VisitDenmark

Ny global turismlösning från Köpenhamn

Dela

Köpenhamn lanserar DestinationPay, en global turismlösning som bygger vidare på det framgångsrika CopenPay-initiativet. Modellen belönar turister för positiva handlingar, och nu bjuds städer världen över in att delta. Målet är att förbättra turismupplevelsen genom att främja hållbara beteenden som gynnar lokala samhällen. Flera städer, inklusive Berlin, har redan visat stort intresse.

Köpenhamn lanserar DestinationPay i dag – en global turistmodell. Foto: Copenhagen Media Center
Köpenhamn lanserar DestinationPay - en metod som belönar turister för att göra gott. Foto: Copenhagen Media Center

I dag lanseras DestinationPay på huvudscenen under European Tourism Forum i Köpenhamn. Modellen bygger vidare på den prisbelönta CopenPay-modellen, som låter besökare ”betala tillbaka” till destinationer genom enkla positiva handlingar — från att plocka skräp ur kanalerna till att anlända med cykel till museer — och få kulturella belöningar i gengäld.

DestinationPay är en ny global modell utformad för destinationer som vill ta fram sin egen version av Köpenhamns framgångsrika CopenPay-initiativ. Skapat av Köpenhamns officiella turistråd, Wonderful Copenhagen, erbjuder det en struktur och verktyg som hjälper städer och regioner att belöna turister för positiva handlingar som gynnar lokala samhällen.

”Vi har sett hur många av våra besökare söker annorlunda och mer meningsfulla upplevelser. Turister vill inte längre bara se en stad — de vill vara en del av den. CopenPay gav dem den möjligheten. DestinationPay är vårt sätt att sprida detta mindset till världen.” säger Søren Tegen Petersen, vd för Wonderful Copenhagen.

En öppen inbjudan

Med lanseringen av DestinationPay i dag bjuder Wonderful Copenhagen in destinationer världen över att ansluta sig till rörelsen och registrera sig som framtida partner. Ambitionen är enkel men global: om varje destination belönar bara en del av sina besökare för att göra gott kan den samlade effekten skapa betydande värde för destinationer och bidra till en bättre global turismupplevelse.

Redan i februari kommer DestinationPay att hålla ett onlinewebbinarium för att dela alla insikter och lärdomar som Wonderful Copenhagen samlat in under de senaste två åren — helt kostnadsfritt. Deltagarna får tillgång till kunskap, data och verktyg som utvecklats under de senaste två åren, samt en handbok om hur man kan anpassa och skapa sin egen CopenPay-modell på sin destination.

Från lokalt initiativ till global modell

När global turism förväntas nå 1,8 miljarder ankomster år 2030 är behovet av ett nytt angreppssätt akut. Efter lanseringen av CopenPay hörde mer än 100 destinationer av sig till Wonderful Copenhagen för att lära sig från initiativet. DestinationPay är svaret på denna efterfrågan och erbjuder en färdig modell för destinationer världen över via en öppen plattform och delade lärdomar.

”Vi anser att CopenPay är för viktigt för att hålla för oss själva”, säger Petersen. ”Många destinationer överväger redan att implementera det, och Berlin var först med att skapa sin egen version av DestinationPay — BerlinPay. Vi tillåter inte bara andra att använda modellen — vi uppmuntrar det, och vi vill dela alla våra insikter och även de utmaningar vi stött på längs vägen.”

I Berlin pågår redan förberedelserna för att lansera BerlinPay i sommar, direkt inspirerat av CopenPay. Sabine Wendt, vd: ”CopenPay visar att positiv förändring fungerar bäst när människor kan uppleva den aktivt. Det är ett starkt koncept för att förbättra turismen, och vi skulle därför vara glada om andra städer också övervägde denna idé. I Berlin undersöker vi för närvarande utvecklingen av ett liknande koncept anpassat till vår stad, i nära samarbete med olika aktörer inom besöksnäringen.”

Normandie-regionen i Frankrike finner DestinationPay-projektet intressant. De driver redan ett initiativ kallat Low-Carbon Rate, där sevärdheter och museer erbjuder 10 % rabatt till besökare som anländer till Normandie med tåg eller buss och som reser lokalt med kollektivtrafik eller cykel.

”Vi är inspirerade av CopenPay när det gäller vidareutvecklingen av vårt program. Och vi ser stora möjligheter i att skala upp detta sätt att arbeta med att förändra turisters beteenden internationellt,” säger Michael Dodds, direktör för Normandies turistbyrå.

En ny turist­ekonomi

DestinationPay representerar ett skifte från resebranschens konsumtionsekonomi till det Wonderful Copenhagen kallar en ny upplevelseekonomi — där värdet av en resa inte bara mäts i utgifter utan i bidrag.
”Vi stöttade CopenPay redan från början eftersom det speglar visionen bakom vår Transition Pathway for Tourism, där innovation och hållbarhet går hand i hand. Jag är glad över att se Köpenhamn nu föra detta angreppssätt till en global scen med DestinationPay — en lösning som kan inspirera många destinationer runt om i världen.” säger Apostolos Tzitzikostas, EU-kommissionär för hållbar transport och turism.

Fakta om CopenPay

• CopenPay är ett incitamentsprogram som belönar turister för goda gärningar.
• 30 000+ deltagande ”volontärturister” sedan lanseringen
• 100+ destinationer världen över har uttryckt intresse för CopenPay-modellen
• 100+ lokala partners involverade, inklusive hotell, museer, restauranger och attraktioner
• Cykeluthyrningen ökade med 59 % under initiativet
• 7 av 10 deltagare uppgav att de ändrat sina vanor hemma
• 98 % skulle rekommendera CopenPay till andra
• Syftet med CopenPay: att öka människors medvetenhet om de val de gör när de reser
• 7 av 10 vill lämna platser i bättre skick än de fann dem, enligt en studie från Booking.com
• Lanserades först sommaren 2024 som ett pilotprojekt och utökades sommaren 2025

Fakta om Köpenhamn

• 2025 utsågs Köpenhamn till världens mest levnadsvänliga stad av The Economist
• Köpenhamn rankas som världens lyckligaste stad av Happy City Index
• Antal cyklar i Köpenhamn: 750 000 (fem gånger fler än bilar)
• Pendlingsvanor: 62 % av alla invånare pendlar med cykel
• Cykelinfrastruktur: 382 km cykelbanor
• Kanaler: Så rena att man kan bada i dem
• Elektricitet: Mer än 70 % kommer från förnybara energikällor

Nyckelord

Kontakter

Bilder

CopenPay som lanserades 2024 är modellen till DestinationPay. Foto: Copenhagen Media Center
Rikke Holm Petersen, Marknads & Kommunikationschef Wonderful Copenhagen, presenterar DestinationPay. Foto: Copenhagen Media Center
Ladda ned bild
Personer arbetar i en stadsodling på CopenPay 2025. Foto: Copenhagen Media Center
Turister hjälper till på en stadsodling under CopenPay 2025. Foto: Copenhagen Media Center
Ladda ned bild
CopenPay uppmuntrar turister till hållbara handlingar under semestern. Foto: Copenhagen Media Center
Cykelturism i Köpenhamn belönades under CopenPay 2025. Foto: Copenhagen Media Center
Ladda ned bild
Två personer paddlar i en GreenKayak i Köpenhamns hamn för att samla skräp. Foto: Daniel Rasmussen/Copenhagen Media Center
Med GreenKayak hålls Københavns Hamns vatten rent från skräp. Foto: Daniel Rasmussen/Copenhagen Media Center
Ladda ned bild

Länkar

VisitDenmark är Danmarks nationella turismorganisation med uppgift att informera om och marknadsföra Danmark som resmål för svenskar. 
VisitDenmark samarbetar med transportörer, regioner och verksamheter i Danmark inom turistnäringen och finns representerad i åtta länder, varav Sverige är ett.

Följ VisitDenmark

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från VisitDenmark

Kramkampanj ska locka turister till ett vinterkallt Köpenhamn13.11.2025 14:50:57 CET | Pressmeddelande

Wonderful Copenhagen lanserar nu kampanjen ”Copenhagen – The Art of Hugging” i Sverige – en hyllning till den mänskliga värmen som präglar Köpenhamn under årets kallaste månader. Kampanjen bygger vidare på det kreativa konceptet ”Copenhagen is warmest when it’s cold” och vill påminna svenskar om att Köpenhamn inte bara är nära – det är också som varmast när det är kallt.

J-dagen – när julen officiellt börjar i Danmark5.11.2025 16:55:17 CET | Pressmeddelande

En högtidsdag för ölälskare närmar sig. Den första fredagen i november är det dags för en av årets mest älskade traditioner i Danmark – J-dagen, dagen då årets julöl släpps och serveras på barer och pubar över hela landet. I år infaller J-dagen fredagen den 7 november klockan 20:59, en tidpunkt som enligt traditionen markerar när den första snön ”faller” över Danmark – åtminstone i reklamen.

Julmagi i Danmark – de bästa julmarknaderna för varje resenär5.11.2025 07:55:00 CET | Pressmeddelande

När ljusen tänds och doften av glögg sprider sig över Danmark vaknar landets städer och byar till liv med julmarknader fyllda av tradition, hantverk och värmande hygge. Julmarknaderna i Danmark är en fest för alla sinnen. Här kan du njuta av traditionella æbleskiver, kanderade mandlar, lokala ostar, charkuterier och säsongens inläggningar. I årets guide har vi samlat några av Danmarks mest uppskattade julmarknader – från storslagna julupplevelser i Köpenhamn till charmiga marknader i mindre byar och städer – perfekta för varje typ av resenär.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye