Black Friday-succé för Elgiganten – ökar omsättningen med 20 procent
Trots rapporter om en dämpad Black Friday i Sverige visar Elgiganten motsatsen. Årets kampanj blev den starkaste någonsin för hemelektronikkedjan, med en omsättningsökning på 20 procent. Vad som drivit omsättningen har varit en kombination av attraktiva erbjudanden, hög tillgänglighet och ett starkt intresse hos svenskarna att uppgradera hemmet med ny teknik.

När Black Friday-kampanjerna börjar lida mot sitt slut kan Elgiganten summera en rekordstark Black Friday. Redan vid starten den 14 november, med en VIP-helg för kundklubbsmedlemmar, noterades ett rekordstort intresse. Trenden höll i sig under hela kampanjperioden och kulminerade på själva Black Friday, som blev den största försäljningsdagen i företagets historia. Black Friday har sedan tidigare etablerat sig som årets största försäljningsperiod i Sverige och i år ökade Elgiganten sin omsättning med 20 procent jämfört med föregående års Black Friday.
– Vi kan summera en fantastisk Black Friday där kunderna strömmat in för att göra bra deals. Logistiken har fungerat perfekt och vi har haft gott om varor för att möta den höga efterfrågan. Många kunder har börjat sin köpresa online och hämtat varorna i butik, medan andra handlat direkt i varuhusen – den flexibiliteten har varit avgörande för framgången, säger Niclas Eriksson, vd på Elgiganten.
Årets försäljningsrekord har spridit sig över många produktkategorier. Bland storsäljarna finns mobiltelefoner, surfplattor, tv-apparater och datorer, men även vitvaror och nya segment som komponenter och tillbehör har haft en kraftig tillväxt. Elgiganten visar en stark tillväxt hos både privat- och företagskunder, men i år går företagsförsäljningen extra starkt jämfört med tidigare år.
– Teknikutvecklingen går i ett rasande tempo, drivet av innovativa produkter med AI-lösningar och smarta funktioner som gör vardagen lättare. Den nya tekniken blir bara bättre och mer tillgänglig för varje dag, vilket gör att konsumenterna ser Black Friday som ett perfekt tillfälle att investera i det senaste eller uppgradera hemmets nuvarande teknik, säger Niclas Eriksson.
Kontakter
Linnea CederquistPR and Communication Manager
Gäller endast pressförfrågningar från media. För övriga frågor och kundärenden vänligen kontakta kundtjänst.
Bilder

Om oss
Elgiganten är Sveriges ledande återförsäljare av hemelektronik, vitvaror och kök. Bolaget är en av de största aktörerna inom svensk detaljhandel och har funnits i Sverige sedan 1994. I dag har Elgiganten cirka 3 700 anställda och 170 butiker och varuhus över hela landet.
Elgiganten är en del av Elkjøp-koncernen – Nordens största hemelektronikkedja med verksamhet i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Island, Grönland och Färöarna. Elkjøp-koncernen ägs av brittiska Currys plc, en av Europas största återförsäljare av hemelektronik.
LÄS MER OM:
Elgigantens sortiment och mer om bolagets hållbarhetsarbete.

Följ Elgiganten
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Elgiganten
Elgiganten ser rekordförsäljning av komponenter under Black Friday27.11.2025 07:30:00 CET | Pressmeddelande
Under årets Black Friday ser Elgiganten en historisk trend: årets satsning på komponenter för att bygga egna gamingdatorer har visat sig vara helt rätt. Från blygsam försäljning i fjol har segmentet exploderat och är nu näst största produktgruppen inom datorer – större än både konsoler och färdigbyggda datorer. Samtidigt slår gamingmarknaden rekord i Sverige och globalt.
Så handlar svenskarna under årets Black Friday17.11.2025 10:49:17 CET | Pressmeddelande
Baserat på en omfattande analys av egna försäljningssiffror och söktrender ser Elgiganten tydliga mönster inför årets Black Friday. Företaget väntar sig upp till tio gånger högre försäljning än under en vanlig helg. Fjolårets succé med slutsålda robotdammsugare väntas upprepas, samtidigt som fler kunder satsar på kvalitet och teknik som håller över tid.
Smarta hälsoringen utsedd till Årets Pryl 202612.11.2025 16:36:15 CET | Pressmeddelande
Branschorganisationen för hemelektronik, ElektronikBranschen, har utsett den smarta hälsoringen till Årets Pryl 2026. Priset lyfter fram innovation, hållbarhet och trender inom hemelektronik. Bakom utnämningen står en jury med representanter från branschen, däribland Elgigantens vd Niclas Eriksson.
Bak-Sverige går till val – dags att rösta fram Hela Sveriges Bakverk12.11.2025 07:30:00 CET | Pressmeddelande
Hur smakar Norrbotten? Östergötland? Närke? Småland? Tillsammans med måltidshistorikern Richard Tellström lanserar Epoq, Elgigantens köksvarumärke, initiativet Hela Sveriges Bakverk – en hyllning till landets baktradition och de lokala bakverk som berättar en historia om platsen de kommer ifrån. Här bjuds svenska folket in att rösta fram vilket bakverk som bäst representerar just deras landskap.
Elgiganten öppnar nytt jättevaruhus i Göteborg den 14 november11.11.2025 07:30:00 CET | Pressmeddelande
Den 14 november slår Elgiganten upp portarna till Göteborgsregionens mest moderna butik för hemelektronik, vitvaror och kök. På Backaplans nybyggda område Alpha är Elgiganten en av de första handlarna som får flytta in i lokalerna. Med sina 2 500 kvadratmeter blir varuhuset ett av Elgigantens största i Västsverige.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum