schibsteds förvärv av TV4 under 2025 innebär att Rockbjörnen 2026 blir den första galan där Aftonbladet och TV4 Play tillsammans står som avsändare.
Rockbjörnen delades ut första gången 1979, och är fansens musikpris.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Estelle Douglas, Director of Business Operation. Telefon: 070-979 24 95. E-post: estelle.douglas@schibsted.comTed Kudinoff, marknadschef. Telefon: 070-545 23 64. E-post: ted.kudinoff@schibsted.com
Mia Lindqvist, programchef TV4. E-post: mia.lindqvist@tv4.se
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunications ManagerSchibsted, Sverige
Tel:+46 70 268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder



Länkar
Oberoende journalistik – det är vårt uppdrag
Schibsted är ägare av redaktionella medier och den största nyhetsförmedlaren i Norden. Med varumärken som VG, Aftonbladet, TV4, MTV, Aftenposten, Svenska Dagbladet och Podme informerar, engagerar och underhåller vi varje dag miljoner människor i Sverige, Norge och Finland.
Tillit har varit en grundsten sedan 1839, när Christian Schibsted startade ett litet tryckeri i Oslo. I nästan tvåhundra år har vår journalistik gett människor insikt och inflytande, byggt gemenskaper, avslöjat maktmissbruk och stärkt demokratier.
Från allra första början har vi omfamnat innovation och utmanat givna normer. Vi tror att kreativitet och nyfikenhet, och att utforska nya lösningar och teknologier, är avgörande för vår mission:
Our democracies depend on independent journalism. That’s our business.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
SvD lanserar SvD Bas – nytt gratispaket för att stärka läsarrelationen4.12.2025 13:25:56 CET | Pressmeddelande
Svenska Dagbladet fortsätter sin rekordresa och tar nu ett offensivt steg för att nå ännu fler läsare. Efter ett historiskt starkt år lanserar tidningen SvD Bas – ett nytt, helt kostnadsfritt paket som ska bredda räckvidden, stärka relationen med läsare och lyssnare och skapa en ännu tydligare väg in i SvD:s kvalitetsjournalistik.
”Vinnarrätten” tillbaka – lockar unga och oväntad partner20.11.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Säsong 2 av ”Vinnarrätten” är här – programmet där hockeyprofiler delar sina personliga vinnarrätter och bjuder tittarna på en mix av värme, matglädje och vardagsnära underhållning. Förra säsongen engagerade över 527 000 tittare på Godare TV och därtill hundratusentals användare på både Godare.se och Youtube, och nu växer formatet ytterligare.
Så fick 1 000 säljare Schibsted på rätt kurs17.11.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Schibsted firar 20 år med Sales Academy – en utbildningssatsning som format bolagets säljkultur och fram till idag utvecklat över 1 000 medarbetare i Sverige och Norge. Det som började som en säljutbildning 2005 har vuxit till en del av Schibsteds DNA – och en viktig framgångsfaktor i en marknad som aldrig står still.
Ebba Bonde blir visuell redaktionschef på SvD12.11.2025 11:10:02 CET | Pressmeddelande
Svenska Dagbladet stärker sin satsning på visuell journalistik och inrättar en ny tjänst som visuell redaktionschef med övergripande ansvar för SvD:s visuella journalistik och uttryck. Tjänsten tillsätts av Ebba Bonde, som tillträder den 5 januari 2026.
Ny Blenda-podd: ”Berättelsen om Rednex har verkligen allt”4.11.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Hätska konflikter och bisarra turer. I en ny serie berättar SvD:s podd Blenda den osannolika historien om countrytechnobandet Rednex, om varför vi aldrig blir av med låten ”Cotton eye Joe” och om den överraskande vändningen i striden som pågått i 18 år.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum