Storsatsning på nya underhållståg – ett viktigt steg för framtidens järnvägsunderhåll
Trafikverket fortsätter att modernisera järnvägsunderhållet och investerar nu i tre nya underhållståg, med option på ytterligare två. Satsningen innebär ett tydligt lyft för arbetsmiljö och säkerhet. Den totala kostnaden för grundbeställningen, inklusive tio års fordonsunderhåll, uppgår till 1 miljard kronor.

Efter flera års tester av hyrda underhållståg är resultaten tydliga: arbetet blir snabbare, mer precist och betydligt säkrare för medarbetarna ute i anläggningen. Det är bakgrunden till dagens affär, som Trafikverket bedömer ger stor samhällsekonomisk nytta och stärker vår operativa förmåga att ta igen det eftersatta underhållet fram till 2050.
– Det här är ett viktigt steg i vårt arbete med att effektivisera underhållsarbetet och samtidigt skapa en trygg och attraktiv arbetsmiljö för alla som arbetar i våra spår. Satsningen är också en central del av moderniseringen av järnvägsunderhållet och vårt långsiktiga arbete för en mer robust och effektiv järnväg för framtiden, säger Roberto Maiorana generaldirektör Trafikverket.
Satsningen omfattar tre underhållståg i grundbeställningen, inklusive tio års fordonsunderhåll, till en total kostnad på cirka 1 miljard kronor. Trafikverket har dessutom möjlighet att avropa ytterligare två tåg genom option. I nationell plan för 2026–2037 föreslås investeringar och underhåll av järnvägen på cirka 500 miljarder kronor. Underhållsskulden ska minska i högre takt och kan vara avklarad till 2050, förutsatt fortsatt finansiering och samordning, samtidigt som tågtrafiken upprätthålls under arbetet.
Betydligt förbättrad arbetsmiljö och säkerhet
Underhållstågen innebär en kraftig förbättring av arbetsmiljön. De minskar tunga lyft och reducerar riskerna vid arbete i spårmiljö. Det ger en tryggare arbetsplats och underlättar både kompetensförsörjning och långsiktig hållbarhet inom järnvägsunderhållet.
De nya tågen gör det möjligt att utföra underhåll mer effektivt, snabbt och förutsägbart. Det leder till färre störningar för både resenärer och godstrafik. Erfarenheter från tidigare hyrt underhållståg visar på mycket goda resultat vad gäller kvalitet, kapacitet och punktlighet i åtgärderna.
Fakta om upphandlingen
- Upphandlingen omfattar 3 underhållståg, med option på ytterligare 2.'
- Första underhållståget planeras att levereras 2030.
- Fordonen utrustas med ETCS för att kunna framföras på ERTMS-banor.
- Tågen får strömavtagare för eldrift samt förbränningsmotor, vilket möjliggör ett mer klimatvänligt arbetssätt.
- Upphandlingsdokumentation skickades i juni 2025; förhandlingar genomfördes under hösten och kontraktet tilldelades i november 2025.
- Satsningen är en del av Trafikverkets arbete för ökad robusthet, punktlighet och genomförandekraft i järnvägsunderhållet.
Nyckelord
Kontakter
För mer information
Robin Backebjörk, tf avdelningschef järnvägssystem, 010-124 26 27
Ulrika Karlsson, nationell press- mediestrateg, 070-762 39 54
Trafikverkets presstjänst, 0771-31 15 00, öppettider vardagar klockan 08.00-16.30
Bilder





Trafikverket ansvarar för långsiktig planering av det samlade transportsystemet samt byggande, drift och underhåll av statliga vägar och järnvägar. Vår vision är att alla kommer fram smidigt, grönt och tryggt. På Trafikverket jobbar cirka 10 000 engagerade medarbetare som tillsammans bidrar till samhällsutvecklingen genom sina olika roller och kunskaper.
Följ Trafikverket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Trafikverket
En hund begraven – unikt stenåldersfynd i Järna15.12.2025 09:00:00 CET | Pressmeddelande
Skelettet av en hund, en bendolk, bearbetade pålar och en mjärde. Det är några av de unika 5 000 år gamla fynd från stenåldern som Arkeologerna vid Statens historiska museer har grävt fram ur en mosse i Gerstaberg, utanför Järna.
Halt väglag vid Norrlandskusten - iakta försiktighet i trafiken14.12.2025 18:30:04 CET | Pressmeddelande
Vid Norrlandskusten från Hudiksvall till Umeå fryser under söndagkvällen våta ytor snabbt med ishalka som följd. Trafikverket uppmanar trafikanter att iakta försiktighet i trafiken vid detta område. Trafikverkets entreprenörer arbetar med halkbekämpning i det berörda området.
Fler tåg och banarbeten än någonsin i nästa års tidtabell11.12.2025 16:28:49 CET | Pressmeddelande
Fler tåg och fler banarbeten än någonsin samsas på den svenska järnvägen nästa år. På söndag den 14 december börjar nästa års tidtabeller att gälla. Det blir ett år med starkt fokus på att göra järnvägen ännu mer pålitlig genom ett effektivt underhåll.
Nytt upplägg för nattågstrafik mellan Stockholm och Övre Norrland9.12.2025 10:00:00 CET | Pressmeddelande
Under kommande år kommer det att gå två nattågslinjer tur och retur mellan Stockholm och Övre Norrland. Det nya upplägget innebär att en linje trafikerar Stockholm–Narvik med ett tåg i varje riktning, medan en annan linje trafikerar Stockholm–Umeå på motsvarande sätt. Lösningen säkrar nattågstrafiken till 2030 då de nya nattågsfordonen börjar att levereras.
Varning för plötslig ishalka i mellersta delarna av Sverige5.12.2025 15:50:03 CET | Pressmeddelande
SMHI varnar för plötslig ishalka i delar av norra Värmland, Dalarna, Gävleborg samt sydligaste Jämtland. Från natt mot lördag väntas regn som kan frysa till på vägarna och ge ishalka. Risk för trafikproblem.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum