Lägre omsättning än väntat under Black Friday

Dela

Reaperiodens höjdpunkt brukar vara Black Friday men antalet transaktioner sjönk markant under årets stora readag jämfört med förra året. Snittordern å andra sidan steg med 16 procent. Det visar ny statistik från Svea Bank och Prisjakt. 

Black Friday 2025 blev fortsättningen på en nedåtgående trend för svensk konsumtion under den stora reaveckan jämfört med 2024. Den totala omsättningen sjönk med tre procent, medan antalet transaktioner sjönk med nästan 17 procent. Den genomsnittliga snittordern å andra sidan steg med 16 procent, vilket visar på att konsumenterna i år spenderade mer per köp än tidigare.

För att visa utvecklingen på ett rättvist sätt har Svea Bank tagit bort siffror som skulle störa jämförelsen. Till exempel räknas inte försäljning från kunder som blivit nya hos Svea Bank i år, eftersom det hade gjort statistiken för positiv. Omsättningen för Black Month har ökat med tre och en halv procent, trots att antalet transaktioner har minskat med nära fem procent. Det genomsnittliga köpet har stigit med närmare nio procent. Kartläggningen baseras på en jämförelse mellan perioden 31 oktober till 28 november 2025 och motsvarande period 1 till 29 november 2024.

– Vi ser ett tydligt skifte i köpmönster. Black Friday tappar i intensitet, men samtidigt ökar försäljningen för hela månaden. Mycket pekar på att handeln nu är mer utspridd och att kampanjperioderna startar tidigare. Samtidigt tyder utvecklingen på att konsumenternas ekonomi har stärkts och att de prioriterar större kostnadskontroll, något som märks i den ökande andelen direktbetalningar, säger Magdalena Caesar, affärsområdeschef för betallösningar på Svea Bank.

I nätbutiker listade på Prisjakt sjönk var fjärde produkt i pris med minst tio procent på Black Friday. Sedan måndagen har andelen prissänkningar ökat något. Den genomsnittliga rabatten låg på 22 procent, en och en halv procentenhet högre än i fjol.

– Black Friday är dagen under veckan som bjudit konsumenterna på flest prissänkningar, även om många av butikernas erbjudanden gäller hela veckan. Vi har sett högre aktivitet på Prisjakt i år än i fjol, vilket indikerar att konsumenter är både köpsugna och prismedvetna. Klassiska Black Friday-kategorier som hörlurar och TV-apparater klickades mest, men också uppstickare som adventskalendrar och sällskapsspel var populära, säger Isabella Ahmadi, konsumentexpert på Prisjakt.

De kategorier som ökade mest i sökningar jämfört med i fjol var Projektorer +263 procent, Robotgräsklippare +220 procent och Jackor +100 procent.

Statistik

Statistik från Svea Bank

Black Friday (28 nov 2025) vs Black Friday (29 nov 2024): *

Procentuell förändring i omsättning mot 2024: -3,35%
Procentuell förändring i antal transaktioner mot 2024: -16,79%
Procentuell förändring i snittorder mot 2024: 16,16%
Tidpunkt när det var mest populärt att handla: 21:55

Black Week (mån-fre 24–28 nov 2025) vs (mån-fre 25 nov–29 dec 2024): *

Procentuell förändring i omsättning mot 2024: -2,92%
Procentuell förändring i antal transaktioner mot samma tidsperiod 2024: -11,60%
Procentuell förändring i snittorder mot samma tidsperiod 2024: 9,81%

Black Month (31okt-28 nov 2025 vs 1-29 nov 2024): *

Procentuell förändring i omsättning mot 2024: 3,51%
Procentuell förändring i antal transaktioner mot samma tidsperiod 2024: -4,87%
Procentuell förändring i snittorder mot samma tidsperiod år 2024: 8,81%

Om Svea Banks statistik

Siffrorna bygger på data från betalningar genom Sveas betallösningar och är därmed representativa för handeln i stort. Statistiken är hämtad från alla populära betalsätt, exempelvis Swish, kort, direktbank, faktura och delbetalning. Siffrorna ska därför inte jämföras med andra aktörer som bara sköter vissa typer av betalningar

Underlaget hämtas från samtliga populära betalsätt (kort, Swish, direktbank, faktura och delbetalning). Tillsammans representerar dessa majoriteten av Sveriges digitala betalmarknad. Statistiken jämför försäljningsdata från samma e-handlare – handlare som tillkommit eller fallit bort sedan senaste mätningen inkluderas inte.

Statistik från Prisjakt

Andel produkter med lägre pris på Black Friday (28 nov): 44% (Black Friday 2024: 45%)
Andel produkter med högre pris på Black Friday (28 nov): 26% (Black Friday 2024: 26%)
Andel priser som sänkts med minst 10% på Black Friday (28 nov): 26%
Genomsnittlig rabatt på priser som sänkts med minst 10%: 22% (Black Friday 2024: 20,65%)

(Data ovan från Prisjakt***)

Tidpunkt för högst aktivitet (flest klick): Kl 21-21:59

Aktivitet på Prisjakt (klick till butik): +11% jämfört med 2024

Trendande produktkategorier under Black Week 2025 (24-28 nov), ökning jmf. med samma period förra året (Prisjakt****):

Robotgräsklippare +220%
Projektorer +263%
Jackor +100%
Samlarskortspel +91%
Grafikkort +87%
Boots, stövlar och stövletter +71%
Bärbara högtalare +88%
Klockor +54%
Spelkonsoler +119%
Glassmaskiner +108%
Aktivitetsarmband +53%

Populäraste varorna på Prisjakt under Black Week 2024 (24-28 nov)****:

Harman Kardon Onyx Studio 9 Bluetooth Högtalare
Sony PlayStation 5 Slim Digital Edition 1TB
ON CPR 300
Nintendo Switch 2
Apple AirPods Pro 3 

Om Prisjakts statistik:

***Prisjakt Price Changes, ett verktyg utvecklat av Prisjakt som rapporterar om prisändringen (%) på produkter och produktkategorier. Urvalet för undersökningen under Black Friday 2025 var omkring 403 000 produkter, mellan den 1-28 november 2025. För att säkerställa relevans inkluderas produktkategorier med minst 50 produkter. För statistiken om genomsnittlig prisnedgång på rabatterade varor har Prisjakt utgått från prisnedgången på varor som gick ner med minst 10 procent i pris.

**** Prisjakts Consumer Interest Index. Consumer Interest Index rapporterar om miljoner användares köpintresse (klick från Prisjakt till butik) för olika typer av produkter och produktkategorier. Denna specifika undersökning inkluderade köpintresset den 24-28 november 2025 jämfört med samma period förra året. Kategorierna som listas har haft ett ovanligt högt köpintresse jämfört med förra året. Produkterna som listas har klickats mest. 

För ytterligare information, kontakta:

Magdalena Caesar,
Affärsområdeschef Payments, Svea Bank, 
072–5574589
magdalena.caesar@svea.com

Isabella Ahmadi,
Konsumentexpert, Prisjakt,
073-800 59 58
isabella.ahmadi@prisjakt.nu

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Magdalena Caesar, Affärsområdeschef Payments på Svea Bank
Magdalena Caesar, Affärsområdeschef Payments på Svea Bank
Ladda ned bild
Isabella Ahmadi, Konsumentexpert på Prisjakt
Isabella Ahmadi, Konsumentexpert på Prisjakt
Ladda ned bild

Dokument

Om Svea Bank:

Svea Bank är en koncern med finansiell verksamhet i ett flertal europeiska länder. Med 40 års erfarenhet av att hjälpa företag och privatpersoner med deras likviditet är Svea ett naturligt val när de behöver en finansieringspartner. Sveas betallösningar lanserades 2007 och används i dag av 15 000 e-handlare i hela Norden med 7,5 miljoner kunder. Sveas lösningar möter konsumenternas förväntningar på en smidig kundupplevelse och e-handlarnas behov av en hög konvertering.

Om Prisjakt

Prisjakt är Nordens ledande objektiva produkt- och prisjämförelsetjänst. Affärsidén har sedan starten 2002 alltid varit densamma – att hjälpa konsumenter ta bättre köpbeslut. Det gör Prisjakt genom att samla in och förmedla ärlig och transparent information om produkter och priser. Varje månad besöker miljontals konsumenter Prisjakts tjänst, som finns i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Frankrike, Nya Zeeland, Irland och Storbritannien.

Följ Svea Bank AB (publ)

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Svea Bank AB (publ)

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye