Ny kartläggning: Var fjärde anmäld motorskada kan bero på sent utförd service
En ny kartläggning från If visar att var fjärde anmäld bilskada som rör bilens motor och drivlina kan bero på att bilen servats för sent eller inte alls.
– Man kan inte ”serva ikapp” en bil. Att skjuta upp service ökar både risken för dyra reparationer och sämre säkerhet, säger Frida Wedin, motorexpert på If.

If har kartlagt 31 000 anmälda bilskador som rör motor och drivlina. Av dessa går 8 000 att koppla till skador som kan ha orsakats på grund av att bilen inte är servad eller servats för sent, vilket motsvarar drygt 25 procent. Det kan även finnas ett stort mörkertal, särskilt bland äldre bilar som inte längre omfattas av bilförsäkringens maskinskydd.
Små problem växer sig större
Under en service kontrolleras kritiska delar, så som motor, bromsar, vätskor, filter. Sen eller utebliven servicen kan innebära att små problem växer sig till större fel, vilket kan leda till motorhaveri, sämre prestanda eller att bilen blir osäker att köra.
– När skadan väl har uppstått går det inte att ”serva ikapp” bilen. Att skjuta upp service ökar risken för kostsamma reparationer och försämrad säkerhet, säger Frida Wedin, motorexpert på If.
Många biltillverkare kräver att bilen servas enligt angivet intervall för att garantin ska gälla. Om du missar service – även med enbart några dagar eller mil – kan garantin för motor, elektronik eller andra delar bli ogiltig.
Dyra reparationer
En motor som skadas på grund av utebliven service kan i värsta fall behöva bytas ut, vilket ofta kostar 100 000–200 000 kronor. Dessutom kan bilen bli obrukbar under en lång tid. För många bilägare innebär det både ekonomisk och praktisk stress.
Andra konsekvenser som för sent utförd service kan leda till är att bilen kan bli svårare att sälja och att bilen får ett lägre andrahandsvärde. Det kan dessutom bli aktuellt med nedsatt ersättning vid en skada.
En vanlig orsak till att bilägare servar sin bil för sent eller inte alls är okunskap om vad sen eller utebliven service kan få för följder. Många förlitar sig dessutom på att servicelampan i bilen tänds när det är dags för service, men alla bilar har inte en sådan funktion. Andra skjuter upp servicen för att spara pengar eller tid, eftersom bilen oftast fungerar som vanligt direkt efter utebliven service. Problemet visar sig först senare.
– Det kan jämföras med att hoppa över tandborstning eller tandläkarbesök. Ingen fara just då, men risk för stora problem längre fram, säger Frida Wedin.
Kontrollera servicehistoriken noggrant
För att undvika oväntade kostnader är det viktigt att kontrollera bilens servicehistorik noggrant. Be om kvitton och spara dem – en stämpel i serviceboken räcker inte. Det är omöjligt att avgöra om bilen servats för sent bara genom att titta på den, så dokumentationen är avgörande.
– Om du är osäker på vilka intervaller som gäller för en viss bil, kontakta en auktoriserad återförsäljare. Kom ihåg att tillverkarens rekommendationer för tid och mil är de bortre gränserna, så se till att boka service i god tid, säger Frida Wedin.
Viktigt att tänka på kring service av bilen:
- Serva bilen i tid – följ tillverkarens rekommendationer för både tid och mil.
- Ignorera inte servicelampan – och kom ihåg att alla bilar inte har en sådan funktion. Ha koll på intervallerna själv.
- Håll garantin giltig – många tillverkare kräver att service sker enligt intervall. Missar du, även med några dagar eller mil, kan garantin upphöra.
- Kontrollera servicehistoriken vid köp av begagnad bil – be om kvitton, inte bara stämplar i serviceboken.
- Var medveten om riskerna – sen service kan göra bilen osäker att köra, minska värdet och i värsta fall leda till skrotning.
- Kontakta auktoriserad återförsäljare om du är osäker på vilka intervaller som gäller för din bil.
Kontakter
Pressfrågor
Tel:08-410 023 03press@if.seBilder

Om oss
If är Nordens största försäkringsbolag, med över 4,5 miljoner kunder, både privatpersoner och företag. If har huvudkontor i Sverige och även verksamhet i Baltikum.
Vi försäkrar vart femte hem och personbil i Norden och erbjuder personförsäkring för individer och företag.
Vi är 10 000 anställda, fördelade på flera affärsområden och länder som tillsammans ser till att våra privatkunder och företagskunder får rätt hjälp.
If är helägt av finländska Sampo, som är noterat på Nasdaq-börsen i Helsingfors, Stockholm och Köpenhamn. 2025 blev Topdanmark en del av If.
Vårt löfte till våra kunder är kärnan i vår identitet – If hjälper mycket.
Följ If Skadeförsäkring
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från If Skadeförsäkring
If i utökad julkampanj med Röda Korset1.12.2025 08:18:36 CET | Pressmeddelande
Även den här julen syns If och Röda Korset i en gemensam kampanj, för att belysa behovet av hjälp till människor i utsatthet. I år utvidgas kampanjen dessutom till Norge och Danmark.
Nordisk undersökning: Träning och ökad ekonomisk trygghet minskar stressen mest13.11.2025 06:31:00 CET | Pressmeddelande
Regelbunden fysisk aktivitet och ökad ekonomisk trygghet är det som skulle minska svenskarnas vardagsstress mest. Det visar Ifs nordiska undersökning om stress och arbetsplatshälsa.
Här är de vanligaste klimatriskerna för svenska villaägare6.11.2025 06:31:00 CET | Pressmeddelande
If och Anticimex har besiktat över 9 000 svenska småhus – och mer än var femte villa har brister som medför klimatrisker. Här är de vanligaste riskerna.
If Helps a lot report Q3: Small businesses increasingly aware of rising risks5.11.2025 09:01:00 CET | Pressmeddelande
Growth momentum for Sampo Group continued in the third quarter, with high demand for If’s business insurance. In our latest edition of the If helps a lot report we see a trend that reflects a changing business climate, where companies face increased risks and growing concern about long-term sick leave – particularly among small business owners.
If Helps a lot report Q3: Småföretagare blir alltmer medvetna om ökande risker5.11.2025 09:00:00 CET | Pressmeddelande
Tillväxttakten för Sampo Group fortsatte under det tredje kvartalet, med hög efterfrågan på Ifs företagsförsäkringar. I vår senaste If helps a lot report ser vi en trend som speglar ett förändrat företagsklimat, där företag står inför ökade risker och en växande oro för långtidssjukskrivningar – särskilt bland småföretagare.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum