Elgiganten

Black Friday-succé för Elgiganten – ökar omsättningen med 20 procent

Dela

Trots rapporter om en dämpad Black Friday i Sverige visar Elgiganten motsatsen. Årets kampanj blev den starkaste någonsin för hemelektronikkedjan, med en omsättningsökning på 20 procent. Vad som drivit omsättningen har varit en kombination av attraktiva erbjudanden, hög tillgänglighet och ett starkt intresse hos svenskarna att uppgradera hemmet med ny teknik.

Black Friday-succé för Elgiganten – ökar omsättningen med 20 procent
Black Friday-succé för Elgiganten – ökar omsättningen med 20 procent Foto: Frida Ström

När Black Friday-kampanjerna börjar lida mot sitt slut kan Elgiganten summera en rekordstark Black Friday. Redan vid starten den 14 november, med en VIP-helg för kundklubbsmedlemmar, noterades ett rekordstort intresse. Trenden höll i sig under hela kampanjperioden och kulminerade på själva Black Friday, som blev den största försäljningsdagen i företagets historia. Black Friday har sedan tidigare etablerat sig som årets största försäljningsperiod i Sverige och i år ökade Elgiganten sin omsättning med 20 procent jämfört med föregående års Black Friday.

– Vi kan summera en fantastisk Black Friday där kunderna strömmat in för att göra bra deals. Logistiken har fungerat perfekt och vi har haft gott om varor för att möta den höga efterfrågan. Många kunder har börjat sin köpresa online och hämtat varorna i butik, medan andra handlat direkt i varuhusen – den flexibiliteten har varit avgörande för framgången, säger Niclas Eriksson, vd på Elgiganten.

Årets försäljningsrekord har spridit sig över många produktkategorier. Bland storsäljarna finns mobiltelefoner, surfplattor, tv-apparater och datorer, men även vitvaror och nya segment som komponenter och tillbehör har haft en kraftig tillväxt. Elgiganten visar en stark tillväxt hos både privat- och företagskunder, men i år går företagsförsäljningen extra starkt jämfört med tidigare år.

– Teknikutvecklingen går i ett rasande tempo, drivet av innovativa produkter med AI-lösningar och smarta funktioner som gör vardagen lättare. Den nya tekniken blir bara bättre och mer tillgänglig för varje dag, vilket gör att konsumenterna ser Black Friday som ett perfekt tillfälle att investera i det senaste eller uppgradera hemmets nuvarande teknik, säger Niclas Eriksson.

Kontakter

Bilder

Black Friday-succé för Elgiganten – ökar omsättningen med 20 procent
Black Friday-succé för Elgiganten – ökar omsättningen med 20 procent
Foto: Frida Ström
Ladda ned bild

Om oss

Elgiganten är Sveriges ledande återförsäljare av hemelektronik, vitvaror och kök. Bolaget är en av de största aktörerna inom svensk detaljhandel och har funnits i Sverige sedan 1994. I dag har Elgiganten cirka 3 700 anställda och 170 butiker och varuhus över hela landet.

Elgiganten är en del av Elkjøp-koncernen – Nordens största hemelektronikkedja med verksamhet i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Island, Grönland och Färöarna. Elkjøp-koncernen ägs av brittiska Currys plc, en av Europas största återförsäljare av hemelektronik.

LÄS MER OM:
Elgigantens sortiment och mer om bolagets hållbarhetsarbete.

Följ Elgiganten

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Elgiganten

Bak-Sverige går till val – dags att rösta fram Hela Sveriges Bakverk12.11.2025 07:30:00 CET | Pressmeddelande

Hur smakar Norrbotten? Östergötland? Närke? Småland? Tillsammans med måltidshistorikern Richard Tellström lanserar Epoq, Elgigantens köksvarumärke, initiativet Hela Sveriges Bakverk – en hyllning till landets baktradition och de lokala bakverk som berättar en historia om platsen de kommer ifrån. Här bjuds svenska folket in att rösta fram vilket bakverk som bäst representerar just deras landskap.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye