De vinner Guldkedjan för bästa förbättringsarbete i Närhälsan
Närhälsan Alingsås Jourcentrals införande av behandlingssjuksköterska vinner första pris i Närhälsans kvalitetspris Guldkedjan. Andra pris går till ett samarbete mellan Närhälsan Frölunda vårdcentral och Närhälsans rehabmottagningar i Frölunda och på Styrsö, framför tredjepristagaren Närhälsan Södra Ryd vårdcentral i Skövde.

Närhälsans kvalitetspris Guldkedjan delas ut till verksamheter i Närhälsan som har gjort systematiska förbättringar inom exempelvis bemötande, tillgänglighet och kontinuitet som kan skapa användning och nytta för patienten och för andra verksamheter i Närhälsan.
Första pris – Införande av behandlingssjuksköterska
Närhälsan Alingsås jourcentral vinner första pris med sitt förbättringsarbete: ”Införande av rollen som behandlingssjuksköterska, ett lyft för vårdteamet och patienterna”, med motiveringen:
”För att på ett föredömligt sätt stärkt teamsamverkan, förbättrat tillgängligheten och effektiviserat resursanvändningen. Genom målmedveten utbildning och tydliga rutiner har införandet av rollen behandlingssjuksköterska lett till snabbare vård på rätt nivå, ökad arbetsglädje och tryggare vård för patienterna.”
– En behandlingssjuksköterska tar ett större kliniskt ansvar och gör mer självständiga bedömningar, till exempel genom att lyssna på lungor, sy lättare sårskador och skriva röntgenremisser. Detta skapar ett bättre flöde både för verksamheten och för våra patienter samtidigt som sköterskorna motiveras att fortsätta utvecklas och stärkas i sin yrkesroll, säger Malin Törnberg, enhetschef på Närhälsan Alingsås jourcentral.
Andra pris – En kontakt räcker för att få rätt vård
”Patienten ska bara behöva en kontakt” heter samarbetsprojektet mellan Närhälsan Frölunda vårdcentral och Närhälsans rehabmottagningar i Frölunda och på Styrsö. Tillsammans vinner de andra pris med motiveringen:
”Genom ett fördjupat och innovativt samarbete mellan vårdcentral och rehab har enheterna skapat ett sammanhållet patientflöde där patienten endast behöver ta en kontakt för att få rätt vård. Projektet har lett till ökad tillgänglighet, förbättrad service och högre patientnöjdhet. Med tydligt fokus på enkelhet, samverkan och kontinuerlig utveckling utgör initiativet en förebild för kvalitetsarbete inom Närhälsan.”
– Det känns väldigt bra att få en bekräftelse och uppskattning på vårt arbete, säger Charlotte Berggrund, enhetschef för Närhälsans rehabmottagningar i Frölunda och på Styrsö:
– Vi får till oss att patienterna är väldigt nöjda med att de nu direkt får tid till rehab och vice versa. Ett bättre flöde för patienterna, en hög patientnytta.
– Nu kan vi dela med oss av det här till övriga i Närhälsan och det känns verkligen jättekul, säger Helene Meisterman, vårdcentralchef, Närhälsan Frölunda vårdcentral.
Tredje pris – nyskapad obesitasmottagning
Med förbättringsprojektet ”Obesitasmottagning” vinner Närhälsan Södra Ryd vårdcentral tredje pris, med motiveringen:
”Genom att identifiera ett växande vårdbehov och stimulera medarbetardriven utveckling har enheten skapat ett innovativt och patientcentrerat arbetssätt. Projektet har både förbättrat tillgängligheten, ökat patientnöjdheten och visat goda medicinska utfall, samtidigt som det gynnat arbetsmiljön och medarbetarengagemanget.”
Vad är det viktigaste med ert förbättringsarbete?
– En del är att vi faktiskt ser ett behov hos invånarna och att vi kan möta upp med en service till dem som inte finns i basutbudet. Vi bakar också in en helhet, inte bara att man vill gå ner i vikt, utan att det också handlar om en beteendeförändring, säger Kerstin Bender, vårdcentralchef på Närhälsan Södra Ryds vårdcentral.
– Alla vet inte heller om att obesitas är en diagnos, en sjukdom, och man kan behöva sätta ord och prata högt om det. Det kan hjälpa väldigt mycket.
Fakta: Guldkedjan
Närhälsans kvalitetspris Guldkedjan lyfter fram allas del som viktiga länkar i vårdkedjan.
När alla tar ansvar, förbättrar, stöttar och samarbetar med varandra, vårdgrannar och patienter blir vi tillsammans en hållbar kedja som kan göra verklig skillnad för patientens upplevelse och hälsa.
1:a pris, 25 000 kr går till Närhälsan Alingsås jourcentral
2:a pris, 15 000 kr går till Närhälsan Frölunda vårdcentral, Närhälsan Frölunda rehabmottagning och Närhälsan Styrsö rehabmottagning.
3:e pris, 10 000 kr går till Närhälsan Södra Ryd vårdcentral
Nyckelord
Kontakter
Malin Törnberg, enhetschef, Närhälsan Alingsås jourcentral
072 - 720 13 40
malin.tornberg@vgregion.se
Helene Meisterman, vårdcentralchef Närhälsan Frölunda vårdcentral
070 - 082 57 09
helene.meisterman@vgregion.se
Charlotte Berggrund, enhetschef, Närhälsan Frölunda och Styrsö rehabmottagning
070 - 062 35 34
charlotte.berggrund@vgregion.se
Kerstin Bender, vårdcentralchef, Närhälsan Södra Ryds vårdcentral
073 - 800 62 59
kerstin.bender@vgregion.se
Carl BjörnedKommunikatör - Press och mediaNärhälsan
Tel:072 - 201 55 49carl.bjorned@vgregion.seBilder



Länkar
Om Närhälsan
Närhälsan är Sveriges största primärvårdleverantör och vårt uppdrag är att ge nära primärvård av högsta kvalitet. Vi finns på hundratals platser runt om i Västra Götaland och med över 5 200 medarbetare finns vi nära invånarna och gör skillnad för deras liv och hälsa. Närhälsans mottagningar består av vårdcentraler, rehabmottagningar, barnavårdscentraler, jourcentraler och vi finns även digitalt i appen Närhälsan online.
Närhälsan i siffror (2024)
- På våra 105 vårdcentraler (inkl. barnavårdscentraler) genomfördes 2 318 500 besök
- På våra 60 rehabmottagningar genomfördes 824 000 besök
- Vi har 12 jourcentraler, 1 närakut och 11 mottagningar för Ungas psykiska hälsa
- I appen Närhälsan Online genomfördes 156 000 digitala vårdmöten
- Via 1177 togs 582 000 digitala vårdkontakter
Följ Närhälsan
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Närhälsan
Närhälsan satsar på tillgänglighet och bemötande 202626.11.2025 15:43:23 CET | Pressmeddelande
Närhälsan går in i 2026 med ett tydligt fokus: att förbättra tillgängligheten och bemötandet i primärvården. Det är två områden som kommer att styra verksamhetsutvecklingen under året och som är avgörande för att skapa en trygg och nära vård.
Närhälsan uppmärksammar suicidprevention med temamånad – och tydliggör rutiner för att rädda liv8.10.2025 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Under oktober månad lyfter Närhälsan suicidprevention som ett särskilt fokusområde, som en del av ett långsiktigt arbete för ökad patientsäkerhet. – Det är oftast vi i primärvården som möter de här patienterna först, vilket gör vårt arbete så himla viktigt, säger Josefine Lilja, samordnare för psykisk hälsa i Närhälsan.
Från 14 oktober kan du vaccinera dig mot covid-19 och influensa hos Närhälsan30.9.2025 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Den 14 oktober startar Närhälsans 105 vårdcentraler höstens vaccineringsperiod – men du kan boka tid från 1 oktober. Vilka som rekommenderas att vaccinera sig mot covid-19 och säsongsinfluensa i år skiljer sig något mot tidigare år.
Närhälsan förtydligar kring UPH-workshops i skolor - Barnens trygghet i fokus när rutiner ses över2.5.2025 13:30:00 CEST | Pressmeddelande
Närhälsans mottagningar för Ungas Psykiska Hälsa (UPH) i Skaraborg har hållit workshops i skolor som en del av primärvårdens förebyggande arbete med ungas psykiska hälsa. Närhälsan vill förtydliga upplägget och informera om att en intern utredning har inletts för att säkerställa att allt sker enligt gällande regelverk.
Jourcentralen i Skövde flyttar till Södra Ryd18.3.2025 15:07:00 CET | Pressmeddelande
Från och med 24 mars 2025 finns Närhälsan Skövde jourcentral på Västra Skogsrovägen 10A i Södra Ryd, i samma lokaler som Närhälsan Södra Ryd vårdcentral.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum