Schibsted samlar TV-Operations i Norden – värvar ny chef för gemensam satsning
Schibsted slår samman sina TV-Operations-team i Sverige och Norge och etablerar en gemensam nordisk organisation för ljud- och videoproduktion. I samband med omorganisationen rekryteras Jenny Englund Stridh som ny Head of TV-Operations. Syftet är att stärka samarbetet över landsgränserna och skapa effektivare, mer framtidssäkra arbetsflöden för Schibsteds mediehus.

– Det här är ett viktigt steg för att möta den snabbt ökande efterfrågan på stabil, snabb och högkvalitativ ljud- och videoproduktion. Genom att samla kompetens och ledarskap kan vi både höja kvaliteten och arbeta mer effektivt, säger Jim Refsnes, teknologidirektör på Schibsted.
TV-Operations-teamen i Stockholm och Oslo har en central roll i att driva och utveckla de tekniska systemen för ljud- och videoproduktion för Schibsteds mediehus. Under 2025 publicerade varumärkena i Sverige och Norge omkring 45 000 videor i olika format samt tusentals podcastavsnitt, inklusive för Podme. Teamen ansvarar för hela kedjan – från mobila liveverktyg för journalister till studioproduktion, redigeringssystem, direktsändningar och arkivering.
– Jag ser fram emot att leda en samlad TV-Operations-organisation som tar tillvara styrkorna i både Sverige och Norge. Tillsammans ska vi bygga lösningar och en kultur som är hållbar, effektiv och inspirerande för både teamen och de redaktionella användarna, säger Jenny Englund Stridh, Head of TV-Operations på Schibsted.
Jenny Englund Stridh har en bakgrund inom produkt- och teknikledning inom media och industri. Hon har tidigare varit IT-chef på SVT samt haft ledande produktroller inom Volvo Car Mobility och Volvo Cars. I sin nya roll kommer hon att arbeta nära de lokala cheferna Pål Hansen i Oslo och Vasilios Hatciliamis i Stockholm.
– Att samla TV-Operations under ett gemensamt ledarskap är ett naturligt steg. Det ger oss bättre möjligheter att dela kompetens, samordna prioriteringar och möta den snabba teknikutvecklingen, säger Vasilios Hatciliamis, Country TV-Operations Manager i Sverige.
– Vi har länge haft ett nära samarbete mellan teamen i Norge och Sverige, men nu tar vi ett tydligt nästa steg. Med ett gemensamt ledarskap får vi bättre förutsättningar att samordna kompetens, utveckla arbetssätt och säkerställa hög kvalitet i alla våra leveranser, säger Pål Hansen, Country TV-Operations Manager Norge på Schibsted.
Den nya organisationen skapar också förutsättningar för att identifiera synergier och framtida samarbeten med TV4 i Sverige och MTV i Finland, som nyligen blivit en del av Schibsted.
Bakgrund
Schibsteds TV-Operations utvecklas från ett landsbaserat arbetssätt till en mer integrerad nordisk modell. Målet är att modernisera teknik, verktyg och arbetsflöden samt att bygga en gemensam kultur som möjliggör samarbete över gränserna och stärker stödet till alla Schibsteds varumärken.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Jim Refsnes, Director of Technology, Schibsted. Telefon: +47 47386492. E-post: jim.refsnes@schibsted.com
Jenny Englund Stridh, tillträdande Head of TV-Operations, Schibsted. Telefon: +46739357542. E-post: jenny@poppy.se.
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunications ManagerSchibsted, Sverige
Tel:+46 70 268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder


Länkar
Oberoende journalistik – det är vårt uppdrag
Schibsted är ägare av redaktionella medier och den största nyhetsförmedlaren i Norden. Med varumärken som VG, Aftonbladet, TV4, MTV, Aftenposten, Svenska Dagbladet och Podme informerar, engagerar och underhåller vi varje dag miljoner människor i Sverige, Norge och Finland.
Tillit har varit en grundsten sedan 1839, när Christian Schibsted startade ett litet tryckeri i Oslo. I nästan tvåhundra år har vår journalistik gett människor insikt och inflytande, byggt gemenskaper, avslöjat maktmissbruk och stärkt demokratier.
Från allra första början har vi omfamnat innovation och utmanat givna normer. Vi tror att kreativitet och nyfikenhet, och att utforska nya lösningar och teknologier, är avgörande för vår mission:
Our democracies depend on independent journalism. That’s our business.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Aftonbladet och TV4 lanserar unikt sportpaket18.12.2025 14:28:41 CET | Pressmeddelande
Aftonbladet och TV4 lanserar ett gemensamt sporterbjudande som kombinerar Aftonbladet Plus med TV4 Play Sport. För 299 kronor i månaden får läsare och tittare tillgång till både Sportbladets journalistik och TV4:s breda sportutbud med rättigheter som Serie A, La Liga, Superettan, Vinter-OS och fotbolls-VM – samt veckans match från SHL, Allsvenskan och Hockeyallsvenskan.
Jimmie Åkesson – Sveriges nästa statsminister?18.12.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Vem är människan bakom Sveriges mest omdiskuterade och inflytelserika politiker? I Politikens nya specialserie borrar Maggie Strömberg och Torbjörn Nilsson i Jimmie Åkessons politiska liv – och förklarar hans väg mot makten.
SvD lanserar SvD Bas – nytt gratispaket för att stärka läsarrelationen4.12.2025 13:25:56 CET | Pressmeddelande
Svenska Dagbladet fortsätter sin rekordresa och tar nu ett offensivt steg för att nå ännu fler läsare. Efter ett historiskt starkt år lanserar tidningen SvD Bas – ett nytt, helt kostnadsfritt paket som ska bredda räckvidden, stärka relationen med läsare och lyssnare och skapa en ännu tydligare väg in i SvD:s kvalitetsjournalistik.
Aftonbladet och TV4 sänder Rockbjörnen tillsammans24.11.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Rockbjörnen återvänder i september 2026 och sänds då för första gången gemensamt på TV4 och Aftonbladet. Det nya samarbetet skapar en kraftfull gemensam räckvidd och nya möjligheter för både publik och annonsörer att följa galan på flera plattformar.
”Vinnarrätten” tillbaka – lockar unga och oväntad partner20.11.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Säsong 2 av ”Vinnarrätten” är här – programmet där hockeyprofiler delar sina personliga vinnarrätter och bjuder tittarna på en mix av värme, matglädje och vardagsnära underhållning. Förra säsongen engagerade över 527 000 tittare på Godare TV och därtill hundratusentals användare på både Godare.se och Youtube, och nu växer formatet ytterligare.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum