Låt ditt hem komma ut och leka med den nya IKEA kollektionen GREJSIMOJS
IKEA lanserar GREJSIMOJS, en kollektion med 33 produkter, utformad för att hylla glädjen och vikten av lek för alla, i alla åldrar, i alla hem.

På IKEA anser vi att lek är något för alla åldrar, från de unga till de som är unga i sinnet. GREJSIMOJS är en kollektion bestående av vardagsföremål som är designade för att väcka fantasin och sprida glädje i vardagen. Baserat på forskning från IKEA Play Report som visar hur lek kan minska stress, öka kreativiteten och föra människor samman, erbjuder GREJSIMOJS texturer, former och utseenden som väcker glädje. Föremål med färg ger hemmet personlighet, medan andra delar uppmuntrar till lekfull interaktion samtidigt som de smälter in i omgivningen genom integreringar.

En synlig del av heminredningen
MAMMUT barnstol, en klassisk barnmöbel från IKEA som designades för 30 år sedan, får ett nytt utseende med ett pälsöverdrag i knallrosa eller blått. Förvaringsmöbler i form av katter och högtalare i form av möss i lila eller grönt är funktionella designföremål. En klassisk förvaringspuff avslöjar sitt inre monster först när den öppnas och tar en tugga av innehållet med en leende tandrad, medan en gunghäst i form av en fågel både är skulptur och leksak

– GREJSIMOJS är tänkt att vara en synlig del av heminredningen, med föremål som är vackert designade för att passa hemmet, även efter att barnen har gått och lagt sig, säger Anna Granath, Range Identity Leader på IKEA of Sweden. Våra designers hade frihet att leka när de designade kollektionen, för att få med både en vuxens och ett barns perspektiv. Hur skulle till exempel en vuxen uppfatta en iögonfallande matta, och samtidigt låta den vara ett vilt landskap som ett krypande barn kan utforska?

Inspiration från den egna barndomen
Kollektionens designers hämtade också inspiration från sina egna barndomsminnen. Vissa mindes föremål i hemmet som de ville leka med men inte fick röra, och återskapade dem för ett hem där ingenting är förbjudet. Andra inspirerades av ett föremåls funktion, till exempel hur lampans vridbara huvud började likna huvudet på en giraff.
– Som designer är lekfullhet en lins som får mig att tro att allt är möjligt, säger Marta Krupińska, designer på IKEA of Sweden. Det är också smittsamt. Varje gång någon gick förbi mitt skrivbord fick prototyperna av min girafflampa en klapp på huvudet och förvaringskatterna en klapp på magen. Oavsett om man är ung eller gammal finns det vissa föremål som påminner oss om att det finns kreativitet i vardagen

Frihet att leka
GREJSIMOJS är inte bara en lekfull kollektion, den har också designats på ett lekfullt sätt. Initialt samlades fler än tjugo designers för att starta arbetet varav tolv sedan bidrog till den färdiga kollektionen. Trots en öppen inbjudan att tänka fritt är GREJSIMOJS fast förankrad i forskningen om lek. Undersökningar visar att både barn och vuxna ägnar mindre tid åt fysisk lek idag. Det betyder inte att lek har blivit mindre viktigt eller att människor inte vill leka. IKEA Play Report visar att föräldrar (54 procent) vill leka mer med sina barn, men att de har svårt att hitta tid, utrymme och inspiration för att göra det.
– Vår IKEA Play report visar att barn och föräldrar vill ha mer lek och lekfullhet i sina liv och hem, säger Maria Törn, sortimentschef för Barnens IKEA på IKEA of Sweden. Vi vet också att lek för oss samman och är naturens mest kraftfulla sätt att skapa livslångt lärande. Det är därför vi har utvecklat GREJSIMOJS. Vi vet att föräldrar idag utsätts för stor press och vi vill inte lägga ytterligare krav på dem, utan snarare uppmuntra lek att bli en naturlig del av hemmet.

GREJSIMOJS kollektion säljs i alla svenska IKEA varuhus, med undantag av Uppsala, från och med 30 januari 2026 och på IKEA.se och via Click & Collect från och med 13 februari.
Ladda ned högupplösta bilder: Bildbanken
Läs mer om kollektionen och designers här: Pressmaterial
Kalendarium:
| Säljstart: | Nyhet: | Pressinformation: | Pressbilder: |
|
1 oktober 2025 |
SANDLÖPARE |
||
|
5 december 2025 |
SOLSKYDD och KULGLASS |
||
|
Januari 2026 |
Smarta hemmet |
||
| Januari 2026 | Januarinyheter | Pressmeddelande | Bildbank |
Kontakter
Presslån och pressbilder av IKEA produkter
press.sto@ikea.comBilder
Om oss
Vår vision på IKEA är att skapa en bättre vardag för de många människorna, vilka innefattar våra medarbetare, våra kunder och alla människor vår verksamhet berör. IKEA produkter består av rätt kombination av form, funktion, kvalitet, hållbarhet och ett lågt pris – vi kallar det demokratisk design. IKEA grundades i Älmhult 1943. Idag finns 22 IKEA varuhus, samt 12 planeringsstudios i Sverige. IKEA Sverige hade totalt 208 miljoner besök under verksamhetsåret 2025. I Sverige finns cirka 12 000 medarbetare inom Ingka-koncernen, varav cirka 8 000 inom varuhusorganisationen.
Följ IKEA
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från IKEA
IKEA höjer priset på kaffe och introducerar kaffe med hopp4.12.2025 07:59:53 CET | Pressmeddelande
IKEA Sverige höjer priset på en kopp kaffe med fem kronor. Prishöjningen, som är tillfällig och frivillig, görs för att stötta det viktiga arbete som den ideella organisationen Mind gör för alla som kämpar med ensamhet, ångest och psykisk ohälsa.
Januarinyheter på IKEA1.12.2025 10:00:14 CET | Pressmeddelande
Januari- ett helt nytt år ligger framför dig! Låt dig inspireras av olika stilar, experimentera med kontraster och njut av ditt hem, det finns inget rätt eller fel.
IKEA bjuder in till långbordsfrukost för ökad gemenskap26.11.2025 13:22:28 CET | Pressmeddelande
För andra gången på kort tid dukar IKEA upp till långbord för 10 000 personer för att sätta köksbordet i fokus – som en plats för samtal, möten och gemenskap. Initiativet är en ännu ett sätt för att främja inkludering och gemenskap i en tid när många känner sig ensamma.
IKEA och Teklan förvandlar belysning och ljud till färgstarka objekt25.11.2025 12:59:58 CET | Pressmeddelande
IKEA och Tekla Evelina Severin (Teklan) presenterar en rad nya produkter som förenar teknik med personlig stil. Produkterna är resultatet av ett samarbete som sätter uttryck i första rummet. De högkvalitativa ljudprodukterna har djärva mönster och oväntade färgkombinationer som gör tekniken till en roligare och mer synlig del av hemmet.
IKEA Kungens Kurva görs om till en restaurangupplevelse för 1000 personer för att hylla mat och gemenskap10.11.2025 08:00:44 CET | Pressmeddelande
För en enda kväll förvandlas vårt mest ikoniska varuhus, IKEA Kungens Kurva, till IKEA Smakfest – en hyllning till mat och gemenskap. För att visa kraften i att komma samman över en delad måltid bjuder IKEA Sverige in 1000 kunder till en smakupplevelse, där varje besökare bjuds på ett stort antal olika rätter tillagade av inbjudna kockar på varuhusets fyra våningar.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum









