Fler elever tar gymnasieexamen inom tre år
Andelen elever som tar gymnasieexamen inom tre år ökar på både högskoleförberedande program och yrkesprogram. I våras var det 82,6 respektive och 75,9 procent av eleverna som tog examen. Det är en ökning på 1,2 procentenheter sedan förra året. Andelen elever som tar gymnasieexamen inom tre år är den högsta sedan Gy11 infördes.

Skolverket släpper idag statistiken för betyg och studieresultat för Sveriges gymnasieelever 2025. I våras var det 82,6 procent av eleverna på högskoleförberedande program och 75,9 procent av eleverna yrkesprogram som lyckades ta sin gymnasieexamen inom tre år. Det är positiva siffror framför allt om man jämför över tid – 2016 var motsvarande siffror 76,1 och 70,8 procent av eleverna.
– Årets siffror för andelen elever som tog gymnasieexamen på tre år är den högsta sedan vi införde Gy11. Bra jobbat vill vi säga till eleverna, deras lärare och skolor, säger Christina Sandström, enhetschef på Skolverket.
Färre hoppade av sina program
Andelen elever som avbrutit eller förlängt sina gymnasiestudier har minskat med 1,2 procenthetenheter, från 13,8 procent år 2024 till 12,6 procent år 2025. Det är främsta orsaken till att en högre andel lyckats ta sin gymnasieexamen inom tre år.
– Eleverna har inte högre meritpoäng från grundskolan i år, tvärtom har de något lägre, så vi kan utesluta att det handlar om bättre förkunskaper. Fler elever har helt enkelt kämpat sig i mål i tid, säger Per Alvant, undervisningsråd på Skolverket.
Fler fick gymnasiearbeten godkända
En något större andel bland elever på högskoleförberedande program har också blivit godkända på gymnasiearbetet. Även det är en orsak till den ökade andelen elever som lyckats ta gymnasieexamen.
– En tänkbar faktor till att fler elever har stannat kvar och gjort färdigt sina gymnasiestudier kan vara omvärldsläget med högre ungdomsarbetslöshet, säger enhetschef Christina Sandström.
Ta del av statistiken
PM - Betyg och studieresultat i gymnasieskolan år 2025
Via länkarna nedan kan sökningar i statistiken göras för riksnivå, specifika län, kommuner och skolor.
Sveriges Officiella Statistik, statistik på riksnivå
Fakta om gymnasieexamen
- Det finns två typer av gymnasieexamen; högskoleförberedande examen och yrkesexamen. Elever som inte är behöriga till gymnasieskolans nationella program går ofta på ett introduktionsprogram vars mål kan vara att gå direkt mot ett arbete.
- För att en elev ska få examen behöver eleven ha betyg i 2 500 kurspoäng varav 2 250 ska vara godkända. På högskoleförberedande program krävs också att eleven är godkänd i svenska eller svenska som andraspråk 1, 2 och 3, engelska 5 och 6, matematik 1 samt gymnasiearbetet. På yrkesprogram krävs godkänt i svenska eller svenska som andraspråk 1, engelska 5, matematik 1, 400 poäng i programgemensamma ämnen och gymnasiearbetet.
- Elever som inte klarar kriterierna för examen får i stället ett studiebevis.
- I gymnasieskolan genomförs nationella prov i engelska, matematik, svenska och svenska som andraspråk
Förändringar i gymnasieskolan – Gy25
Gy25 – Ämnesbetyg på gymnasial nivå - Skolverket
Kontaktuppgifter
För frågor eller önskemål om intervju, kontakta Skolverkets presstjänst på 08-527 333 00 eller presstjanst@skolverket.se.
För frågor om statistik kontakta utbildningsstatistik@skolverket.se.
Nyckelord
Följ Skolverket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Skolverket
Förskolepersonalen trivs med sitt yrke men många upplever hög stress2.12.2025 11:10:00 CET | Pressmeddelande
Nio av tio som jobbar i förskolan i Sverige är nöjda med sitt arbete. Det visar den internationella undersökningen Talis förskolan 2024 som Sverige deltog i för första gången 2024. Men många uppger även att de är stressade i sitt arbete. Det som stressar mest är att ha för många barn i barngruppen.
Resultaten av Talis förskola presenteras imorgon kl. 111.12.2025 07:35:05 CET | Pressinbjudan
Hur trivs förskollärare, barnskötare och rektorer i den svenska förskolan? Hur ser de på sin yrkesvardag och hur skiljer sig deras upplevelse från förskolepersonal i andra länder?
Omtag kring digitala nationella prov28.11.2025 12:14:46 CET | Pressmeddelande
Regeringen har i dialog med Skolverket kommit fram till att det behövs ett omtag i arbetet med digitala nationella prov. Dels har Skolverket inte lyckats ta fram en tillräckligt bra provplattform, dels är ett antal stora reformer på gång. Digitaliseringen av de nationella proven behöver ske i takt med kommande reformer. Eleverna kommer därför att genomföra nationella prov på papper de närmaste åren.
Pressinbjudan: resultaten av Talis förskola 202424.11.2025 16:00:25 CET | Pressinbjudan
Hur trivs förskollärare, barnskötare och rektorer i den svenska förskolan? Hur ser de på sin yrkesvardag och hur skiljer sig deras upplevelse från förskolepersonal i andra länder?
Självförtroende och motivation påverkar elevers resultat i matematik9.10.2025 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Socioekonomiska faktorer har stor betydelse för hur bra det går för elever i matematik. Men, elevers självförtroende och motivation till ämnet spelar också stor roll. Matematiklärare ser arbetet med att öka elevers intresse som en stor utmaning i sin undervisning. Det visar Skolverkets nya rapport som fördjupar sig i matematikundervisningen i grundskolan.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum