Svenskarna är särskilt sena med julklapparna

Dela

”Det är svårt att överskatta julklappspanikens inverkan på köpsug och priskänslighet

Dagarna innan julafton blir svenskarna plötsligt hela 32 procent mer benägna att nappa på annonserbjudanden i mobilen. Vi utmärker oss genom att vara ute i särskilt dålig tid jämfört med andra länder.

– Folk tänker ofta på svenskar som välplanerade, men julhandeln i mobilen tyder på något annat. I Tyskland, till exempel, brukar intresset för julklappserbjudanden toppa flera veckor före jul, och nästan ingen väntar till sista minuten. I Sverige verkar den största ruschen däremot infalla precis vid julafton, säger Alex Stil, Chief Commercial Officer på Verve Group.

Enligt adtech-bolaget Verve, som har analyserat siffror från julhandeln tidigare år, är svenskarna särskilt sena. Från och med 22 december till och med julafton är vi 32 procent mer benägna att klicka på riktade annonser i mobilappar än tidigare under julhandeln. Samtidigt har många handlare redan börjat trappa ned på annonseringen då intresset skjuter i höjden och antalet bud per annonsplats sjunker dagarna innan jul. Här pekar Alex Stil på en tydlig lucka då konsumentintresset ökar samtidigt som konkurrensen om annonsplatserna minskar. De företag som fortsätter att annonsera in i det sista har potential att hitta kunder till lägre annonskostnad än tidigare enligt honom. 

Säljer man konsertbiljetter, resor, gåvobevis, abonnemang och annat som inte behöver skickas på posten, eller erbjuder snabb leverans, så finns det väldigt mycket att hämta som handlare de sista dagarna och timmarna. Det är svårt att överskatta julklappspanikens inverkan på köpsug och priskänslighet, säger Alex Stil.

Statistiken baseras på många miljontals annonseringar bara i Sverige, i 65 000 olika appar inklusive flera av de mest populära. Dessa är en del av Verve Groups annonseringsplattform, där, bland många andra, svenska Match2One ingår. 



Ytterligare information

Jonas Eklund
0704-939697

Metod
Källa: Egenutvecklad in-app-mobildata (endast appar, ingen mobil webb), miljoner annonsvisningar på den svenska marknaden från november 2024 till november 2025 (hittills).

Mått som används:
Budfrekvens (Bid Rate): Visar DSP:ers efterfrågan på och intresse för annonsvisningar. Ju högre budfrekvens, desto fler annonsörer konkurrerar om samma visning vilket år en  indikator på konkurrens

CTR (Click-Through Rate) = hur ofta användare trycker på en annons efter att ha sett den, indikator på användarengagemang/intresse. En hög CTR visar att en annons eller ett textutdrag fångar uppmärksamheten och väcker gensvar hos målgruppen.

Om Verve
Verve Group driver en banbrytande plattform för annonsmjukvara som kopplar samman annonsörer som vill köpa digitalt annonsutrymme med publicister som tjänar pengar på sitt innehåll. Med ledstjärnan "Let's make media better" fokuserar bolaget på att möjliggöra bättre resultat för varumärken, byråer och publicister med ansvarsfulla annonslösningar, med tonvikt på nya mediekanaler. Verve fokuserar på att leverera innovativ teknik för riktad annonsering utan att förlita sig på identifierare som cookies eller IDFA (Identifier for Advertisers). Dessutom främjar plattformen direktkontakt mellan annonsörer och publicister, vilket eliminerar mellanhänder för ökad effektivitet. Verve har sin huvudsakliga operativa närvaro i Nordamerik

Nyckelord

Följ Verve Group

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Verve Group

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye