Ny milstolpe för NTM – 150 000 digitala prenumeranter
NTM:s nyhetstitlar fortsätter att växa och har nu passerat 150 000 digitala prenumeranter. Ett kvitto på att våra målmedvetna satsningar på den lokala journalistiken och nya säljstrategier ger tydliga resultat.

– Vi har under året haft ett mer offensivt kampanjtryck. Med innovativa och träffsäkra marknadskampanjer har vi lyckats locka helt nya kunder, framför allt i den yngre målgruppen. Att vi dessutom klarar intäktsmålen för 2025 visar att vår strategi levererat över förväntan. Prenumerationsförsäljning handlar till stor del om att balansera volym mot intäkter och att vi prickar in båda målsättningarna gör mig fantastiskt glad och väldigt stolt över hela vårt teams fokuserade arbete, säger Jenny Hoflund Bergdahl, affärsområdeschef för Konsumentaffären på NTM.
Med skarp och granskande lokaljournalistik, engagerande berättelser och vass breakingbevakning lockar vi varje dag nya läsare till våra titlar runt om i landet.
– Det är glädjande att se att allt fler läsare upptäcker värdet av den lokala journalistiken. Det stärker oss i vår övertygelse om att vi är på rätt väg, säger Nils Olauson, affärsområdeschef Redaktion på NTM.
Träffsäkra marknadskampanjer har gett resultat
Framgången förklaras också av vår uppdaterade och mer offensiva säljstrategi med en högre kampanjintensitet.
– Så gott som varje vecka har vi erbjudit någon slags kampanj i någon kanal till någon målgrupp. Vi har också arbetat med noggranna kampanjuppföljningar för att hela utvärdera vad som funkar och vad vi ska ta vidare sett till erbjudande, budskap och kanal. Ett stort fokus har också varit att hela tiden utgå ifrån produkt och målgrupp. Ett sådant exempel är lanseringen av vårt ”Under 25 år”-paket där vi tillsammans med redaktionerna skapade videos som träffade helt rätt hos de yngre och resulterade i 12 000 nya prenumeranter, säger Henrik Ekwall-Larson, försäljningschef Prenumeration.
Historisk utbildningssatsning på den lokala journalistiken
Under året har NTM inlett koncernens största redaktionella utbildningssatsning någonsin. Över 300 chefer och reportrar utbildas för att vässa den lokala journalistiken med särskilt fokus på det digitala berättandet.
– Satsningen ger oss möjlighet att utveckla vår journalistik och samtidigt bygga en starkare, mer samspelt redaktionell organisation över hela koncernen, säger Nils Olauson.
Bland NTM:s nyhetstitlar är det några redaktioner som sticker ut. I studentstaden Uppsala har UNT lyckats locka tusentals nya prenumeranter under 25 år. Även Katrineholms-Kuriren och SN har under året haft en stark digital tillväxt.
– Det visar att lokala, engagerande berättelser – paketerade på ett modernt sätt – verkligen når fram och skapar värde för de yngre målgrupperna, säger Nils Olauson.
Nu fortsätter resan
Men 150 000 digitala prenumeranter är bara ett delmål. Nu fortsätter NTM:s resa mot 250 000 digitala prenumeranter.
– Under nästa år fortsätter vi att utveckla våra säljstrategier och anpassar tekniken för att erbjuda våra kunder mer personaliserade lösningar. Dessutom planerar vi för att boosta vi vårt produktinnehåll genom fler samarbeten, säger Jenny Hoflund Bergdahl.
Kontakter
Jenny Hoflund BergdahlAffärsområdeschef KonsumentaffärenNTM
Tel:016-15 61 54jenny.hoflund@ntm.seNils OlausonAffärsområdeschef RedaktionNTM
Tel:073-3289230nils.olauson@ntm.seBilder



Vår styrka är det lokala!
NTM är en av Sveriges största koncerner för lokal media. Kärnan i verksamheten är det redaktionella arbetet. Vi levererar lokala nyheter varje dag och verkar för det välmående lokala samhället för att skapa en bättre plats att leva och verka i. Med trovärdig nyhetsmedia som grund för hela verksamheten har vi medarbetare, läsare och kunder från Småland till Norrbotten.
NTM är en stiftelseägd koncern. Genom stiftelseformen garanteras oberoende och stabilitet. Företaget har inga kortsiktiga avkastningskrav så vi kan agera långsiktigt med främsta syfte att bedriva publicistisk verksamhet.

Följ NTM
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från NTM
SVHL:s bolag samlas i gemensam organisation6.11.2025 16:11:51 CET | Pressmeddelande
De senaste åren har samarbetet mellan Svensk Hemleverans två bolag i norr och syd fördjupats. Nu tar vi nästa steg och samlas i en gemensam organisation där flera chefer får ett bredare ansvar för helheten.
Online Voices växlar upp – från röstbyrå till kreativ ljudpartner16.9.2025 12:25:56 CEST | Pressmeddelande
Online Voices, Nordens ledande röst- och ljudbyrå, lanserar nu en ny visuell identitet och tar nästa steg i sin utveckling. Med fortsatt fokus på snabb leverans och hög kvalitet inom voice over och ljudproduktion, växer nu erbjudandet med audio branding, konceptutveckling, strategisk ljudkommunikation och AI voice solutions.
NTM bäst i världen på att utveckla den lokala journalistiken23.5.2025 07:29:55 CEST | Pressmeddelande
NTM-koncerns redaktionella utbildningskoncept Vässa vardagen har vunnit första pris i världens främsta internationella medietävling. Vid en gala i New York fick NTM på torsdagskvällen ta emot första pris i kategorin Best Innovation in Newsroom Transformation.
Två nya försäljningschefer på NTM Media i Norrbotten och Västerbotten9.5.2025 13:39:11 CEST | Pressmeddelande
Intresset för marknadsföring i lokal nyhetsmedia i Norrbotten och Västerbotten är stort och har under senaste kvartalet ökat avsevärt. För att möta den ökade efterfrågan har NTM Media tillsatt två nya försäljningschefer. Fanny Lövbom blir ny chef i Västerbotten och Andreas Bergman kliver in som ny chef i Norrbotten.
Kampanj för det fria ordet – och rätten att berätta om det som skaver3.5.2025 08:52:46 CEST | Pressmeddelande
Idag firar vi pressfriheten. Vår rätt att berätta de historier som alla behöver läsa och vår rätt att publicera utan censur. I en gemensam kampanj uppmärksammar NTM:s nyhetstitlar den fria pressens betydelse för ett öppet och demokratiskt samhälle.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum