Transportstyrelsen

Tåget lockar allt fler – men viktiga utmaningar kvarstår

Dela

Hela 7 av 10 personer har rest med tåg under det senaste året. Det framkommer i Transportstyrelsens nya marknadsundersökning Resenärernas syn på järnvägsmarknaden 2025:
– Det här är den högsta nivån som vi hittills har uppmätt i dessa undersökningar. Järnvägen fortsätter locka resenärer, säger Jonathan Sundin, utredare vid Transportstyrelsen.

Resenär sitter på tåg.
Rapporten visar att det är de grundläggande aspekterna för själva resan som är viktigast för tågresenärerna: att tåget är i tid, att det är trafiksäkert och tryggt ombord. Foto: Adobe Stock

Transportstyrelsen genomför regelbundet marknadsundersökningar för att få en aktuell bild av hur resenärerna upplever att resor med tåg fungerar. Undersökningen bygger på en digital enkätstudie där 2 679 personer svarat på frågor om sina resvanor och vad de anser om tågresande.

Många reser – men mer sällan

Den högsta andelen resenärer återfinns inte oväntat i Stockholm, där har hela 87 procent rest med tåg under det senaste året. Det kan jämföras med Norrbotten och Västerbotten där motsvarande andel uppgår till 48 procent.

De allra flesta reser med tåg förhållandevis sporadiskt, det gäller särskilt för längre sträckor. I 2019 års undersökning uppgav 8 procent att de reser med fjärrtåg minst flera gånger i månaden. I denna undersökning har denna andel sjunkit till 3 procent:

–Resultaten visar att de förändrade resmönstren som vi såg redan i 2023 års undersökning alltjämt kvarstår. Vi ser alltså ett mindre frekvent resande. Det kan tyda på att de ändrade resmönstren i spåren av pandemin delvis har blivit bestående, säger Jonathan Sundin.

Viktigt med pris och punktlighet

Närmare tre av fyra har ett positivt helhetsintryck av att resa med tåg. Denna andel är stabil över tid. Flest positiva omdömen får personalen som arbetar ombord, tillsammans med tryggheten ombord och trafiksäkerheten.

I andra ändan av skalan finns två områden som sticker ut – punktlighet och biljettpris. Båda bedöms som mycket viktiga, men upplevs av många fungera på ett bristfälligt sätt. Genom att fokusera på dessa aspekter kan järnvägen stärka sin position bland dagens resenärer, men även skapa möjligheter att attrahera nya resenärer.

–Sammantaget ser vi att det är de grundläggande aspekterna för själva resan som är viktigast för tågresenärerna: att tåget är i tid, att det är trafiksäkert och tryggt ombord, säger Jonathan Sundin.

Nyckelord

Kontakter

Länkar

Transportstyrelsen arbetar för ett tillgängligt och säkert transportsystem

Transportstyrelsen arbetar för att uppnå god tillgänglighet, hög kvalitet, säkra och miljöanpassade transporter inom järnväg, luftfart, sjöfart och väg. Vi tar fram regler, ger tillstånd och följer upp hur de efterlevs. Med hjälp av våra register arbetar vi bland annat med avgifter, tillstånd och ägarbyten.

Vi finns på 13 orter i landet och vi har idag cirka 2 000 medarbetare. Den största delen av verksamheten finns i Borlänge, Norrköping och Örebro.

Följ Transportstyrelsen

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Transportstyrelsen

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye