Elgiganten ser rekordförsäljning av komponenter under Black Friday
Under årets Black Friday ser Elgiganten en historisk trend: årets satsning på komponenter för att bygga egna gamingdatorer har visat sig vara helt rätt. Från blygsam försäljning i fjol har segmentet exploderat och är nu näst största produktgruppen inom datorer – större än både konsoler och färdigbyggda datorer. Samtidigt slår gamingmarknaden rekord i Sverige och globalt.

Black Friday är årets största shoppingperiod och Svensk Handel prognostiserar en omsättning på 10,2 miljarder kronor i Sverige – med hemelektronik som en av de mest populära kategorierna. I år ser Elgiganten en dramatisk förändring i köpbeteendet: komponenter för att bygga egna gamingdatorer har gått från blygsam försäljning i fjol till att bli näst största produktgruppen inom datorer – större än både konsoler och färdigbyggda datorer. Gaming har blivit en viktig hobby för många svenskar och enligt Elgigantens rapport Teknikkollen 2025 anser 40 procent att gaming kan jämföras med en fysisk sport. Och precis som för idrottare krävs rätt utrustning för att prestera.
– Det här är ett kvitto på att vi läst marknaden rätt och att våra nya leverantörssamarbeten har varit avgörande för att kunna möta efterfrågan på komponenter. Att se försäljningen skjuta i höjden på Black Friday är fantastiskt. Det är en utveckling som gått otroligt snabbt och vi har ett försäljningsindex på +344 % mot fjolårets Black Friday, säger Niclas Eriksson, vd på Elgiganten.
Trenden kring ökad komponentförsäljning speglar en global rörelse. Den internationella PC-gamingmarknaden beräknas omsätta 86 miljarder USD* 2025, där hårdvara står för den största delen av värdet. Även i Sverige är gamingindustrin stark: den svenska spelbranschen omsatte 36,8 miljarder kronor förra året och totalt 73 miljarder kronor inklusive utlandsverksamhet.**

Elgiganten möter trenden med nytt utbud och gamingexperter
Under året har Elgiganten investerat stort i gamingsegmentet. Totalt har 24 varuhus fått dedikerade gamingexperter som guidar kunderna i valet av komponenter och hjälper dem att bygga egna datorer. Dessutom har åtta varuhus lanserat fullskaliga butikskoncept för komponenter, där kunderna kan uppleva hela sortimentet och få guidning av utbildade gamingexperter på plats. För den som vill komma igång snabbt erbjuder Elgiganten även Elgiganten Build – färdiga kit med alla nödvändiga delar och steg-för-steg-guider för nybörjare.
– Vår framgång bygger på flera delar: det nya butikskonceptet, starka leverantörssamarbeten och våra utbildade experter i varuhusen. Men också på att vi har varit engagerade där gamers finns, på festivaler som DreamHack Stockholm, Glitched och Gibaway samt samarbetet med Esportstudion. Det här är bara början på vår resa mot att bli en av Sveriges ledande destinationer för gaming och komponenter, Alexander Åberg, gamingansvarig på Elgiganten.
* https://www.quantumrun.com/consulting/pc-gaming-market-size-statistics/
**Dataspelsbranschens trendrapport 2025 (Spelutvecklarindex)
Kontakter
Linnea CederquistPR and Communication Manager
Gäller endast pressförfrågningar från media. För övriga frågor och kundärenden vänligen kontakta kundtjänst.
Om oss
Elgiganten är Sveriges ledande återförsäljare av hemelektronik, vitvaror och kök. Bolaget är en av de största aktörerna inom svensk detaljhandel och har funnits i Sverige sedan 1994. I dag har Elgiganten cirka 3 700 anställda och 170 butiker och varuhus över hela landet.
Elgiganten är en del av Elkjøp-koncernen – Nordens största hemelektronikkedja med verksamhet i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Island, Grönland och Färöarna. Elkjøp-koncernen ägs av brittiska Currys plc, en av Europas största återförsäljare av hemelektronik.
LÄS MER OM:
Elgigantens sortiment och mer om bolagets hållbarhetsarbete.

Följ Elgiganten
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Elgiganten
Black Friday-succé för Elgiganten – ökar omsättningen med 20 procent1.12.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Trots rapporter om en dämpad Black Friday i Sverige visar Elgiganten motsatsen. Årets kampanj blev den starkaste någonsin för hemelektronikkedjan, med en omsättningsökning på 20 procent. Vad som drivit omsättningen har varit en kombination av attraktiva erbjudanden, hög tillgänglighet och ett starkt intresse hos svenskarna att uppgradera hemmet med ny teknik.
Så handlar svenskarna under årets Black Friday17.11.2025 10:49:17 CET | Pressmeddelande
Baserat på en omfattande analys av egna försäljningssiffror och söktrender ser Elgiganten tydliga mönster inför årets Black Friday. Företaget väntar sig upp till tio gånger högre försäljning än under en vanlig helg. Fjolårets succé med slutsålda robotdammsugare väntas upprepas, samtidigt som fler kunder satsar på kvalitet och teknik som håller över tid.
Smarta hälsoringen utsedd till Årets Pryl 202612.11.2025 16:36:15 CET | Pressmeddelande
Branschorganisationen för hemelektronik, ElektronikBranschen, har utsett den smarta hälsoringen till Årets Pryl 2026. Priset lyfter fram innovation, hållbarhet och trender inom hemelektronik. Bakom utnämningen står en jury med representanter från branschen, däribland Elgigantens vd Niclas Eriksson.
Bak-Sverige går till val – dags att rösta fram Hela Sveriges Bakverk12.11.2025 07:30:00 CET | Pressmeddelande
Hur smakar Norrbotten? Östergötland? Närke? Småland? Tillsammans med måltidshistorikern Richard Tellström lanserar Epoq, Elgigantens köksvarumärke, initiativet Hela Sveriges Bakverk – en hyllning till landets baktradition och de lokala bakverk som berättar en historia om platsen de kommer ifrån. Här bjuds svenska folket in att rösta fram vilket bakverk som bäst representerar just deras landskap.
Elgiganten öppnar nytt jättevaruhus i Göteborg den 14 november11.11.2025 07:30:00 CET | Pressmeddelande
Den 14 november slår Elgiganten upp portarna till Göteborgsregionens mest moderna butik för hemelektronik, vitvaror och kök. På Backaplans nybyggda område Alpha är Elgiganten en av de första handlarna som får flytta in i lokalerna. Med sina 2 500 kvadratmeter blir varuhuset ett av Elgigantens största i Västsverige.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum