Julens läsning flyttar in i Black Week – Augustvinnare och Dan Brown i topp hos Adlibris

Dela

Adlibris försäljning under årets Black Week visar att julens läsning i hög grad planeras redan i november. På topplistan samsas Dan Browns nya thriller med Augustprisbelönade Bea Uusma och Lina Wolff, samt klassikern Guinness World Records och en nybörjarläsarbok – en mix som tecknar en tydlig bild av vad svenskarna vill läsa i jul.

Allt fler väljer att tänka på julens läsning i god tid. För Adlibris innebär det att Black Week har blivit en tydlig temperaturmätare på vilka berättelser, författarskap och format som kommer att följa med in i julhelgen.
Allt fler väljer att tänka på julens läsning i god tid. För Adlibris innebär det att Black Week har blivit en tydlig temperaturmätare på vilka berättelser, författarskap och format som kommer att följa med in i julhelgen.

Vi har haft en stark Black week-försäljning och det är glädjande att vi kan bidra till att fler läser, lär och skapar mer, säger Stina Rafner, Head of Online Sales & Growth på Adlibris.

Allt fler väljer att tänka på julens läsning i god tid. För Adlibris innebär det att Black Week har blivit en tydlig temperaturmätare på vilka berättelser, författarskap och format som kommer att följa med in i julhelgen, från spänningsromaner och prisbelönta fackböcker till familjefavoriter. 

Spänning, Augustvinnare och klassiker i toppen
 

I toppen av Adlibris lista ligger Dan Browns nya Den yttersta hemligheten, som lockar läsare som vill ha en klassisk, internationell bladvändare under ledigheten.  

Samtidigt fortsätter intresset för Augustprisbelönade titlar. Bea Uusmas Vitön: den fristående fortsättningen på Expeditionen har snabbt blivit en av årets mest omtalade böcker, och på topplistan finns också Augustvinnaren Lina Wolffs roman Liken vi begravde.  

Listan rymmer dessutom böcker som speglar samtid och konflikter, som Ofred av Åsne Seierstad, samt starka relations- och spänningsberättelser i Lucia är död av Katarina Wennstam, Fredrik Backmans Mina vänner, Pascal Engmans Klanen och Alex Schulmans 17 juni.  

Bland de mest populära titlarna finns också familjeklassikern Guinness World Records, som ofta samlar flera generationer kring samma bok, samt Läs: boken för dig som vill börja läsa av Katarina Kuick, som hjälper små nya läsare att hitta in i böckernas värld. 

Trend: kreativt skapande i bokhyllan 

Vi ser att det finns stort intresse i år för produkter som främjar kreativitet och skapande. En tydlig trend är ”Book Nook” – små byggsatser där du skapar miniatyrvärldar med fina detaljer. När de är färdigbyggda, och med inbyggd belysning, blir de ett vackert inslag i bokhyllan. Det ligger helt rätt i tiden, i samma anda som att vuxenleksaken utsågs till årets julklapp, säger Stina Rafner Head of Online Sales & Growth på Adlibris.  

För Adlibris handlar utvecklingen om mer än en intensiv novembervecka. Böckerna som säljs under Black Week ses som startskottet för en längre period av läsning, återhämtning och kreativt skapande under vintern.
 

Topplista – mest sålda böcker hos Adlibris under Black Week (19.–30.11) 

  1. Den yttersta hemligheten, Dan Brown 

  1. Vitön : den fristående fortsättningen på Expeditionen, Bea Uusma 

  1. Ofred, Åsne Seierstad 

  1. Lucia är död, Katarina Wennstam 

  1. Guinness World Records 2026 

  1. Läs : boken för dig som vill börja läsa, Katarina Kuick 

  1. Mina vänner, Fredrik Backman 

  1. Liken vi begravde, Lina Wolff 

  1. Klanen, Pascal Engman 

  1. 17 juni, Alex Schulman 

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Allt fler väljer att tänka på julens läsning i god tid. För Adlibris innebär det att Black Week har blivit en tydlig temperaturmätare på vilka berättelser, författarskap och format som kommer att följa med in i julhelgen.
Allt fler väljer att tänka på julens läsning i god tid. För Adlibris innebär det att Black Week har blivit en tydlig temperaturmätare på vilka berättelser, författarskap och format som kommer att följa med in i julhelgen.
Ladda ned bild

Länkar

Om Adlibris

Adlibris är Nordens största bokhandel och erbjuder över 13 miljoner titlar med det senaste inom böcker, spel, pyssel, garn och allt som hör en modern bokhandel till. Adlibris Campus erbjuder studenter att köpa och sälja både ny och begagnad studentlitteratur och Adlibris Pocket erbjuder ett skräddarsytt och handplockat sortiment i reselägen. Adlibris är en del av Bonnier Group.

Följ Adlibris

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Adlibris

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye