Julens läsning flyttar in i Black Week – Augustvinnare och Dan Brown i topp hos Adlibris
Adlibris försäljning under årets Black Week visar att julens läsning i hög grad planeras redan i november. På topplistan samsas Dan Browns nya thriller med Augustprisbelönade Bea Uusma och Lina Wolff, samt klassikern Guinness World Records och en nybörjarläsarbok – en mix som tecknar en tydlig bild av vad svenskarna vill läsa i jul.

Vi har haft en stark Black week-försäljning och det är glädjande att vi kan bidra till att fler läser, lär och skapar mer, säger Stina Rafner, Head of Online Sales & Growth på Adlibris.
Allt fler väljer att tänka på julens läsning i god tid. För Adlibris innebär det att Black Week har blivit en tydlig temperaturmätare på vilka berättelser, författarskap och format som kommer att följa med in i julhelgen, från spänningsromaner och prisbelönta fackböcker till familjefavoriter.
Spänning, Augustvinnare och klassiker i toppen
I toppen av Adlibris lista ligger Dan Browns nya Den yttersta hemligheten, som lockar läsare som vill ha en klassisk, internationell bladvändare under ledigheten.
Samtidigt fortsätter intresset för Augustprisbelönade titlar. Bea Uusmas Vitön: den fristående fortsättningen på Expeditionen har snabbt blivit en av årets mest omtalade böcker, och på topplistan finns också Augustvinnaren Lina Wolffs roman Liken vi begravde.
Listan rymmer dessutom böcker som speglar samtid och konflikter, som Ofred av Åsne Seierstad, samt starka relations- och spänningsberättelser i Lucia är död av Katarina Wennstam, Fredrik Backmans Mina vänner, Pascal Engmans Klanen och Alex Schulmans 17 juni.
Bland de mest populära titlarna finns också familjeklassikern Guinness World Records, som ofta samlar flera generationer kring samma bok, samt Läs: boken för dig som vill börja läsa av Katarina Kuick, som hjälper små nya läsare att hitta in i böckernas värld.
Trend: kreativt skapande i bokhyllan
Vi ser att det finns stort intresse i år för produkter som främjar kreativitet och skapande. En tydlig trend är ”Book Nook” – små byggsatser där du skapar miniatyrvärldar med fina detaljer. När de är färdigbyggda, och med inbyggd belysning, blir de ett vackert inslag i bokhyllan. Det ligger helt rätt i tiden, i samma anda som att vuxenleksaken utsågs till årets julklapp, säger Stina Rafner Head of Online Sales & Growth på Adlibris.
För Adlibris handlar utvecklingen om mer än en intensiv novembervecka. Böckerna som säljs under Black Week ses som startskottet för en längre period av läsning, återhämtning och kreativt skapande under vintern.
Topplista – mest sålda böcker hos Adlibris under Black Week (19.–30.11)
-
Den yttersta hemligheten, Dan Brown
-
Ofred, Åsne Seierstad
-
Lucia är död, Katarina Wennstam
-
Läs : boken för dig som vill börja läsa, Katarina Kuick
-
Mina vänner, Fredrik Backman
-
Liken vi begravde, Lina Wolff
-
Klanen, Pascal Engman
-
17 juni, Alex Schulman
Nyckelord
Kontakter
Presskontakt
press@adlibris.comBilder

Länkar
Om Adlibris
Adlibris är Nordens största bokhandel och erbjuder över 13 miljoner titlar med det senaste inom böcker, spel, pyssel, garn och allt som hör en modern bokhandel till. Adlibris Campus erbjuder studenter att köpa och sälja både ny och begagnad studentlitteratur och Adlibris Pocket erbjuder ett skräddarsytt och handplockat sortiment i reselägen. Adlibris är en del av Bonnier Group.
Följ Adlibris
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Adlibris
Uppsalastudenten Asta Dahlqvist årets Green Act Award-stipendiat4.12.2025 09:10:01 CET | Pressmeddelande
Av över 500 nominerade är Asta Dahlqvist 2025 års vinnare av Green Act Award. Asta Dahlqvist studerar statsvetenskap på Uppsala universitet och tilldelas stipendiet på 50 000 kr för sitt modiga och uthålliga ledarskap för den gröna omställningen.
Adlibris förvärvar Akademen – förstärker sin närvaro på den finska marknaden24.11.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Adlibris AB, Nordens största bokhandel, meddelar idag att företaget förvärvar Akateeminen Kirjakauppa OY (Akademen). Förvärvet är en del av Adlibris långsiktiga satsning på den finska marknaden och innebär att bolaget stärker sin närvaro inom både fysisk och digital bokhandel i Finland. Ägarbytet träder i kraft den 1:a januari 2026.
Adlibris rekryterar Nina Egnell som ny försäljningschef – Ola Toresten utses till vd18.11.2025 15:01:51 CET | Pressmeddelande
Adlibris stärker sin ledning med ny försäljningschef samt utser Ola Torsten till permanent vd. Nina Egnell rekryteras till rollen som försäljningschef, med ansvar för att driva tillväxt och utveckla kundupplevelsen i både e-handel och fysiska butiker. Samtidigt utses Ola Toresten, nu tillförordnad vd, till permanent vd för bolaget.
"Man är aldrig för gammal för att leka" – Vuxenleksaken är årets julklapp 202514.11.2025 10:45:29 CET | Pressmeddelande
Adlibris kan idag bekräfta den trend som HUI Research lyfter fram: vuxenleksaken – eller kanske snarare leksaken för vuxna – är årets julklapp 2025. Intresset för leksaker riktade till vuxna har ökat stadigt de senaste åren, och nu är det tydligt, leken är här för att stanna, oavsett ålder.
Nya röster och starka berättelser – de är nominerade i Adlibrispriset 20254.11.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Starka fenomentitlar och personlig utveckling utmärker årets nomineringar till Adlibrispriset 2025, tillsammans med flera kända profiler och populära barnserier. För sjunde året i rad får det svenska folket rösta fram sina favoriter bland tio titlar i nio kategorier. Röstningen öppnar i dag, den 4 november, och pågår fram till den 7 december.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum