SvD lanserar SvD Bas – nytt gratispaket för att stärka läsarrelationen
Svenska Dagbladet fortsätter sin rekordresa och tar nu ett offensivt steg för att nå ännu fler läsare. Efter ett historiskt starkt år lanserar tidningen SvD Bas – ett nytt, helt kostnadsfritt paket som ska bredda räckvidden, stärka relationen med läsare och lyssnare och skapa en ännu tydligare väg in i SvD:s kvalitetsjournalistik.

– Det senaste årets tillväxt visar att det finns ett starkt intresse för journalistik som fördjupar och ger nya insikter. Med SvD Bas vill vi erbjuda fler vägar in i vår journalistik och skapa en kontinuitet i relationen med våra läsare och lyssnare, säger Lisa Irenius, chefredaktör på Svenska Dagbladet.
2025 har Svenska Dagbladet haft en rekordstark tillväxt i antal digitala prenumeranter. Jämfört med samma period föregående år är ökningen +30 procent, och målet om 125 000 digitala prenumeranter nåddes redan ett halvår före plan. Sedan juli har ytterligare 10 000 digitala prenumeranter tillkommit, vilket innebär att SvD nu har över 135 000 digitala prenumeranter i betalpaket. Utvecklingen drivs av långsiktiga redaktionella satsningar och en publikorienterad utveckling av digitala berättarformer och läsarupplevelser.
– Vi vet att många kämpar med att få tillväxt i digitala prenumeranter idag. Därför är det extra glädjande att vi ser så starka effekter av våra initiativ inom prenumerationsaffären och vår utveckling av journalistiken – både på SvD och inom hela Schibsted, säger Christoffer Lindvall prenumerationschef på Svenska Dagbladet, .
Lanseringen av SvD Bas är ett sätt att möta ett växande intresse för SvD i nya målgrupper. Det nya kostnadsfria paketet ska ge fler möjlighet att ta del av delar av SvD:s journalistik och samtidigt skapa fortsatta kontaktvägar till tidigare prenumeranter. SvD Bas innehåller utvalda upplåsta premiumartiklar, ett redaktionellt kurerat nyhetsbrev varje vecka och funktioner som löpande byggs ut.
SvD Bas bygger vidare på erfarenheterna från SvD Kompakt, som snabbt etablerade sig och nådde över 60 000 prenumeranter. Det nya paketet är mer integrerat i tidningens övriga erbjudanden och anpassat för dagens digitala läsarvanor.
– Erfarenheterna från tidigare satsningar visar att människor vill kunna följa journalistiken även under perioder när de inte har en aktiv betalprenumeration. SvD Bas är ett mer långsiktigt och flexibelt sätt att möta det behovet, säger Lisa Irenius.
Bakom satsningen ligger en analys av läsarbeteenden och ett redaktionellt förankrat arbete med att bredda tillgängligheten till kvalitetsjournalistik och utveckla relationen till läsare och lyssnare över tid.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Lisa Irenius, publisher. E-post: lisa.irenius@svd.se
Christoffer Lindvall, prenumerationschef. Telefon: 070-715 76 01. E-post: christoffer.lindvall@svd.se.
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunications ManagerSchibsted, Sverige
Tel:+46 70 268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder

Länkar
Oberoende journalistik – det är vårt uppdrag
Schibsted är ägare av redaktionella medier och den största nyhetsförmedlaren i Norden. Med varumärken som VG, Aftonbladet, TV4, MTV, Aftenposten, Svenska Dagbladet och Podme informerar, engagerar och underhåller vi varje dag miljoner människor i Sverige, Norge och Finland.
Tillit har varit en grundsten sedan 1839, när Christian Schibsted startade ett litet tryckeri i Oslo. I nästan tvåhundra år har vår journalistik gett människor insikt och inflytande, byggt gemenskaper, avslöjat maktmissbruk och stärkt demokratier.
Från allra första början har vi omfamnat innovation och utmanat givna normer. Vi tror att kreativitet och nyfikenhet, och att utforska nya lösningar och teknologier, är avgörande för vår mission:
Our democracies depend on independent journalism. That’s our business.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Aftonbladet och TV4 sänder Rockbjörnen tillsammans24.11.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Rockbjörnen återvänder i september 2026 och sänds då för första gången gemensamt på TV4 och Aftonbladet. Det nya samarbetet skapar en kraftfull gemensam räckvidd och nya möjligheter för både publik och annonsörer att följa galan på flera plattformar.
”Vinnarrätten” tillbaka – lockar unga och oväntad partner20.11.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Säsong 2 av ”Vinnarrätten” är här – programmet där hockeyprofiler delar sina personliga vinnarrätter och bjuder tittarna på en mix av värme, matglädje och vardagsnära underhållning. Förra säsongen engagerade över 527 000 tittare på Godare TV och därtill hundratusentals användare på både Godare.se och Youtube, och nu växer formatet ytterligare.
Så fick 1 000 säljare Schibsted på rätt kurs17.11.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Schibsted firar 20 år med Sales Academy – en utbildningssatsning som format bolagets säljkultur och fram till idag utvecklat över 1 000 medarbetare i Sverige och Norge. Det som började som en säljutbildning 2005 har vuxit till en del av Schibsteds DNA – och en viktig framgångsfaktor i en marknad som aldrig står still.
Ebba Bonde blir visuell redaktionschef på SvD12.11.2025 11:10:02 CET | Pressmeddelande
Svenska Dagbladet stärker sin satsning på visuell journalistik och inrättar en ny tjänst som visuell redaktionschef med övergripande ansvar för SvD:s visuella journalistik och uttryck. Tjänsten tillsätts av Ebba Bonde, som tillträder den 5 januari 2026.
Ny Blenda-podd: ”Berättelsen om Rednex har verkligen allt”4.11.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Hätska konflikter och bisarra turer. I en ny serie berättar SvD:s podd Blenda den osannolika historien om countrytechnobandet Rednex, om varför vi aldrig blir av med låten ”Cotton eye Joe” och om den överraskande vändningen i striden som pågått i 18 år.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum