Volkswagen Personbilar

Global storsäljare blir eldriven – Volkswagen ID. Polo på väg att bli produktionsklar

Dela

Nedräkningen till nya ID. Polo har startat. Fem månader före världspremiären har en vagnpark med nästan produktionsklara ID. Polo-prototyper kört de sista testkilometerna i flera regioner över hela världen. Målsättningen är att uppnå högsta kvalitet och perfektion in i minsta detalj samt för att finjustera köregenskaperna.

De sista testkörningarna för att finjustera ID. Polo pågår för närvarande runt om i världen.
De sista testkörningarna för att finjustera ID. Polo pågår för närvarande runt om i världen.
  • Ny eldriven mobilitet på instegsnivå: ID. Polo är den första av fyra nya eldrivna Volkswagen-modeller i småbils- och kompaktsegmentet som kommer att lanseras från 2026
  • Stort urval: ID. Polo kommer till en början att erbjudas med tre effektnivåer (116 hk/85 kW, 135 hk/99 kW och 211 hk/155 kW), två batteristorlekar (37 kWh och 52 kWh) och en räckvidd på upp till 450 km (prognos)
  • Ny elektrisk framhjulsdrift: Drivsystemet i ID.Polo baseras på den vidareutvecklade elbilsplattformen MEB+ som erbjuder tydliga fördelar i småbilsegmentet vad gäller pris, utrymme och energiförbrukning
  • Ny enhetlig PowerCo-cell: Innovativa ID. Polo blir den första Volkswagen-modellen som utrustas med nästa generations högspänningsbatteri
  • Kompakt utrymme: Tack vare konceptet med framhjulsdrift erbjuder ID. Polo gott om plats för fem personer och upp till 435 liter bagage
  • Suveräna köregenskaper: ID. Polo levererar en mycket exakt körupplevelse på nivå med närmast högre fordonsklass

Volkswagen Polo har sålts i fler än 20 miljoner exemplar. 50 år efter lanseringen av den första generationen Polo är den första eldrivna versionen av storsäljaren redo för marknaden: nya ID. Polo. Världspremiären av den produktionsklara versionen sker i vår, om cirka fem månader. I samband med världspremiären startar också förförsäljningen.

De sista testkörningarna för att finjustera den nya Volkswagen-modellen pågår för närvarande runt om i världen. Inom ramen för dessa provkörningar har Volkswagen för första gången öppnat dörrarna till ID. Polo för medier, som har fått möjligheten att provköra kamouflerade förproduktionsbilar på spanska vägar.

Thomas Schäfer, VD för märket Volkswagen och chef för varumärkesgruppen Brand Group Core inom Volkswagen-koncernen, säger: 
– ID. Polo är början på en ny generation Volkswagen: med ny design, intuitiv manövrering, högsta kvalitet och förstklassiga köregenskaper – och äntligen med ett riktigt namn igen. Med ett instegspris från 25 000 euro gör vi elektrisk mobilitet tillgänglig för många människor i Europa. Och det är bara början. År 2026 kommer vi att presentera sex nya eldrivna modeller – alla 100 procent Volkswagen!

En ny era

Med ID. Polo fokuserar Volkswagen på välbekanta styrkor: intuitiv användning, funktionalitet, kvalitet och prisvärdhet. Samtidigt är ID. Polo är den första modellen med det nya designspråket ”Pure Positive” som tagits fram av designchefen Andreas Mindt och hans team. Resultatet är en kompakt elbil med mer utrymme och exakta köregenskaper på samma nivå som en bil i närmast högre klass. Dessutom är det den första modellen i den helt eldrivna ID.-familjen som bär ett etablerat modellnamn: Polo.

Fyra effektnivåer, två batteristorlekar, upp till 450 km räckvidd
 
Polo kommer initialt att finnas i tre effektversioner: 116 hk (85 kW), 135 hk (99 kW) och 211 hk (155 kW). En sportig ID. Polo GTI med 226 hk (166 kW) följer senare under 2026. Det svenska utbudet är ännu inte fastställt. 

116 hk/85 kW- och 135 hk/99 kW-versionerna kommer som standard att levereras med ett LFP-högspänningsbatteri (litiumjärnfosfat) på 37 kWh (nettokapacitet). Batteriet kan laddas på DC-snabbladdningsstationer med upp till 90 kW. 211 hk/155 kW- och 226 hk166 kW-versionerna kommer att drivas av ett NMC-batteri (nickel-mangan-kobolt) av den nya enhetliga PowerCo-cellen med ett energiinnehåll på 52 kWh (netto). Detta möjliggör en räckvidd på upp till 450 km (prognos) och laddning med upp till 130 kW DC.

ID. Polo med nyutvecklad framhjulsdrift

ID. Polo baseras på MEB+, en vidareutveckling av elbilsplattformen MEB (Modular Electric Drive Matrix). Den helt nya och högeffektiva eldriften minskar komplexiteten, antalet komponenter och vikten – parametrar som gör att Volkswagen kan sänka kostnader och energiförbrukning. Dessutom ger den elektriska framhjulsdriften tydliga utrymmesfördelar. Bland nyckelmodulerna finns en högeffektiv Volkswagen-elmotor av senaste generationen, kallad APP 290.

En ny batterigeneration är integrerad i underredet: den enhetliga PowerCo-cellen som använder cell-till-pack-teknik. Det innebär att cellen monteras direkt i batteripaketet utan modulhus – vilket minskar priset, installationsutrymmet och vikten, samtidigt som energitätheten ökar med cirka 10 procent. Detta resulterar i mer räckvidd.

Demokratisering av innovationer

Med MEB+ tar sig inte bara den senaste eldriftstekniken in i ID. Polo, utan även flera av nästa generations assistanssystem. Till dessa hör den avsevärt förbättrade Travel Assist. Systemet kan hjälpa föraren att hålla bilen på rätt kurs i sidled och längsled samt vid filbyte på motorväg. Dessutom kommer Travel Assist i ID. Polo för första gången att erbjuda trafikljus- och stoppskyltsigenkänning.

Nyckeldata för nya ID. Polo

ID. Polo är 4 053 mm lång, 1 816 mm bred och 1 530 mm hög. Axelavståndet är 2 600 mm. Motsvarande värden för klassiska Polo med bensinmotor som baseras på den modulära plattformen MQB är: 4 074 mm (längd), 1 751 mm (bredd), 1 451 mm (höjd) och 2 552 mm (axelavstånd).

Trots att storleken är ungefär jämförbar med klassiska Polo erbjuder eldrivna ID. Polo tydliga utrymmesfördelar tack vare de kompakta drivmodulerna i MEB+. Passagerarna drar nytta av en extra interiörlängd på 19 mm, särskilt i baksätet. Även innerbredden och takhöjden har ökat. 

Bagageutrymmesvolymen har ökat med 24 procent jämfört med klassiska Polo – från 351 till 435 liter. Med nedfällt baksätesryggstöd ökar lastvolymen till 1 243 liter (jämfört med 1 125 liter i klassiska Polo). Det extra utrymmet gör att den alltid har fyra dörrar och fem platser. Polo är mer mångsidig än någon av sina föregångare – perfekt för stadslivet och vardagsbruk med vänner och familj.

Brand Group Core utnyttjar Europas fulla innovationskraft. Utvecklingen av ID. Polo är ett samarbetsprojekt inom Brand Group Core: SEAT & CUPRA ledde projektet och ID. Polo designades på Volkswagen Design Centre i Wolfsburg. Viktiga tekniker – som mjukvara, assistanssystem, drivning, chassi och styrning – kommer från Volkswagens plattform MEB+. ID. Polo kommer att tillverkas på SEAT & CUPRA:s fabrik i Martorell, Spanien.

Tillgängliga tekniska fakta för ID. Polo

Drivsystem: MEB+, framhjulsdrift
Effektversioner: 116 hk (85 kW), 135 hk (99 kW), 211 hk (155 kW), GTI: 226 hk (166 kW)
Batteristorlekar (nettokapacitet): 37 kWh (LFP) och 52 kWh (NMC)
Max. DC-laddningskapacitet: upp till 90 kW (med 37 kWh-batteriet) och 130 kW (med 52 kWh-batteriet)
Räckvidd, stora batteriet: upp till cirka 450 km 
Luftmotståndskoefficient (Cd-värde): 0,264 
Längd: 4 053 mm
Bredd: 1 816 mm
Höjd: 1 530 mm
Axelavstånd: 2 600 mm

ID. Polo är en konceptbil nära serieproduktion. Bilen är ännu inte tillgänglig för försäljning.
Alla specifikationer är prognosvärden.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

De sista testkörningarna för att finjustera ID. Polo pågår för närvarande runt om i världen.
De sista testkörningarna för att finjustera ID. Polo pågår för närvarande runt om i världen.
Volkswagen
Ladda ned bild
ID. Polo lanseras 2026 med två batteristorlekar (37 kWh och 52 kWh).
ID. Polo lanseras 2026 med två batteristorlekar (37 kWh och 52 kWh).
Volkswagen
Ladda ned bild
ID. Polo lanseras 2026 med tre initiala effektnivåer (116 hk/85 kW, 135 hk/99 kW och 211 hk/155 kW). Senare även en GTI-version (226 hk/166 kW).
ID. Polo lanseras 2026 med tre initiala effektnivåer (116 hk/85 kW, 135 hk/99 kW och 211 hk/155 kW). Senare även en GTI-version (226 hk/166 kW).
Volkswagen
Ladda ned bild
ID. Polo har en ny elektrisk framhjulsdrift. Drivsystemet baseras på den vidareutvecklade elbilsplattformen MEB+.
ID. Polo har en ny elektrisk framhjulsdrift. Drivsystemet baseras på den vidareutvecklade elbilsplattformen MEB+.
Volkswagen
Ladda ned bild
Tack vare den kompakta elektriska framhjulsdriften erbjuder ID. Polo gott om plats för fem personer och 435 liter bagage.
Tack vare den kompakta elektriska framhjulsdriften erbjuder ID. Polo gott om plats för fem personer och 435 liter bagage.
Volkswagen
Ladda ned bild
ID. Polo levererar en mycket exakt körupplevelse på nivå med den närmast högre fordonsklassen.
ID. Polo levererar en mycket exakt körupplevelse på nivå med den närmast högre fordonsklassen.
Volkswagen
Ladda ned bild
ID. Polo är 4 053 mm lång, 1 816 mm bred och 1 530 mm hög; axelavståndet är 2 600 mm.
ID. Polo är 4 053 mm lång, 1 816 mm bred och 1 530 mm hög; axelavståndet är 2 600 mm.
Volkswagen
Ladda ned bild
Men uppfällt baksäte rymmer bagageutrymmet upp till 435 liter.
Men uppfällt baksäte rymmer bagageutrymmet upp till 435 liter.
Volkswagen
Ladda ned bild
50 år efter lanseringen av den första generationen Polo är den första eldrivna versionen av denna storsäljare redo för marknaden: nya ID. Polo.
50 år efter lanseringen av den första generationen Polo är den första eldrivna versionen av denna storsäljare redo för marknaden: nya ID. Polo.
Volkswagen
Ladda ned bild
Den produktionsklara interiören kommer att presenteras i början av januari 2026.
Den produktionsklara interiören kommer att presenteras i början av januari 2026.
Volkswagen
Ladda ned bild
Världspremiären av den produktionsklara versionen sker i vår, om cirka fem månader.
Världspremiären av den produktionsklara versionen sker i vår, om cirka fem månader.
Volkswagen
Ladda ned bild

Länkar

Om Volkswagen Personbilar

År 2024 levererade Volkswagen cirka 4,8 miljoner personbilar till kunder i över 150 länder. Volkswagen är ledande importmärke och det största elbilsmärket i Sverige. På den svenska marknaden inregistrerade Volkswagen totalt 29 156 nya personbilar under 2024, vilket gav en marknadsandel på 10,8 procent. Av dessa var 39 procent en helt eldriven bil. Bland elbilarna nådde Volkswagen en marknadsandel på 12 procent. Modellerna som marknadsförs täcker de flesta segment på bilmarknaden: ID.3, ID.4, ID.5, ID.7, ID.7 Tourer, ID. Buzz, T-Cross, Taigo, Golf, Golf Sportscombi, T-Roc, Tiguan, Tayron, Passat Sportscombi, Arteon Shooting Brake, Touran, Touareg, Caddy, Multivan och Amarok. Volkswagen bedriver ett kontinuerligt arbete med att vidareutveckla tillverkningen av bilar. Elektrisk mobilitet, smart mobilitet och digital omställning av varumärket är de viktigaste strategiska frågorna inför framtiden.

Följ Volkswagen Personbilar

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Volkswagen Personbilar

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye