Ving AB

Ving lanserar ny nordisk reklamkampanj: ”Semester du inte vill hem från”

Dela

På juldagen går startskottet för Vings nya reklamkoncept som ska framkalla den känsla vi alla känner igen: när man inte vill åka hem från semestern. Med igenkänning och humor, kryddat med semesterscener ska tre nya reklamfilmer – tillsammans med kreativt innehåll i digitala och sociala kanaler – skapa uppmärksamhet och få semestersugna svenskar att boka resor. Bakom det nya kampanjmanéret står svenska Perfect Fools och danska Robert/Boisen & Like-Minded i samarbete med Vings Inhouseavdelning.

Universell känsla och unika produkter

Lanseringen sker i en tid då reslusten är stor, upplevelser prioriteras högt och många söker just de nära stunder av närvaro som man får på en semester.

-Det nya reklammanéret handlar om mycket mer än att visa vilka reseprodukter vi erbjuder. Det handlar om att sätta ord på något våra gäster redan vet: att de bästa semestrarna är de man inte vill åka hem från. Filmerna är små berättelser som fångar den känsla vi alla känner när semestern närmar sig sitt slut, säger Camilla Everberg, Chief Marketing, Sales & Digital Experience Officer hos Ving/Nordic Leisure Travel Group och tillägger.

-De är samtidigt produktnära och visar vad som kan skapa den känslan: dagarna på våra egna koncepthotell där allt är enkelt och anpassat; med pool-accessrum, service och de små ögonblicken med Lollo & Bernie. För många är det symbolen för det lilla extra under semestern som gör det svårt att lämna.

Från dansk tv-klassiker till modern nordisk plattform
Kampanjen är utvecklad av Robert/Boisen & Like-Minded, som också stod bakom det danska reklamkonceptet ”Ferier du ikke vil hjem fra” som skapades för Vings danska systerbolag Spies i början av 00-talet. Nu får kampanjen nytt liv, där man genom ett nära samarbete med Perfect Fools och Vings Inhouse-marketingavdelning skapat en gemensam kreativ plattform för hela Norden, i en modern och mer produktnära version.

Camilla Everberg säger: ”Semestrar du inte vill åka hem från är inspirerad av det danska konceptet, men vidareutvecklad för att knyta det närmare vårt erbjudande och fungera lika bra på alla nordiska marknader.”

Klas Lusth, CEO & Executive Creative Director hos Perfect Fools, tillägger: ”Vi är i en helt annan modern tid nu, där de kampanjkonceptet har många fler möjligheter – och där #semesterduintetvillhemfrån kan skapa massor av engagemang i digitala medier.”

Strategy Director & Partner hos Robert/Boisen & Like-Minded fyller i: ”Att återuppliva konceptet i en helt ny, modern version och låta det bli en gemensam plattform för hela Norden är både modigt och rätt. Vi tror att det kan leva i många år.”

Om kampanjen
Kampanjen lanseras i hela Norden under julhelgen och kommer att synas brett på tv, i streamingtjänster, sociala medier, digitala kanaler, utomhus, i biografer och i tryckta medier. Filmerna är producerade av Bacon Production och publiceras i versioner på 25, 15 och 6 sekunder. De är inspelade på Rhodos – ett av Vings mest populära sommarresmål. Kampanjen är utvecklad av Robert/Boisen & Like-Minded och Perfect Fools i nära samarbete med Vings inhouse-marketingavdelning och blir ett gemensamt kreativt uttryck i en ny nordisk kommunikationsplattform.

Summering av reklamfilmerna: En barnfamilj försöker barrikadera dörren till sitt hotellrum Vings familjehotell Sunwing med resväskor och strandväskor, medan de tystar varandra i hopp om att personalen inte upptäcker dem. Ögonblicket efter öppnar terrassdörrarna mot poolområdet upp, och en medarbetare står tillsammans med Lollo & Bernie redo att guida familjen till utcheckning. Vid poolen letar hotellpersonalen efter gäster som borde vara på väg hem, men som istället gömmer sig under solsängarna. På ett annat ställe i staden klamrar sig en man fast vid en antik pelare i ett sista desperat försök att slippa åka hem, medan hans fru letar efter honom bland kullerstensgatorna inför parets avslutande middag. De håller alla bokstavligen fast vid semestern till sista sekund, medan payoffen ”Semestrar du inte vill åka hem från” rullar förbi.

För att se det här innehållet från www.youtube.com måste du ge ditt medgivande sidans topp.
Vings reklamfilm "Barricade"
För att se det här innehållet från www.youtube.com måste du ge ditt medgivande sidans topp.
Vings reklamfilm "Hiding"
För att se det här innehållet från www.youtube.com måste du ge ditt medgivande sidans topp.
Vings

Kontakter

Bilder

Camilla Everberg, Chief Marketing, Sales & Digital Experience Officer Ving/NTLG
Camilla Everberg, Chief Marketing, Sales & Digital Experience Officer Ving/NTLG
Ladda ned bild
Ladda ned bild
Ladda ned bild
Ladda ned bild
Exempel på annons
Exempel på annons
Ladda ned bild
Exempel på annons
Exempel på annons
Ladda ned bild

Ving är en del av Nordic Leisure Travel Group (NLTG), Nordens ledande semesterföretag som erbjuder resor, såväl klassiska paketresor som egenpaketerade resor med reguljärflyg samt kryssningar. I gruppen ingår researrangörerna Ving, Globetrotter, Spies, Tjäreborg, flygbolaget Sunclass Airlines samt de egna koncepthotellen Sunprime Hotels och Sunwing Family Resorts samt Ocean Beach Club och vännerna Lollo & Bernie. Ving ägs av Petter Stordalens Strawberry Group, Altor Funds och TDR Capital.

Följ Ving AB

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Ving AB

Ving först ut att lansera direktcharter till Vlora i Albanien till sommaren18.12.2025 09:26:53 CET | Pressmeddelande

När portarna till en helt ny internationell flygplats i Albanien öppnas i vår, med Vlora Airport, blir Ving blir först ut i Norden att lansera direktcharter till den södra kusten av landet. Senast Ving erbjöd Albanien var till resmålet Saranda, men då med en längre transfer från grekiska Korfu. Nu erbjuds avgångar med det egna flygbolaget Sunclass Airlines direkt till Vlora med start den 3 juni och ett utökat program med fyra olika resmål.

Ving utökar chartern från Luleå med attraktiva sommaravgångar till Rhodos9.12.2025 10:07:58 CET | Pressmeddelande

Mitt under högsäsongen kan norrbottningarna glädjas åt ytterligare en charterdestination från Luleå Airport när Ving lanserar Rhodos som en nyhet. Första flyget lyfter den 24 juni och därefter erbjuds avgångar fram till och med den 19 augusti. För resenärer i Norrbotten innebär satsningen smidiga resor till en av Medelhavets mest uppskattade öar – utan mellanlandning. Satsningen kompletterar sommarens övriga destinationer; Mallorca, Cypern och Kreta.

Reseboom under Black Week2.12.2025 13:00:00 CET | Pressmeddelande

Det är inte bara inredning, kläder och elektronik som skapar köplust bland svenskarna under Black Week. I år passade extra många på att unna sig en resa till varmare breddgrader, där sommarresorna var extra hett villebråd. Under Black Week såg Sveriges största resebolag Ving en ökning med hela 40 procent på sålda sommarresor jämfört med samma tid i fjol. Black Week följer därmed det starka bokningsmönster som resebolaget sett under hela hösten.

Ving utökar charterprogrammet från Kalmar– Cypern ny destination26.11.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande

Trycket på resebokningarna bland smålänningarna är stort just nu. Vinterns avgångar med Ving till Gran Canaria från Kalmar Airport är redan bokade till 75 procent. Likaså är det många som redan nu försäkrar sig om en sommarresa. Vings senaste statistik visar att antalet inbokade resenärer till sommaren har ökat med hela 54 procent jämfört med samma tid förra året. Nu utökar därför charterarrangören utbudet med fyra avgångar till en helt ny destination – Cypern.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye