Så gick det – summering av SM-veckan i Borås 2025

SM-veckan vinter genomfördes i Borås den 5–9 februari 2025 och nu är resultaten från evenemanget klara. Totalt lockade SM-veckan 92 250 besök och genererade en turistekonomisk effekt på 44,7 miljoner kronor. Evenemanget fick också stort genomslag i media med ett beräknat annonsvärde på 71,6 miljoner kronor.
Upplevelseinstitutet har genomfört mätningar bland boråsare och besökare – nu är resultatet här. Enligt undersökningen hade SM-veckan 43 450 unika besökare, varav 21 850 var boende i Borås och 21 600 turister – en jämn fördelning som speglar ett starkt lokalt engagemang och ett attraktivt evenemang för tillresta. Totalt uppskattas att cirka 19 % av Borås invånare deltog i något av veckans arrangemang.
Utöver detta deltog cirka 1 500 skolelever i aktiviteter under själva SM-veckan och prova på-ytan vid Fuzed lockade 400–500 besökare per dag. Dessa deltagare ingår inte i Upplevelseinstitutets officiella besökssiffror, eftersom barn och unga under 15 år inte räknas in i mätningen.
– Inför och under SM-veckan har vi nått över 6000 barn och skolelever, något vi är väldigt stolta över. Tillsammans med förskolor, mötesplatser och prova på-aktiviteter skapade vi ett starkt engagemang. Att väcka rörelseglädje hos barn är ett av våra viktigaste uppdrag, säger Mia Wallengren, chef för Fritids- och folkhälsoförvaltningen, Borås Stad.
Bland turisterna uppgav 32 % att de övernattade i samband med sitt besök.
– Vi ser tydligt att evenemanget påverkade beläggningen på våra boendeanläggningar, där vi under torsdagen och fredagen nådde nära 100 % beläggning. SM-veckan visar vilken kraft evenemang har som motor för både besöksnäring och stadsutveckling. Det ligger helt i linje med vårt uppdrag – att stärka Borås som en attraktiv destination där människor vill bo, besöka och verka, säger Thomas Walfridsson, VD Borås TME.
Bra betyg för Borås som värdstad
Besökarna är också nöjda med Borås som värdstad. 83% procent av besökarna ger Borås ett bra betyg som värdstad och snittbetyget landar på 4,4 av 5, vilket ligger i linje med tidigare SM-veckor. Funktionärerna får dessutom ett mycket starkt betyg med 4,8 i bemötande och service samt 4,7 i tillgänglighet.
Även från Riksidrottsförbundet lyfts Borås insatser fram i positiva ordalag.
– De deltagande idrotterna är väldigt nöjda med Borås som värdstad enligt vår utvärdering. Borås lyckades med att samla flertalet av idrotterna i ishallen vilket skapade en bra publikupplevelse och sammanhang bland deltagarna och idrotterna. Kvällstävlingarna på skidstadion blev också en succé och Borås befäster sin position som en värdstad som kan arrangera både SM-veckan sommar och vinter, säger Christian Bergström, projektledare SM-veckan, Riksidrottsförbundet.
Starkt mediegenomslag och höga tittarsiffror
Mellan december 2024 och februari 2025 omnämndes SM-veckan i Borås i 1 443 artiklar, varav 37 % publicerades under själva evenemangsveckan. Den totala räckvidden uppskattas till 200 miljoner kontakter. Annonsvärdet beräknas till 71,6 miljoner kronor, i nivå med tidigare vinterveckor.
SVT sände 49 timmar från Borås, vilket är något färre än tidigare SM-veckor. Trots detta nådde sändningarna 2,5 miljoner tittare via SVT och SVT Play.
Ekonomiskt resultat i balans
Budgeten för den lokala projektorganisationen låg på 11,6 miljoner kronor. Utfallet hamnade på plussidan, med ett överskott på cirka 130 000 kronor.
– Det är glädjande att se att vi lyckats nå våra mål, både organisatoriskt och ekonomiskt. SM-veckan har verkligen visat vad vi kan åstadkomma tillsammans i Borås, och det värde som evenemanget lämnar efter sig för staden som helhet känns extra betydelsefullt, säger Martina Lindberg, lokal projektledare för SM-veckan i Borås.
SM-veckan i siffror
- 92 250 besök, varav 43 450 unika besökare.
- 21 850 boråsare och 21 600 turister.
- 32 % av turisterna övernattade i samband med sitt besök.
- 19 % av Borås invånare besökte något evenemang.
- Turistekonomisk effekt: 44,7 miljoner kronor.
- Cirka 2300 elever i årskurs 1–6 deltog i skolturnén, vilket motsvarar 27 % i målgruppen.
- Prova på-turné till mötesplatser och serviceorter kvällstid samlade 100–200 personer per stopp.
- Cirka 2400 barn på 29 förskolor och en familjecentral deltog i rörelseaktiviteter inspirerade av SM-veckan.
- Cirka 1 500 barn och ungdomar besökte SM-veckan.
- Fuzed: cirka 400–500 besökare per dag.
- 83 % av besökarna ger Borås ett positivt omdöme som värdstad (snittbetyg 4,4/5).
- Funktionärernas bemötande: 4,8. Tillgänglighet: 4,7.
- 1 443 artiklar under bevakningsperioden dec–feb.
- Värdstaden Borås har omnämnts i 1 178 artiklar (82%).
- Räckvidd: 200 miljoner kontakter.
- Annonsvärde: 71,6 miljoner kronor.
- SVT sände 49 timmar – 2,5 miljoner tittare.
- Cirka 7000 personer deltog i SM-festen som ägde rum på PA Halls terrass, Kulturhuset och på stan.
- BPM-festivalen, en del av SM-festen, lockade 1 500–2 000 besökare till nio olika restauranger och klubbar i centrala Borås.
SM-veckans legacy – effekterna som lever vidare
SM-veckan i Borås har också lämnat ett långsiktigt avtryck på flera områden:
- Sätila har fått ytterligare förfrågningar på produkter av svensk ull efter samarbetet med den officiella SM-veckan-mössan.
- Science Park Borås rapporterar om fortsatt samarbete och gemensamma projekt tillsammans med Riksidrottsförbundet efter SM-veckan i Borås 2025.
- SM-veckan mössan till New York! The Swedish Wool Initiative lyfter Borås mössan som ett case när de besöker New York Fashion Innovation Center och berättar om lokal produktion av ull.
- Utvecklade arenor
- Borås Ishall har fått nytt evenemangsgolv, vilket öppnar upp för fler evenemang och ökade intäkter framöver.
- Längdskidornas kvällssprint möjliggjordes genom en satsning på uppgradering av befintlig elljusbelysning runt Borås Skidstadion.
- LED-skärmar från Borås Arena kompletterades med nya styrenheter för att kunna användas på flera arenor samtidigt.
- Läktare från Ryda fotbollshall användes i Borås Tennis- och Boulecenter. Kunskap om montage används till framtida evenemang.
- Kompetensutveckling: många som arbetat med SM-veckan är fortsatt aktiva i stadens bolag och förvaltningar, vilket stärker den långsiktiga evenemangskompetensen i Borås.
För mer information
Martina Lindberg
Lokal projektledare SM-veckan Borås
033-35 82 72
Kontakter
Katja SjöblomTf ansvarig marknad och kommunikation/digital kommunikatör
Tel:073-311 34 77katja.sjoblom@boras.comBilder
Om oss
Borås & Co är stadens destinationsbolag, samägt av Borås Stad och Borås Näringsliv Ekonomisk förening. Vi arbetar för att stärka Borås som en attraktiv, hållbar och konkurrenskraftig plats både för invånare och besökare. Genom strategisk samverkan utvecklar vi besöksnäringen, driver projekt och evenemang samt stärker Borås platsvarumärke och regionala tillväxt.
Ladda ner bilder från vår mediabank.
Följ Borås & Co
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Borås & Co
Nyårsfirande på Stora torget 202512.12.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Borås välkomnar det nya året med ett traditionsenligt publikt firande på Stora torget. För femte året i rad bjuds invånare och besökare in till en timmes festligheter kring tolvslaget, ett återkommande arrangemang som sedan starten 2021 blivit en självklar mötesplats för stadens nyårsfirande.
Arbetsträning gav liv åt rekvisitan under årets skräckvandring7.11.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
På fredagskvällen den 31 oktober samlades 650 ungdomar för årets skräckvandring i Stadsparken och det hemliga bergrummet under marken. En ökning med 200 deltagare från förra året och en kväll som handlade om kuslig stämning men också om kreativt återbruk och meningsfull delaktighet.
700 drömmar om Borås – så vill ungdomar att stadskärnan utvecklas15.10.2025 09:00:00 CEST | Pressmeddelande
En insändare från 14-åriga Matteo Zangaro blev startskottet för ett nytt sätt att arbeta med ungas inflytande i Borås stadskärna. Nu har över 700 ungdomar delat sina drömmar om vad de vill göra och uppleva i stadens centrum genom en enkät framtagen i arbetet med Drömmen om Borås 2.0. – Jag hoppas att det här gör Borås till en stad där fler unga vill vara och känna sig delaktiga, säger Matteo Zangaro. Allt började med en insändare i Borås Tidning som publicerades våren 2025 med rubriken ”Det händer för lite i Borås för unga – så kan vi lösa det”. Bakom texten stod Matteo Zangaro, 14 år och elev på Dalsjöskolan. Han beskrev en stad som sjuder av liv på sommaren, men som går i dvala resten av året. ”Jag föreslår att Borås Stad, tillsammans med sina samarbetspartner, tar fram ett formulär som skickas till alla skolor. Där skulle vi unga få möjlighet att själva komma med idéer om vad som skulle göra Borås till en mer levande och engagerande stad”, skrev Matteo med signaturen ”uttråkad men e
Treårigt avtal klart – Borås arrangerar bordtennis-SM 2026–20289.9.2025 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Svenska Bordtennisförbundet, Borås Stad och Mariedals IK har tecknat ett avtal som betyder att Borås står som värd för svensk bordtennis tre största SM-turneringar under de kommande tre åren. Borås är en stad präglad av innovationskraft och entreprenörskap med sina rötter i den svenska textilindustrin. Borås är också en stad präglad av stark föreningskultur och stor erfarenhet av idrott på den allra högsta nivån. Genom Mariedals IK finns även en rik erfarenhet vad gäller att arrangera stora tävlingar i bordtennis. Avtalet omfattar följande mästerskap:Ungdoms-SM 2026Veteran-SM 2027Bordtennis-SM 2028 Utöver dessa tre SM-tävlingar kommer även den årliga Sweden Tour-tävlingen Söderspelen fortsätta att arrangeras i Borås. — Vi är väldigt glada att utvidga vårt samarbete med Mariedals IK och Borås Stad. Pandemin satte stopp för möjligheten att arrangera SM i Borås redan för fem år sedan. Nu är ordningen återställd. Att kunna arrangera stora tävlingar i västra Sverige igen är bara bra för sve
Borås TME byter namn till Borås & Co20.8.2025 12:56:52 CEST | Pressmeddelande
Destinationsbolaget Borås TME har nu utvecklats vidare och bytt namn till Borås & Co. Detta namnbyte är en del av ett strategiskt arbete som syftar till att stärka Borås som en attraktiv plats för både invånare och besökare, samt för att tydligare spegla bolagets roll och uppdrag. Det nya namnet är resultatet av ett omfattande strategiarbete som bolaget har bedrivit sedan 2023. Med en ny affärsplan från 2025, ett reviderat ägardirektiv och ett ökat fokus på affärsmässig utveckling och samverkan, avser Borås & Co att bidra till en mer levande, välkomnande och dynamisk stad. Det handlar om att skapa en gemensam plattform där olika aktörer samverkar för att lyfta Borås och hela regionen. – I vårt tidigare bolagsnamn stod TME för Turism, Möten och Evenemang. Dessa tre delar är fortfarande viktiga och en stor del av vad vi gör, men vårt uppdrag har breddats och namnet behöver spegla det, säger Thomas Walfridsson, VD Borås & Co. Bland annat driver vi frågor inom stadsutveckling, näringslivss
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
