Växjö kommun vidtar åtgärder efter utredningar av Öjaby hemtjänst
Efter att Växjö kommun tidigare i höst upptäckt och kommunicerat allvarliga brister inom Öjaby hemtjänst har utredningarna nu avslutats. De bekräftar bristerna, och kommunen vidtar nu flera åtgärder för att stärka kvalitet, arbetsmiljö och trygghet för omsorgstagare.
Utredningarna visar bland annat brister i kommunikation, ledarskap, dokumentation och samarbete mellan yrkesgrupper. Samtidigt framgår att många medarbetare visar stort engagemang och vilja att bidra till förbättring.
– Vi ser allvarligt på de brister som framkommit, men vi ser också framåt. Åtgärder har redan påbörjats, och vi kommer att följa upp dem noggrant. Vår främsta uppgift är att säkerställa en trygg, säker och värdig omsorg, säger Annelie Kjellström, förvaltningschef för omsorgsförvaltningen.
Tydliga åtgärder i gång
Utredningarna visar bland annat att rutiner inte alltid följts, att ansvarsfördelningen varit otydlig och att kommunikationen mellan hemtjänst och sjuksköterskor brustit.
Kommunen har nu beslutat om en rad konkreta åtgärder, bland annat:
-
Tydligare ledning och ansvar
Verksamheten har fått tydligare ledning och struktur i det dagliga arbetet.
-
Bättre samarbete mellan yrkesgrupperna
Gemensamma möten och rutiner har införts för planering, rapportering och uppföljning mellan hemtjänst och hemsjukvård.
-
Skärpta rutiner för dokumentation och uppföljning
Regelbundna journalgranskningar, loggkontroller och mer systematiska genomgångar av avvikelser.
-
Fokus på kompetens och utbildning
Medarbetare får riktade utbildningsinsatser inom dokumentation, delegering och avvikelsehantering, och introduktionen för nyanställda stärks.
-
Förbättrad hantering av larm och signering
Rutiner i Appva ses över och en ny struktur införs för hur larm tas emot och följs upp.
-
Stöd för arbetsmiljö och samarbete i arbetsgruppen
Företagshälsan och HR stöttar gruppen i arbetsmiljöarbete, dialog och teamutveckling.
Med anledning av det som framkommit i utredningarna kommer Växjö kommun även att göra anmälningar enligt både lex Sarah och lex Maria till IVO.
En tydlig väg framåt
Kvalitets- och uppföljningsavdelningen följer arbetet löpande. De första uppföljningarna görs under vintern 2025 och därefter regelbundet under 2026.
– Målet är en arbetsplats med fungerande samarbete, tydliga rutiner och hög patientsäkerhet. Vi ska bygga tillbaka förtroendet genom handling, säger Annelie Kjellström, förvaltningschef för omsorgsförvaltningen.
Bakgrund
I september inleddes två utredningar efter att kommunen fått signaler om allvarliga brister inom Öjaby hemtjänst. Utredningarna har omfattat intervjuer, journalgranskningar och systemanalyser och har lett till ett gemensamt förbättringsprogram för både hemtjänst och hemsjukvård i Öjaby/Gemla.
Ingen omsorgstagare har drabbats av allvarlig skada, men flera händelser har bedömts som risker för missförhållanden.
Nyckelord
Kontakter
Maria RickardssonOmsorgschef
Tel:0470-432 18Maria.Rickardsson@vaxjo.seMarina BrolinVerksamhetschef
Tel:070-618 91 60Marina.Brolin@vaxjo.seDamla MolPressansvarig
Tel:0470- 419 61damla.mol@vaxjo.seDokument
Länkar
Om oss
I Växjö kommun värnar medarbetarna om varandra och om invånarna, företagarna och besökarna. Tillsammans bygger vi alla en levnadsvänlig, hållbar plats där du kan vara dig själv. Kommunen erbjuder en mix av tätort och landsbygd, sport och kultur, puls och vila. Här finns ett spännande näringsliv och ett modernt universitet. Naturen finns alltid nära och lockar till både vila och äventyr.
Följ Växjö kommun
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Växjö kommun
Förslag på förändringar inom Växjö kommuns förskolor5.12.2025 12:48:16 CET | Pressmeddelande
Växjö kommun föreslår flera förändringar inom den kommunala förskolan under 2026. Förslagen innebär bland annat att två förskolor avvecklas och omsorg på obekväma tider flyttas. Syftet är att anpassa förskolans organisation till det minskande antalet barn i kommunen och samtidigt möta ökade krav på kvalitet och arbetsmiljö.
Färre invånare upplever problem i Växjö kommun – tryggheten ökar3.12.2025 11:06:54 CET | Pressmeddelande
Årets trygghetsmätning visar att tryggheten i Växjö kommun fortsätter att stärkas. Invånare upplever färre problem i sina bostadsområden och känner sig generellt tryggare när de rör sig utomhus. Det sammanvägda problemindexet för kommunen är 1,24, en tydlig förbättring jämfört med förra året och fortsatt lägre än riksgenomsnittet.
Växjös kommunchef går i pension2.12.2025 15:16:07 CET | Pressmeddelande
Catharina Rydberg Lilja, kommunchef i Växjö kommun och VD för VKAB, går i pension den 31 maj 2026. Efter fyra år i kommunkoncernen väljer hon att avsluta sin tjänst för att få mer tid för familjen.
Kallbadhus vid Växjösjön – ny mötesplats börjar ta form26.11.2025 13:30:00 CET | Pressmeddelande
Växjö kommun går nu vidare med planerna på att skapa ett kallbadhus i Växjösjön – en satsning som bidrar till utvecklingen av Stadsparken. Genom att påbörja en fördjupad projektering tar kommunen ett viktigt steg mot att forma en ny mötesplats vid sjön.
Pressinbjudan: Kronobergs bokmässa med boksläpp och utdelning av Pär Lagerkvistpriset21.11.2025 10:44:42 CET | Pressinbjudan
Media hälsas välkomna till Kronobergs bokmässa på Växjö stadsbibliotek och Det fria ordets hus. Lördag 22 november klockan 10-16
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum