Spelindustrin i Östergötland exploderar – från 2 miljoner till nästan 200 miljoner på åtta år
Den lokala spelbranschen i Östergötland fortsätter att växa snabbt. På East Sweden Game Summit förra veckan – regionens nya spelevent som lockade hundratals besökare – presenterades färska siffror som visar att regionens spelbolag nu omsätter över 170 miljoner kronor. Det kan jämföras med de cirka 2 miljoner kronor som omsattes när East Sweden Game startade 2017, en ökning på nästan 100 gånger på bara åtta år.

Östergötland nu Sveriges fjärde största spelregion
Enligt årets Game Developer Index har Östergötland 59 aktiva spelbolag och 111 anställda, vilket gör regionen till landets fjärde största spelkluster sett till antal företag. Bland de största arbetsgivarna finns Lurkit, Pugstorm och VR-studion Resolution Games lokala utvecklingskontor, vilket visar på en bredd av studios som både växer lokalt och attraherar nationella aktörer.
“Det här är inte bara tillväxt – det är ett helt ekosystem som håller på att ta form,” säger Tomas Ahlström, ansvarig för East Sweden Game.
Starka framgångar lyfter hela regionen
Pugstorm fortsätter att vara regionens mest framgångsrika studio, både genom försäljningssuccén Core Keeper – med över fyra miljoner sålda exemplar – och genom att vara det företag som genererar störst omsättning och vinst i Östergötland. Fancade, som utvecklar mobilspel med en egenutvecklad spelmotor, är nu regionens näst mest lönsamma bolag enligt årets ekonomiska sammanställning. Dessa framgångar skapar både dragkraft och inspiration för nya studios i regionen.
Utbildningar och spelkluster skapar konkurrensfördelar
Tillväxten drivs också av en stark kunskapsmiljö. Linköpings universitet och Valla Game Education har blivit centrala motorer för rekrytering och kompetensförsörjning, och bidrar till att många unga utvecklare väljer att bygga sina karriärer i regionen. Kombinationen av teknisk spetskompetens, entreprenörsanda och ett växande spelkluster gör Östergötland till en attraktiv plats att starta och utveckla spelstudior.
Framtiden: miljardpotential
Trots starka resultat består en stor del av branschen fortfarande av nystartade studios utan anställda. Det gör East Sweden Games fortsatta stöd och rådgivning avgörande för att företagen ska kunna växa.
“Lyckas vi hjälpa alla dessa team att ta steget från hobby till hållbara företag, kan spelindustrin i Östergötland omsätta flera miljarder i framtiden,” säger Ahlström.
Kontakter
Tomas AhlströmVerksamhetsansvarigEast Sweden Game
Tel:079-3342500tomas@eastswedengame.seBilder





Om oss
East Sweden Game (ESG) är en av Sveriges ledande miljöer för spelutveckling och digitala upplevelser. Beläget i Ebbepark i Linköping fungerar ESG som ett community, kompetenscenter och kluster, där både startups och etablerade spelstudios kan växa och samarbeta.
Sedan starten 2017 har ESG blivit en mötesplats för spelutvecklare, kreativa entreprenörer och digitala innovatörer, med över 400 kvadratmeter moderna kontorsytor. Genom partnerskap med Linköpings universitet och Valla folkhögskola kopplas utbildning, forskning och näringsliv ihop för att främja nästa generations spelutvecklare.
East Sweden Game är ett projekt inom det kommunägda fastighetsbolaget Sankt Kors och bidrar till att stärka Linköpings och Östergötlands position inom digital visualisering och spelteknologi. Med en tydlig vision om att bli Norra Europas främsta ekosystem för oberoende spelutvecklare fortsätter ESG att driva innovation och skapa tillväxt i regionen.
Följ East Sweden Game
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från East Sweden Game
Game Startup Lab startar – nytt acceleratorprogram för spelstudios i Östergötland3.12.2025 08:10:00 CET | Pressmeddelande
Game Startup Lab, East Sweden Games acceleratorprogram för nya spelstudios, startar nu årets omgång med sex utvalda team. Programmet drivs med stöd från Swedbank genom Sparbanksstiftelsen Alfa och ger deltagarna vägledning inom affärsutveckling, produktion, pitchning och lansering. Bland årets deltagare finns även vinnarna av LiU Game Awards, vilket stärker kopplingen mellan universitetets talang och regionens växande spelindustri.
Studenternas spelidéer tar plats på stora scenen – finalisterna i LiU Game Awards 2025 är klara10.11.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Tio kreativa och tekniskt imponerande spelprojekt har utsetts till finalister i årets LiU Game Awards, tävlingen som lyfter fram de mest lovande studentprojekten från kursen Spelprogrammering (TDDD23) vid Linköpings universitet. Vinnarna presenteras den 20 november under East Sweden Game Summit i Ebbepark, Linköping.
Premiär för Game Startup Lab – nya satsningen på framtidens spelstudios17.10.2025 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Den 26 november startar Game Startup Lab, ett nytt program från East Sweden Game i Linköping. I samarbete med Swedbank och Sparbanksstiftelsen Alfa ska initiativet hjälpa fler unga entreprenörer att utveckla sina spelidéer och bygga framgångsrika studios med internationell potential.
Premiere of Game Startup Lab – a new initiative for the game studios of tomorrow17.10.2025 08:00:00 CEST | Press Release
On November 26, Game Startup Lab launches in Linköping – a new accelerator program by East Sweden Game, created in collaboration with Swedbank and Sparbanksstiftelsen Alfa. The initiative empowers young game developers to turn bold ideas into sustainable studios with international reach.
Core Keeper från Linköpingsstudion Pugstorm i exklusiv bundle med Palworld – ett av världens största indiespel3.10.2025 08:45:00 CEST | Pressmeddelande
Det internationellt hyllade spelet Core Keeper, utvecklat av Linköpingsstudion Pugstorm, har nu lanserats i en officiell bundle på Steam tillsammans med Palworld – ett av världens största indiespel just nu.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum