Svenska Golfförbundet

SGF och Sweetspot tecknar avtal kring utveckling av digitala tjänster

Dela

Nytt samarbete ska ge klubbar och spelare moderna lösningar som möter golfens Strategi 2031 och nya sätt att spela och konsumera golf. Samtidigt avslutas den rättsliga process som pågått sedan 2023. ”Vi är helt överens om vart golfen är på väg.”

Två medelålders män står på en golfbana och ler och skakar hand.
Henrik Ahlin, grundare och VD på Sweetspot (t.h.) och Gunnar Håkansson, generalsekreterare på Svenska Golfförbundet (t.v.) är överens om vart golfen är på väg. Svenska Golfförbundet

Sedan 2002 har Svenska Golfförbundet (SGF), på golfklubbarnas uppdrag, utvecklat och förvaltat Golfsveriges gemensamma verksamhetssystem GIT.* 

Parallellt har techbolaget Sweetspot under snart tio år tillhandahållit tjänster för bland annat bokning och avgiftshantering för golfspel i Sverige.

Golfen utvecklas med nya off course-tjänster

Under de senaste åren har golfen tagit stora kliv framåt, och det snabbt växande området digitaliserad golf är här för att stanna. Idag erbjuder många golfanläggningar upplevelser långt bortom själva spelet på banan. Allt fler satsar på golfsimulatorer och digital teknik på drivingrangen. Utöver det finns ofta golfträning, shop och kompletterande aktiviteter som padel och gym.

Dessa så kallade off course-tjänster** har vuxit explosionsartat. Utvecklingen öppnar för nya möjligheter att konsumera golf, året runt och på spelarens villkor. Det bidrar också till golfklubbarnas totala verksamhet och ekonomi.

Nytt samarbete med fokus på framtidens golf 

2023 lämnade Sweetspot in en stämningsansökan mot SGF till patent- och marknadsdomstolen, rörande finansieringen av GIT.*** 

Parallellt med den rättsliga processen har SGF och Sweetspot under 2025 fört produktiva samtal om hur golfen kan utvecklas för att möta nya beteenden och behov. Samtalen har nu lett fram till att parterna enats om ett långsiktigt samarbetsavtal, där Sweetspot blir en etablerad leverantör till SGF.

Avtalet tecknas inledningsvis på sex år och innebär bland annat att Sweetspots boknings- och betallösningar integreras i Min Golf.

– Det här beskedet kan nog komma som en överraskning för många, med tanke på rättsprocessen. Men under våra samtal har det blivit tydligt att vi i grund och botten vill samma sak – bidra till att utveckla golfen i Sverige. Där har vi sett att våra digitala tjänster kan komplettera varandra, säger Gunnar Håkansson, generalsekreterare på Svenska Golfförbundet.

– Vi har alltid drivit på för en mer modern, flexibel golfupplevelse. Samarbetet med SGF är en chans att tillsammans göra verklig skillnad – både för golfklubbarna och för spelarna. Vi har haft olika syn på vissa saker tidigare, men nu är vi helt överens om vart golfen är på väg, säger Henrik Ahlin, grundare och VD på Sweetspot.

En förutsättning för avtalet var att Sweetspot skulle avsluta den rättsliga prövningen mot SGF, vilket nu är gjort.

– Vi är väldigt glada att vi nu lämnat konflikten bakom oss, för att i stället tillsammans fokusera på att utveckla värdefulla lösningar som möter nya sätt att spela golf. Det är något som ligger helt i linje med Golfsveriges nya strategi, säger Gunnar Håkansson.

Fler moderna tjänster för klubbar och spelare

På förbundsmötet 2025 beslutade Golfsverige om Strategi 2031 – spelet och spelaren i centrum. Ett av de prioriterade områdena är att möta framtidens golfspelare, där fler digitala tjänster står i centrum. Där ingår en offensiv satsning från SGF:s sida för att etablera off course som en viktig och integrerad del av klubbarnas verksamhet.

De senaste åren har SGF utvecklat nya GIT som är ett modernt verksamhetssystem för golfklubbar med fokus på medlemshantering, handicap, tävling och on course-verksamhet. Samtidigt har Sweetspot blivit en ledande aktör i branschen inom bokning, betalning och försäljnings- och nyttjandeanalys av off course-tjänster. Bland annat är de strategisk partner till Toptracer, vars digitala rangesystem används på många golfklubbar. 

Hela Golfsverige gynnas av samarbetet 

Att Sweetspots boknings- och betaltjänster nu ska integreras i Min Golf ligger helt i linje med Strategi 2031, och kommer att ge stora fördelar för hela Golfsverige. 

Golfklubbar som har avtal med Sweetspot kommer att kunna paketera både träning och spel i årsavgiften, och göra en samlad analys och uppföljning av hur medlemmar utnyttjar klubbens totala verksamhet – både on course och off course.

Klubben kan också välja att göra Sweetspots bokningsmodul tillgänglig i Min Golf, så att deras medlemmar kan använda en och samma plattform oavsett om de ska spela en 18-hålsrond på golfbanan, stå en timme i klubbens golfsimulator eller utnyttja den digitala drivingrangen.

SGF kommer att kunna ta fram mer heltäckande analys- och statistikrapporter över allt golfspel i Sverige, genom att bokningsdata från Sweetspot delas med och samlas i GIT.

Mer detaljer kring det nya samarbetet mellan SGF och Sweetspot, och vad det konkret kommer att innebära, kommer att presenteras under våren 2026. 

Bakgrund och fördjupning

*GIT är ett medlemsfinansierat digitalt verksamhetssystem som bland annat tillhandahåller funktioner som medlemsdata, bokning, ekonomi, handicap, rapporter och kommunikation. Det är tillgängligt för alla golfklubbar i Sverige som är anslutna till SGF, och finansieras via den årliga förbundsavgiften. 
SGF började utveckla GIT efter att golfklubbarna vid förbundsmötet 2002 röstade ja till en motion om att bygga ett gemensamt IT-system och finansiera detta genom en kompletterande års- och medlemsavgift.
GIT är idag en mix av egen programvara och integrationer med externa tjänster och leverantörer. Systemet är redan idag integrerat med ett flertal digitala tjänster för hotellbokning, ekonomisystem, scorekort, nyhetsbrev med mera.

**Off course-tjänster är ett samlingsnamn för de tjänster golfanläggningar erbjuder utöver spel på golfbanan. Exempelvis drivingrange (med och utan launch monitor-teknik), golfsimulatorer, golfträning, restaurang, shop, padel och gym.

***Sweetspots stämningsansökan till patent- och marknadsdomstolen handlade om hur GIT finansieras gemensamt av de svenska golfklubbarna. Något Sweetspot ansåg vara ett konkurrenshämmande upplägg.

En förutsättning för det nya samarbetsavtalet mellan SGF och Sweetspot var att den rättsliga processen skulle avslutas, utan förändringar i hur GIT hanteras och finansieras.

Sweetspot har nu återkallat sin talan, och patent- och marknadsdomstolen kommer att avskriva målet. GIT kommer därmed även fortsättningsvis att ingå i klubbarnas årliga förbundsavgift till SGF, och utvecklas av SGF enligt Strategi 2031. 

Mer information om samarbetet, inklusive frågor & svar, finns på klubb.golf.se/sgf-sweetspot

Kontakter

Bilder

Två män står på en gräsklädd kulle på en golfbana och skakar hand, omgivna av träd i bakgrunden.
Svenska Golfförbundet
Ladda ned bild
Två personer står och pratar utomhus på en golfbana med träd i bakgrunden.
Svenska Golfförbundet
Ladda ned bild
Två män promenerar på en golfbana med träd i bakgrunden.
Svenska Golfförbundet
Ladda ned bild

Länkar

Om Svenska Golfförbundet

Svenska Golfförbundet (SGF) bildades 1904 och är ett av Sveriges äldsta och största specialidrottsförbund med 448 klubbar och 548 856 medlemskap (2025) fördelade på 21 distrikt. SGF:s vision är Världens bästa golf – för alla. Förbundet arbetar, tillsammans med övriga Golfsverige, med att förvalta och utveckla golfen för alla, i hela landet, i olika former, under hela livet. Läs mer på golf.se.

Följ Svenska Golfförbundet

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Svenska Golfförbundet

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye