Arla

Ny undersökning: fyra av tio högstadieelever går till skolan utan frukost

Dela

Många elever går till skolan utan frukost – bland högstadietjejer är det nästan varannan. Det visar Arlas återkommande rapport Frukostbarometern 2025, som tyder på att morgonmålet är en bortprioriterad vana i många familjer. Samtidigt minskar antalet kommuner som erbjuder skolfrukost, enligt Livsmedelsverkets senaste kartläggning.
– Frukost i skolan kan ge stora vinster för både enskilda individer och samhället i stort, säger Elin Boll, disputerad hälso- och nutritionsexpert på Arla.

Elever upplever att deras humör och koncentrationsförmåga förbättras när de äter frukost, enligt den nya rapporten Frukostbarometern 2025. Foto: Arla.
Elever upplever att deras humör och koncentrationsförmåga förbättras när de äter frukost, enligt den nya rapporten Frukostbarometern 2025. Foto: Arla.

Fyra av tio högstadieelever äter inte frukost varje dag före skolan. Bland tjejer är det nästan varannan. Det framgår i Arlas rapport Frukostbarometern 2025, som bygger på en undersökning av Kantar Sifo. Samtidigt visar Livsmedelsverkets kartläggning av offentliga måltider från tidigare i år att andelen kommuner som erbjuder skolfrukost minskar.

– Forskning visar att frukost är kopplat till positiva effekter i skolan. Genom att servera den gratis får alla elever mer jämlika förutsättningar – samtidigt som det gynnar även dem som redan äter frukost hemma. Lugnare klassrum och ökat fokus är bra för alla, och hälften av föräldrarna i vår undersökning uppger att skolfrukost skulle påverka hela hushållet positivt, säger Elin Boll.

Undersökningen visar också tydliga skillnader kopplade till hushållens ekonomi. Elever från familjer med lägre inkomster uppger i högre grad att de känner sig stressade, har svårt att hinna äta i lugn och ro och att de oftare hoppar över frukosten, jämfört med elever från hushåll med högre inkomster.

– Även om matpriserna har stabiliserats under det senaste året påverkar det fortfarande många hushåll, särskilt de med lägre inkomster, där fler än var tredje uppger att de har behövt förändra frukostvanorna som en följd, säger Elin Boll.  

Sociala medier formar frukostvanorna

I undersökningen svarar 39 procent av föräldrarna att deras barn borde äta nyttigare frukost och var sjätte elev tror att de skulle det göra det om frukost serverades i skolan.

Undersökningen visar också att var fjärde elev hämtar sin frukostinspiration från sociala medier. 

– I bästa fall kan sociala medier inspirera till bättre matvanor, men mycket av reklamen som barn och unga möter handlar om ohälsosamma produkter. Som livsmedelsföretag har vi ett ansvar att göra det enklare för barn och föräldrar att välja sundare alternativ – både till frukost och under resten av dagen, säger Elin Boll.

Frukostbarometern 2025

Frukostbarometern är Arlas återkommande rapport om ungas frukostvanor. Syftet är att öka kunskapen och inspirera skolor, beslutsfattare och familjer att prioritera frukosten som en viktig del av goda matvanor och välmående. Årets rapport bygger på en undersökning med 508 högstadieelever och deras föräldrar, genomförd av Kantar Sifo. Eleverna och föräldrarna har bland annat svarat på vad, hur ofta och med vilka de äter frukost, varför den ibland uteblir och vilka känslor som förknippas med den.

Nyckeltal från undersökningen

  • 69 procent av eleverna uppger att de blir på bättre humör när de äter frukost och 62 procent säger att deras koncentrationsförmåga förbättras.
  • 41 procent av eleverna känner sig glada under frukosten medan 11 procent känner sig ensamma.
  • 52 procent av eleverna känner sig trötta när frukosten uteblir, 24 procent får huvudvärk och 21 procent får ont i magen.
  • 29 procent av eleverna tror att de skulle äta mer regelbundet om frukost serverades i skolan.
  • 57 procent av eleverna äter helst frukost med sin familj men hälften av hushållen uppger att de aldrig äter morgonmålet tillsammans.
  • 29 procent av eleverna tycker att frukosten är en viktig social stund för att umgås med andra.
  • 18 procent av eleverna hoppar alltid eller ofta över frukosten för att de saknar aptit och 12 procent för att de prioriterar att sova.
  • 5 procent – ungefär en elev per klass – hoppar ofta eller ibland över frukost för att det inte finns något att äta hemma.

Nyckelord

Kontakter

Dokument

Om oss

Arla – böndernas eget mejeri 

Arla är ett internationellt mejeriföretag och en kooperativ förening som ägs av cirka 7 600 mjölkbönder i Sverige, Danmark, Tyskland, Storbritannien, Belgien, Luxemburg och Nederländerna. Arla Sverige är hem åt klassiska varumärken som Arla Ko, Bregott, KESO® och Pucko. Arla är världens största producent av ekologiska mejeriprodukter och en av de starkaste aktörerna i den internationella mejerivärlden med försäljning i 164 länder. Arlas elva mejerier i Sverige köper 100 procent förnybar el och alla egna tunga transporter är fossilfria.

Följ Arla

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Arla

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye