Närhälsan

De vinner Guldkedjan för bästa förbättringsarbete i Närhälsan

Dela

Närhälsan Alingsås Jourcentrals införande av behandlingssjuksköterska vinner första pris i Närhälsans kvalitetspris Guldkedjan. Andra pris går till ett samarbete mellan Närhälsan Frölunda vårdcentral och Närhälsans rehabmottagningar i Frölunda och på Styrsö, framför tredjepristagaren Närhälsan Södra Ryd vårdcentral i Skövde.

Första pris i Närhälsans kvalitetstävling Guldkedjan 2025 gick till Närhälsan Alingsås jourcentral. På bild (från vänster): Susann Karlsson (sjuksköterska), Malin Törnberg (enhetschef), Madelene Stahberg (medicinsk sekreterare) och Mikael Nilsson (läkare), Närhälsan Alingsås jourcentral.
Första pris i Närhälsans kvalitetstävling Guldkedjan 2025 gick till Närhälsan Alingsås jourcentral. På bild (från vänster): Susann Karlsson (sjuksköterska), Malin Törnberg (enhetschef), Madelene Stahberg (medicinsk sekreterare) och Mikael Nilsson (läkare), Närhälsan Alingsås jourcentral. Sharon Raoufi

Närhälsans kvalitetspris Guldkedjan delas ut till verksamheter i Närhälsan som har gjort systematiska förbättringar inom exempelvis bemötande, tillgänglighet och kontinuitet som kan skapa användning och nytta för patienten och för andra verksamheter i Närhälsan.

Första pris – Införande av behandlingssjuksköterska

Närhälsan Alingsås jourcentral vinner första pris med sitt förbättringsarbete: ”Införande av rollen som behandlingssjuksköterska, ett lyft för vårdteamet och patienterna”, med motiveringen:  

”För att på ett föredömligt sätt stärkt teamsamverkan, förbättrat tillgängligheten och effektiviserat resursanvändningen. Genom målmedveten utbildning och tydliga rutiner har införandet av rollen behandlingssjuksköterska lett till snabbare vård på rätt nivå, ökad arbetsglädje och tryggare vård för patienterna.”  

– En behandlingssjuksköterska tar ett större kliniskt ansvar och gör mer självständiga bedömningar, till exempel genom att lyssna på lungor, sy lättare sårskador och skriva röntgenremisser. Detta skapar ett bättre flöde både för verksamheten och för våra patienter samtidigt som sköterskorna motiveras att fortsätta utvecklas och stärkas i sin yrkesroll, säger Malin Törnberg, enhetschef på Närhälsan Alingsås jourcentral.

Andra pris – En kontakt räcker för att få rätt vård

”Patienten ska bara behöva en kontakt” heter samarbetsprojektet mellan Närhälsan Frölunda vårdcentral och Närhälsans rehabmottagningar i Frölunda och på Styrsö. Tillsammans vinner de andra pris med motiveringen:

”Genom ett fördjupat och innovativt samarbete mellan vårdcentral och rehab har enheterna skapat ett sammanhållet patientflöde där patienten endast behöver ta en kontakt för att få rätt vård. Projektet har lett till ökad tillgänglighet, förbättrad service och högre patientnöjdhet. Med tydligt fokus på enkelhet, samverkan och kontinuerlig utveckling utgör initiativet en förebild för kvalitetsarbete inom Närhälsan.”

– Det känns väldigt bra att få en bekräftelse och uppskattning på vårt arbete, säger Charlotte Berggrund, enhetschef för Närhälsans rehabmottagningar i Frölunda och på Styrsö:

– Vi får till oss att patienterna är väldigt nöjda med att de nu direkt får tid till rehab och vice versa. Ett bättre flöde för patienterna, en hög patientnytta.

– Nu kan vi dela med oss av det här till övriga i Närhälsan och det känns verkligen jättekul, säger Helene Meisterman, vårdcentralchef, Närhälsan Frölunda vårdcentral.

Tredje pris – nyskapad obesitasmottagning

Med förbättringsprojektet ”Obesitasmottagning” vinner Närhälsan Södra Ryd vårdcentral tredje pris, med motiveringen:

”Genom att identifiera ett växande vårdbehov och stimulera medarbetardriven utveckling har enheten skapat ett innovativt och patientcentrerat arbetssätt. Projektet har både förbättrat tillgängligheten, ökat patientnöjdheten och visat goda medicinska utfall, samtidigt som det gynnat arbetsmiljön och medarbetarengagemanget.” 

Vad är det viktigaste med ert förbättringsarbete?
– En del är att vi faktiskt ser ett behov hos invånarna och att vi kan möta upp med en service till dem som inte finns i basutbudet. Vi bakar också in en helhet, inte bara att man vill gå ner i vikt, utan att det också handlar om en beteendeförändring, säger Kerstin Bender, vårdcentralchef på Närhälsan Södra Ryds vårdcentral.

– Alla vet inte heller om att obesitas är en diagnos, en sjukdom, och man kan behöva sätta ord och prata högt om det. Det kan hjälpa väldigt mycket. 

Fakta: Guldkedjan

Närhälsans kvalitetspris Guldkedjan lyfter fram allas del som viktiga länkar i vårdkedjan.

När alla tar ansvar, förbättrar, stöttar och samarbetar med varandra, vårdgrannar och patienter blir vi tillsammans en hållbar kedja som kan göra verklig skillnad för patientens upplevelse och hälsa.

1:a pris, 25 000 kr går till Närhälsan Alingsås jourcentral
2:a pris, 15 000 kr går till Närhälsan Frölunda vårdcentral, Närhälsan Frölunda rehabmottagning och Närhälsan Styrsö rehabmottagning.
3:e pris, 10 000 kr går till Närhälsan Södra Ryd vårdcentral

Nyckelord

Kontakter

Malin Törnberg, enhetschef, Närhälsan Alingsås jourcentral
072 - 720 13 40
malin.tornberg@vgregion.se

Helene Meisterman, vårdcentralchef Närhälsan Frölunda vårdcentral
070 - 082 57 09
helene.meisterman@vgregion.se

Charlotte Berggrund, enhetschef, Närhälsan Frölunda och Styrsö rehabmottagning
070 - 062 35 34
charlotte.berggrund@vgregion.se

Kerstin Bender, vårdcentralchef, Närhälsan Södra Ryds vårdcentral
073 - 800 62 59
kerstin.bender@vgregion.se

Bilder

Första pris i Närhälsans kvalitetstävling Guldkedjan 2025 gick till Närhälsan Alingsås jourcentral. På bild (från vänster): Susann Karlsson (sjuksköterska), Malin Törnberg (enhetschef), Madelene Stahberg (medicinsk sekreterare) och Mikael Nilsson (läkare), Närhälsan Alingsås jourcentral.
Första pris i Närhälsans kvalitetstävling Guldkedjan 2025 gick till Närhälsan Alingsås jourcentral. På bild (från vänster): Susann Karlsson (sjuksköterska), Malin Törnberg (enhetschef), Madelene Stahberg (medicinsk sekreterare) och Mikael Nilsson (läkare), Närhälsan Alingsås jourcentral.
Sharon Raoufi
Ladda ned bild
Andra pris i Närhälsans kvalitetstävling Guldkedjan 2025 gick till Närhälsan Frölunda vårdcentral och Närhälsans rehabmottagningar Frölunda och Styrsö. På bild (från vänster): Charlotte Berggrund, enhetschef Närhälsan Frölunda och Styrsö rehabmottagning och Helene Meisterman, vårdcentralchef Närhälsan Frölunda.
Andra pris i Närhälsans kvalitetstävling Guldkedjan 2025 gick till Närhälsan Frölunda vårdcentral och Närhälsans rehabmottagningar Frölunda och Styrsö. På bild (från vänster): Charlotte Berggrund, enhetschef Närhälsan Frölunda och Styrsö rehabmottagning och Helene Meisterman, vårdcentralchef Närhälsan Frölunda.
Sharon Raoufi
Ladda ned bild
Tredje pris i Närhälsans kvalitetstävling Guldkedjan 2025 gick till Närhälsan Södra Ryd vårdcentral. På bild (från vänster): Senada Kapetanovic (Enhetschef), Emma Sandsjö (distriktssköterska), Kerstin Bender (vårdcentralchef , och Catharina Möller (distriktssköterska ), Närhälsan Södra Ryds vårdcentral
Tredje pris i Närhälsans kvalitetstävling Guldkedjan 2025 gick till Närhälsan Södra Ryd vårdcentral. På bild (från vänster): Senada Kapetanovic (Enhetschef), Emma Sandsjö (distriktssköterska), Kerstin Bender (vårdcentralchef , och Catharina Möller (distriktssköterska ), Närhälsan Södra Ryds vårdcentral
Sharon Raoufi
Ladda ned bild

Länkar

Om Närhälsan

Närhälsan är Sveriges största primärvårdleverantör och vårt uppdrag är att ge nära primärvård av högsta kvalitet. Vi finns på hundratals platser runt om i Västra Götaland och med över 5 200 medarbetare finns vi nära invånarna och gör skillnad för deras liv och hälsa. Närhälsans mottagningar består av vårdcentraler, rehabmottagningar, barnavårdscentraler, jourcentraler och vi finns även digitalt i appen Närhälsan online. 

Närhälsan i siffror (2024)

  • På våra 105 vårdcentraler (inkl. barnavårdscentraler) genomfördes 2 318 500 besök
  • På våra 60 rehabmottagningar genomfördes 824 000 besök
  • Vi har 12 jourcentraler, 1 närakut och 11 mottagningar för Ungas psykiska hälsa
  • I appen Närhälsan Online genomfördes 156 000 digitala vårdmöten
  • Via 1177 togs 582 000 digitala vårdkontakter

Följ Närhälsan

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Närhälsan

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye