Växjö kommun

Växjö kommun vidtar åtgärder efter utredningar av Öjaby hemtjänst

Dela

Efter att Växjö kommun tidigare i höst upptäckt och kommunicerat allvarliga brister inom Öjaby hemtjänst har utredningarna nu avslutats. De bekräftar bristerna, och kommunen vidtar nu flera åtgärder för att stärka kvalitet, arbetsmiljö och trygghet för omsorgstagare.

Utredningarna visar bland annat brister i kommunikation, ledarskap, dokumentation och samarbete mellan yrkesgrupper. Samtidigt framgår att många medarbetare visar stort engagemang och vilja att bidra till förbättring. 

– Vi ser allvarligt på de brister som framkommit, men vi ser också framåt. Åtgärder har redan påbörjats, och vi kommer att följa upp dem noggrant. Vår främsta uppgift är att säkerställa en trygg, säker och värdig omsorg, säger Annelie Kjellström, förvaltningschef för omsorgsförvaltningen. 

Tydliga åtgärder i gång 

Utredningarna visar bland annat att rutiner inte alltid följts, att ansvarsfördelningen varit otydlig och att kommunikationen mellan hemtjänst och sjuksköterskor brustit.  

Kommunen har nu beslutat om en rad konkreta åtgärder, bland annat: 

  • Tydligare ledning och ansvar 
    Verksamheten har fått tydligare ledning och struktur i det dagliga arbetet. 

  • Bättre samarbete mellan yrkesgrupperna 
    Gemensamma möten och rutiner har införts för planering, rapportering och uppföljning mellan hemtjänst och hemsjukvård. 

  • Skärpta rutiner för dokumentation och uppföljning 
    Regelbundna journalgranskningar, loggkontroller och mer systematiska genomgångar av avvikelser. 

  • Fokus på kompetens och utbildning 
    Medarbetare får riktade utbildningsinsatser inom dokumentation, delegering och avvikelsehantering, och introduktionen för nyanställda stärks. 

  • Förbättrad hantering av larm och signering 
    Rutiner i Appva ses över och en ny struktur införs för hur larm tas emot och följs upp. 

  • Stöd för arbetsmiljö och samarbete i arbetsgruppen 
    Företagshälsan och HR stöttar gruppen i arbetsmiljöarbete, dialog och teamutveckling. 

Med anledning av det som framkommit i utredningarna kommer Växjö kommun även att göra anmälningar enligt både lex Sarah och lex Maria till IVO. 

En tydlig väg framåt 

Kvalitets- och uppföljningsavdelningen följer arbetet löpande. De första uppföljningarna görs under vintern 2025 och därefter regelbundet under 2026. 

– Målet är en arbetsplats med fungerande samarbete, tydliga rutiner och hög patientsäkerhet. Vi ska bygga tillbaka förtroendet genom handling, säger Annelie Kjellström, förvaltningschef för omsorgsförvaltningen. 

Bakgrund 

I september inleddes två utredningar efter att kommunen fått signaler om allvarliga brister inom Öjaby hemtjänst. Utredningarna har omfattat intervjuer, journalgranskningar och systemanalyser och har lett till ett gemensamt förbättringsprogram för både hemtjänst och hemsjukvård i Öjaby/Gemla. 

Ingen omsorgstagare har drabbats av allvarlig skada, men flera händelser har bedömts som risker för missförhållanden. 

Nyckelord

Kontakter

Dokument

Länkar

Om oss

I Växjö kommun värnar medarbetarna om varandra och om invånarna, företagarna och besökarna. Tillsammans bygger vi alla en levnadsvänlig, hållbar plats där du kan vara dig själv. Kommunen erbjuder en mix av tätort och landsbygd, sport och kultur, puls och vila. Här finns ett spännande näringsliv och ett modernt universitet. Naturen finns alltid nära och lockar till både vila och äventyr.

Följ Växjö kommun

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Växjö kommun

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye