Framtidstron inom dagligvaruhandeln stärks
Läget i handeln är fortsatt avvaktande, men även om förväntningarna framåt präglas av försiktighet finns några ljusglimtar. Handelsbarometern för november visar att framtidsförväntningarna inom dagligvaruhandeln stärktes, medan de var oförändrade inom sällanköpsvaruhandeln och föll inom partihandeln.

Dagligvaruhandelns framtidsindikator steg med 1,3 enheter till 100,2. Det innebär att delbranschen åter visar en sammantagen positiv framtidstro. Bortsett från november 2024 har framtidsindikatorn inte legat över det neutrala värdet 100 sedan slutet av 2021. Framför allt stärktes tron på försäljningen. Försäljningsindikatorn ökade med 4,2 enheter till 112,4, vilket är den högsta nivån sedan sommaren 2021. Samtidigt sjönk förväntningarna vad gäller antal anställda och synen på lönsamheten.
– Det är glädjande att dagligvaruhandeln ser ljusare på framtiden. Det visar att delar av handeln börjar återhämta sig efter en lång period av osäkerhet. Även om man fortfarande är försiktig i sina bedömningar finns det små ljusglimtar. Inför julhandeln, en av årets viktigaste perioder, finns goda möjligheter till ett välbehövligt lyft i försäljningen, säger Sofia Larsen, vd på Svensk Handel.
Sällanköpsvaruhandeln fortsatt avvaktande
Inom sällanköpsvaruhandeln var framtidssynen oförändrad från föregående månad och framtidsindikatorn låg på 94,9 för andra månaden i rad. Förväntningarna på både försäljning och sysselsättning stärktes däremot något, medan synen på lönsamheten försvagades.
Sänkta förväntningar inom partihandeln efter en stark förbättring i oktober
Partihandelns framtidsindikator föll till 97,9 från 99,5 i oktobermätningen. Det var framför allt förväntningarna på försäljningen som minskade, men även bedömningarna kring sysselsättning och lönsamhet försvagades.
– Handeln befinner sig i ett läge där bättre ekonomiska förutsättningar börjar märkas men utvecklingen går långsamt. Räntesänkningar och lägre inflation gör skillnad men ännu inte tillräckligt mycket för att skapa en bredare optimism i branschen, säger Sofia Larsen.
Nyckelord
Kontakter
Svensk Handels pressjour
Är du journalist och vill komma i kontakt med någon på Svensk Handel? Kontakta pressjouren.
Bilder

Dokument
Länkar
Om Svensk Handel
Svensk Handels uppdrag är att stärka handelns konkurrenskraft och synliggöra branschens innovationskraft och bidrag till samhällets utveckling. Svensk Handel förhandlar och sluter kollektivavtal, påverkar politiker och stöttar medlemmarna i en rad olika frågor.

Följ Svensk Handel
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Handel
Tillträdesförbud till butik – en svag lag med potential4.12.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Fler ansöker om tillträdesförbud och antalet beviljade ansökningar ökar. Men fortsatt avslås nästan hälften av alla ansökningar. Svensk Handel är kritiska och menar på att lagen om tillträdesförbud till butik inte ger handlarna det skydd som utlovats.
3 av 10 handlade second hand i oktober3.12.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
3 av 10 svenskar handlade second hand i oktober och försäljningen uppgick till drygt 1,3 miljarder kronor, vilket nästan exakt motsvarar försäljningssiffran för oktober 2024. Det är andra månaden i rad som utvecklingen följer fjolårets mönster.
E-handeln går starkt inför årets mest intensiva veckor24.11.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Svensk Handels E-handelsindikator skattar e-handelns omsättning för oktober månad till 13,1 miljarder kronor. Det var en ökning med 16 procent jämfört med samma månad förra året och den fjärde månaden i rad med tvåsiffriga tillväxttal.
Rekordmånga planerar att handla under Black Week20.11.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
57 procent av svenskarna planerar att handla under Black Week 2025 och 64 procent uppger att de kommer köpa julklappar under veckan. Enligt Svensk Handels prognos kommer årets försäljning uppgå till 10,2 miljarder kronor, vilket är en ökning från 9,7 miljarder år 2024.
Ny statistik – så handlar svenskarna19.11.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Handeln är en bransch i ständig förändring. Detsamma gäller våra konsumtionsmönster. I ”Handelskartan – så handlar Sverige” kan Svensk Handel nu presentera ny statistik som visar var svenska konsumenter handlar och hur det skiljer sig mellan olika kommuner.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum