Digitala verktyg förändrar hur musik skapas i skolan
Den alltmer utbredda användningen av digitala verktyg i högstadiets musikskapande aktiviteter förändrar hur elever lär sig att skapa musik. En ny doktorsavhandling av Jonas Nilsson vid Umeå universitet, visar att när musikskapande sker med hjälp av datorer och musikprogram, snarare än traditionella instrument, förändras både undervisningens utformning och innehåll, liksom elever och lärares arbetssätt.

Jonas Nilsson säger att studien visar att pop- och rockbandet som förebild för högstadiets musikskapande aktiviteter håller på att ersättas av nya arbetssätt och lärandeideal som hämtar sin inspiration från modern musikproduktion.
– Användningen av digitala musikprogram – så kallade Digital Audio Workstations (DAWs) – minskar kravet på elever att behärska traditionella musikinstrument och gör det möjliggör för dem att skapa musik som de själva lyssnar till, vilket kan öka deras motivation, säger Jonas Nilsson, och fortsätter:
– Samtidigt medför de digitala verktygen att musikskapandet i högre utsträckning organiseras som en individuell aktivitet, trots att tekniken möjliggör för samarbeten, och att undervisningen blir mer tekniskt krävande, vilket kan utmana både elever och lärare.
Kommersiella aktörer försöker påverka
Vidare visar avhandlingen att digitaliseringen innebär nya utmaningar för musiklärare eftersom kommersiella aktörer försöker påverka vilka program och verktyg som används i skolan, samtidigt som skolors olika ekonomiska förutsättningar kan skapa ojämlikhet när det kommer till likvärdighet i undervisningen.
– Digitala verktyg kan ge elever fler sätt att uttrycka sig på, men alla valmöjligheter som dessa verktyg medför kan också upplevas som överväldigande och utgöra ett hinder i elevers musikskapande process.
– Användningen av hörlurar medför dock att eleverna kan skapa musik i en trygg miljö, men detta medför samtidigt att elever och lärare avskärmas från varandra, vilket förändrar det sociala samspelet och kommunikationen i klassrummet.
Forskningsresultaten bygger på intervjuer med musiklärare, observationer i klassrum samt gruppintervjuer med högstadieelever. Studien ger ny kunskap om hur digital teknik förändrar musikundervisningens innehåll, arbetssätt och sociala samspel.
Om disputationen:
Avhandlingen Musikskapande med digitala verktyg – En medieekologisk studie i grundskolans senare årfinns publicerad digitalt.
Disputationen äger rum 28 november kl. 13.00 i HUM.D.210, Humanisthuset, Umeå universitet.
Opponent är Susanna Leijonhufvud, docent i musikpedagogik vid Kungliga Musikhögskolan (KMH) i Stockholm.
Kontakt: Jonas Nilsson
Kontakter
Per MelanderKommunikatör och presskontakt humanistiska fakulteten
Tel:090-786 93 79per.melander@adm.umu.seBilder

Om oss
Umeå universitet är ett bredduniversitet och ett av Sveriges största lärosäten med över 41 500 studenter och omkring 4 600 medarbetare. Här finns en mångfald av utbildningar av hög kvalitet och forskning inom alla vetenskapsområden samt det konstnärliga området. Universitetet erbjuder en undervisnings- och forskningsmiljö av världsklass och bidrar med kunskap av global betydelse. Här gjordes den banbrytande upptäckten av gensaxen CRISPR-Cas9 som tilldelats Nobelpriset i kemi. Vid Umeå universitet är allt nära. Våra sammanhållna campus gör det lätt att mötas, samarbeta och utbyta kunskap, något som gynnar en dynamisk och öppen kultur.
Följ Umeå universitet
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Umeå universitet
Feministisk kritik i vår tid - Vad kan förändras?4.12.2025 07:15:00 CET | Pressmeddelande
Normkritik har under det senaste decenniet blivit ett av Sveriges mest använda verktyg för jämlikhet, från skolor och myndigheter till företag och kultursektorn. Men vad händer när ett verktyg som ska utmana normer i stället riskerar att återskapa dem? En ny avhandling undersöker hur dagens feministiska politik skildras i praktiken, och vilka följder det får.
Eftermiddag om att komma igång med träning på äldre dar2.12.2025 09:14:00 CET | Pressmeddelande
Fysisk träning är en nyckel för att behålla både den kroppsliga och mentala hälsan när man kommer upp i åren. Samtidigt är det många äldre personer som inte når upp till rekommendationerna om fysisk aktivitet och träning. För att göra fysisk aktivitet och träning tillgänglig för fler äldre personer ordnas en temaeftermiddag i Umeå december.
Pressinbjudan: Vågar vi bli gamla? Ett samtal om framtidens äldreomsorg1.12.2025 07:15:00 CET | Pressinbjudan
Äldreomsorgen står inför stora förändringar och väcker frågor om trygghet, värdighet och framtidens välfärd. Umeå universitet bjuder in till panelsamtal - Vågar vi bli gamla? Det är det första i serien tillsammans och samlar forskare, praktiker och politiska företrädare för att diskutera hur vi kan möta behoven i en åldrande befolkning.
Fjärrundervisning utmanar skolans styrdokument26.11.2025 09:00:00 CET | Pressmeddelande
En ny avhandling visar hur styrdokumenten för grund- och gymnasieskolan begränsar möjligheterna att utföra fjärrundervisning. Doktoranden Simon Skog vid Umeå universitet menar att mer flexibla regler skulle ge skolorna bättre chans att möta lokala behov och frigöra resurser till pedagogisk utveckling.
Ny kunskap om män som söker hjälp för sexuellt intresse för barn26.11.2025 06:52:00 CET | Pressmeddelande
Det är möjligt att nå män med sexuellt intresse för barn för utredning, behandling och forskning. Det visar en ny avhandling vid Umeå universitet. Sexuellt intresse för barn är en känd riskfaktor för att begå sexuella övergrepp eller barnpornografibrott. Kunskaperna har hittills varit begränsade om personer som själva söker hjälp för sexuella intressen riktade mot barn, trots att det är kunskap som är avgörande för att förebygga övergrepp.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum