Bonnier News

Schibsted och Bonnier News: Meta måste uteslutas ur IAB Sverige

Dela

Schibsted och Bonnier News kräver att techjätten Meta utesluts ur branschorganisationen IAB Sverige. Bolagen anser att Meta agerar i strid med organisationens intressen och tjänar stora belopp på bedrägerirelaterad annonsering på sina plattformar. Samtidigt har Meta en styrelserepresentant i IAB Sverige och deltar i arbetet med att sätta branschstandarder.

Alexander Lydecker, COO Bonnier News, och Joakim Flodin, vd Schibsted Marketing Services
Alexander Lydecker, COO Bonnier News, och Joakim Flodin, vd Schibsted Marketing Services

IAB Sverige är en oberoende och transparent medlemsorganisation vars uppdrag är att ena, utbilda och påverka den digitala marknadsföringsbranschen. Organisationen samlar närmare 300 medlemsföretag, bland dem byråer, annonsörer, publicister, plattformar, teknikleverantörer, teleoperatörer och analysföretag. Meta, som bland annat äger Facebook, Instagram och WhatsApp, har idag en styrelserepresentant i organisationen.

– Meta säljer annonser till bedragare som lurar tiotusentals svenskar och tar därmed inte sitt ansvar för en seriös reklammarknad. Det är inte förenligt med IAB:s intressen att ha en sådan medlem i organisationen, säger Alexander Lydecker, COO på Bonnier News.

– Det är inte rimligt att Meta inom IAB Sverige ska vara med och besluta om rekommendationer och branschstandarder för marknadsföring i Sverige samtidigt som Meta tjänar mångmiljardbelopp på bedrägerier, säger Joakim Flodin, vd på Schibsted Marketing Services, SMS.

Schibsted och Bonnier News anser därför att Meta inte längre är en legitim part i IAB Sveriges styrelsearbete. Enligt uppgifter från nyhetsbyrån Reuters genererar Meta omkring 152 miljarder kronor årligen i intäkter från bedrägerirelaterad annonsering, på bland annat Facebook och Instagram. Bolagen kräver att Meta utesluts ur IAB Sverige och att Meta inte deltar i styrelsearbetet under handläggningstiden.

– Branschen måste nu markera tydligt mot aktörer som inte agerar ansvarsfullt, säger Joakim Flodin, vd på Schibsted Marketing.

– Så länge som Meta publicerar bluffannonser och inte aktivt visar hur Meta arbetar för att stoppa dessa, kommer vi inte att kunna stödja en nominering av en Meta-representant till IAB Sveriges styrelse, om en sådan skulle föreslås av valberedningen inför kommande föreningsstämma, säger Alexander Lydecker.

Schibsted och Bonnier News ingår via branschorganisationen Tidningsutgivarna i den gemensamma publicistorganisationen Utgivarna.

Under torsdagen publicerade Schibsted och Bonnier News en ny video producerad av Utgivarna, som belyser Metas affärssamarbeten med internationella bedragarligor. I videon kräver välkända TV-profiler från SVT och TV4 att Meta omedelbart tar ansvar och stoppar bedrägerierna.

Utgivarna polisanmälde nyligen Meta och dess vd Mark Zuckerberg för flera bedrägeribrott.

Kontakter

Joakim FlodinVdSchibsted Marketing Services, SMS

Tel:070-615 25 14

Bilder

Med över 2.000 journalister är Bonnier News Sveriges ledande nyhetsaktör och Nordens största mediekoncern. Bland våra cirka 200 varumärken finns en rad av Sveriges största och mest välkända tidningar. Vår journalistik når varje dag ut till en publik bestående av 6 miljoner läsare, användare, lyssnare och tittare. Vi är stolta förvaltare av familjen Bonniers tradition av oberoende publicistik sedan 200 år och har deras uppdrag att förädla och utveckla vår roll i det svenska samhället.

Följ Bonnier News

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Bonnier News

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye