Volkswagen Group Sverige renodlar försäljningsmodellen
Efter tre år med agentmodell för all företagsförsäljning och försäljning av elbilar justerar Volkswagen Group Sverige nu sin affärsmodell. Senare under 2026 kommer all försäljning till kunder utanför företagssfären att ske via den klassiska “retailmodellen”, oavsett drivlina. Företagsaffären fortsätter samtidigt att utvecklas inom agentmodellen, där den redan visat sig framgångsrik.

Bakgrunden är att Volkswagen Group mot slutet av 2024 meddelade att man ville utvärdera agentmodellen för elbilar på flera europeiska marknader. I Sverige har utvärderingen skett i nära samarbete med återförsäljarna. Den gemensamma slutsatsen är att en renodling stärker konkurrenskraften och förenklar affären: privatkunder och småföretag möter en enhetlig modell med större lokal flexibilitet, medan företagskunder fortsatt får tillgång till hela modellprogrammet via agentmodellen.
Förändringen innebär att återförsäljarna återtar fullt ansvar för icke-företagskunder – inklusive erbjudanden, prissättning och provkörningar – medan agentmodellen behålls för företagskunder.
– Våra återförsäljare är vår viktigaste tillgång lokalt. Retailmodellen ger större flexibilitet för privatkunder och småföretag, medan agentmodellen fungerar bäst för företagsaffären. Den här renodlingen stärker vår konkurrenskraft, säger Claes Jerveland, VD för Volkswagen Group Sverige.
– Genom att förenkla affären för icke-företagskunder och samtidigt utveckla företagsaffären strukturerat via Fleet Agency stärker vi både lokalt entreprenörskap och vår långsiktiga position, säger Therese Granath, VD för SVÅ, som organiserar Volkswagen-gruppens svenska återförsäljare.
Förändringen av affärsmodell är tänkt att träda i kraft under andra kvartalet 2026.
Nyckelord
Kontakter
Marcus ThomasfolkKommunikationschef
Tel:070-35 896 57marcus.thomasfolk@volkswagen.seBilder


Volkswagen Group Sverige AB är ett helägt dotterbolag till Porsche Holding Salzburg, som i sin tur ägs av Europas största biltillverkare Volkswagen AG. Volkswagen Group Sverige är den största bilimportören på den svenska marknaden och har sitt huvudkontor i Södertälje. Gruppen marknadsför bilar av märkena Volkswagen, Skoda, Audi, SEAT, CUPRA, VW Transportbilar och Porsche.
Följ Volkswagen Group Sverige AB
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Volkswagen Group Sverige AB
PowerCo startar europeisk battericellsproduktion i Salzgitter17.12.2025 16:21:44 CET | Pressmeddelande
Gigafabriken i Salzgitter har inlett produktionen av battericeller (Unified Cell) i Europa. Anläggningen sätter nya standarder för hållbarhet, digitalisering och skalbarhet och blir navet i Volkswagen-koncernens satsning på egen batteriteknik.
Volkswagen-koncernen inleder tester med självkörande Gen.Urban i Wolfsburg12.12.2025 14:13:31 CET | Pressmeddelande
Upplevelsen för passagerarna är i fokus när Gen.Urban testar autonom körning i verklig stadstrafik. Bilen anpassar sig efter individuella preferenser, som sätets position och digital interiör, samtidigt som forskare samlar data om hur människor upplever resor utan ratt och pedaler.
Volkswagen-koncernen dominerar "Das Goldene Lenkrad", tar hem hälften av utmärkelserna och ett historiskt varumärkesrekord18.11.2025 14:30:32 CET | Pressmeddelande
Årets upplaga av Das Goldene Lenkrad blev en tydlig framgång för Volkswagen-koncernen. Med starka resultat från flera märken, där Volkswagen personbilar står för en historisk fyrdubbel, visar koncernen bredden, innovationskraften och genomslaget i sina senaste modeller.
Ett år efter grundandet: Joint venture mellan Volkswagen Group och Rivian visar starka framsteg13.11.2025 07:07:18 CET | Pressmeddelande
Det gemensamma bolaget mellan Volkswagen Group och Rivian tar tydliga kliv framåt i utvecklingen av nästa generations fordonsarkitektur och mjukvara.
Volkswagen-koncernen visar god utveckling i en utmanande omvärld30.10.2025 10:15:11 CET | Pressmeddelande
Volkswagen-koncernen visar stabil utveckling under de första nio månaderna 2025, med något högre försäljningsintäkter och totalt 6,6 miljoner sålda fordon. Implementeringen av prestationsprogrammen bidrar nu till förbättrat rörelseresultat.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum