Vad betyder mångfald i svensk förskola?
Hur ser mångfald ut i svenska förskolor? En ny studie från Umeå universitet har undersökt hur policyn kring olika språk och kulturer används i praktiken och hur den påverkar vardagen i förskolorna. Resultaten visar hur möten mellan barn och vuxna formas av både styrdokument och det dagliga arbetet. Resultaten visar också hur det påverkar barns möjligheter att delta och känna delaktighet.

Doktorand Maria Papakosma vid Umeå universitet har genom policyforskning undersökt hur olika språk och kulturer lyfts fram i förskolepolicy, och hur det påverkar vardagen i förskolearbetet. Hennes studien visar att mångfald i förskolan inte är statisk. Den är dynamisk och formas i möten mellan olika språk och kulturer i vardagen. Samtidigt pekar studien på en tydlig policyförskjutning. Nationella riktlinjer lägger stor vikt vid kompetensutveckling och barns svenska språkutveckling som avgörande för deras framtida möjligheter.
– Jag kallar det 'villkorad flerspråkighet' - flerspråkighet stöds retoriskt, men i praktiken under villkoret att den främjar integrationsmål och svenska språkutveckling, säger Maria Papakosma.
Hon berättar vidare att flerspråkighet ofta framställs positivt i policydiskursen. Trots det blir stödet för flerspråkiga barn ofta beroende av hur snabbt de lär sig svenska. Det skapar dubbla förväntningar och visar hur komplext flerspråkighet är i praktiken.
Navigerar mellan flera begränsningar
Genom förskolerektorernas berättelser visar studien hur lokala aktörer ständigt måste navigera mellan olika begränsningar. Personalresurser och kompetensbrister är vanliga utmaningar, särskilt i socialt utsatta områden, även när ekonomiskt stöd finns. Resultaten pekar på en resursparadox: policy, resurser och praktiska villkor går inte alltid hand i hand. Socioekonomiska faktorer och hinder för barns närvaro får direkta konsekvenser för utbildningsjämlikheten.
– Förskolerektorer utvecklar strategier och förtroendebyggande strukturer för att skapa trygga miljöer för familjer med mångfaldsbakgrund, säger Papakosma.
Ett utvidgat uppdrag för förskolan
Studien visar också att förskolans uppdrag har blivit bredare. Förskolan är inte längre bara en omsorgsinstitution. Den är också en plats för skolförberedelse, integration och demokratisk värdegrund, nära knuten till frågor om mångfald och social sammanhållning.
Forskningen ger beslutsfattare stöd i att förstå varför mångfald och likvärdighet kräver breda och samordnade strategier. För förskollärare och förskolerektorer erbjuder studien verktyg för förtroendebyggande arbete och för att stärka barns delaktighet och närvaro.
– Förskolan har fått ett mycket bredare och mer komplext uppdrag. Det är viktigt att vara medvetna om vad den innebär för hur vi arbetar med mångfald, säger Papakosma.
Nödvändig förståelse
Sveriges ökade kulturella och språkliga mångfald gör det viktigt att förstå hur policy fungerar i praktiken. Forskningen bidrar till debatter om integration, språkutveckling och barns deltagande. Resultaten visar att jämlikhet kräver långsiktiga och samordnade insatser som tar hänsyn till lokala förutsättningar och sträcker sig bortom språkfrågan.
– Forskningen visar att mångfalds och likvärdighetsfrågor i förskolan inte kan lösas med enkla lösningar. Det krävs en helhetssyn som tar hänsyn till hur olika faktorer samverkar, avslutar Maria Papakosma.
Nyckelord
Kontakter
Maria PapakosmaDoktorandUmeå universitet
Tel:090-786 54 53maria.papakosma@umu.sewww.umu.se/personal/maria-papakosma/Charlotte StåhlKommunikatörSamhällsvetenskapliga fakulteten
Tel:090-786 74 89charlotte.stahl@umu.seBilder

Länkar
Om oss
Umeå universitet är ett bredduniversitet och ett av Sveriges största lärosäten med över 41 500 studenter och omkring 4 600 medarbetare. Här finns en mångfald av utbildningar av hög kvalitet och forskning inom alla vetenskapsområden samt det konstnärliga området. Universitetet erbjuder en undervisnings- och forskningsmiljö av världsklass och bidrar med kunskap av global betydelse. Här gjordes den banbrytande upptäckten av gensaxen CRISPR-Cas9 som tilldelats Nobelpriset i kemi. Vid Umeå universitet är allt nära. Våra sammanhållna campus gör det lätt att mötas, samarbeta och utbyta kunskap, något som gynnar en dynamisk och öppen kultur.
Följ Umeå universitet
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Umeå universitet
Feministisk kritik i vår tid - Vad kan förändras?4.12.2025 07:15:00 CET | Pressmeddelande
Normkritik har under det senaste decenniet blivit ett av Sveriges mest använda verktyg för jämlikhet, från skolor och myndigheter till företag och kultursektorn. Men vad händer när ett verktyg som ska utmana normer i stället riskerar att återskapa dem? En ny avhandling undersöker hur dagens feministiska politik skildras i praktiken, och vilka följder det får.
Eftermiddag om att komma igång med träning på äldre dar2.12.2025 09:14:00 CET | Pressmeddelande
Fysisk träning är en nyckel för att behålla både den kroppsliga och mentala hälsan när man kommer upp i åren. Samtidigt är det många äldre personer som inte når upp till rekommendationerna om fysisk aktivitet och träning. För att göra fysisk aktivitet och träning tillgänglig för fler äldre personer ordnas en temaeftermiddag i Umeå december.
Pressinbjudan: Vågar vi bli gamla? Ett samtal om framtidens äldreomsorg1.12.2025 07:15:00 CET | Pressinbjudan
Äldreomsorgen står inför stora förändringar och väcker frågor om trygghet, värdighet och framtidens välfärd. Umeå universitet bjuder in till panelsamtal - Vågar vi bli gamla? Det är det första i serien tillsammans och samlar forskare, praktiker och politiska företrädare för att diskutera hur vi kan möta behoven i en åldrande befolkning.
Fjärrundervisning utmanar skolans styrdokument26.11.2025 09:00:00 CET | Pressmeddelande
En ny avhandling visar hur styrdokumenten för grund- och gymnasieskolan begränsar möjligheterna att utföra fjärrundervisning. Doktoranden Simon Skog vid Umeå universitet menar att mer flexibla regler skulle ge skolorna bättre chans att möta lokala behov och frigöra resurser till pedagogisk utveckling.
Ny kunskap om män som söker hjälp för sexuellt intresse för barn26.11.2025 06:52:00 CET | Pressmeddelande
Det är möjligt att nå män med sexuellt intresse för barn för utredning, behandling och forskning. Det visar en ny avhandling vid Umeå universitet. Sexuellt intresse för barn är en känd riskfaktor för att begå sexuella övergrepp eller barnpornografibrott. Kunskaperna har hittills varit begränsade om personer som själva söker hjälp för sexuella intressen riktade mot barn, trots att det är kunskap som är avgörande för att förebygga övergrepp.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum