NU-sjukvården åter i normalläge
9.1.2026 16:46:28 CET | NU-sjukvården | Pressmeddelande
(Uppdaterad version)
Kl. 16.20 idag, den 9 januari, lämnade NU-sjukvården det stabsläge som inleddes dagen före nyårsafton.
– Vi har nu en bättre tillgång till vårdplatser, efter ett intensivt arbete för att patienterna inte ska bli kvar på sjukhuset längre än de behöver, och det gör att vi kan lämna stabsläget. Men läget riskerar fortfarande att bli ansträngt de kommande veckorna, säger sjukhusdirektör Björn Järbur.
Bakgrunden till det besvärliga vårdplatsläget var ett ökat inflöde av patienter. Ökningen berodde på en kraftigt ökad spridning av influensafall, snabb ökning av ortopedfall beroende på halkan – samtidigt som många utskrivningsklara patienter blev kvar på sjukhuset i väntan på kommunernas insatser.
Tack vare framgångsrikt internt arbete och fördjupade dialoger med kommuner och vårdcentraler på olika nivåer den senaste veckan har vårdplatsläget förbättrats.
På eftermiddagen, när sjukhuset lämnade stabsläget, var beläggningsgraden under 100 procent för första gången sedan före helgerna.
Men trycket på vården väntas fortsatt kunna bli högt. Influensan har slagit till tidigare än föregående säsonger och kan fortsätta att påverka sjukhusets kapacitet under de kommande veckorna. De senaste dagarnas snöoväder har också lett till fler olyckor, vilket ytterligare belastar vården.
För att avlasta sjukhuset skickar sjukhusdirektör Björn Järbur med tre uppmaningar:
- Använd egenvård, när det går, och sök vård på rätt ställe, om du är osäker kontakta alltid 1177
- Minska smittspridningen av influensa och magsjuka genom att tvätta händerna, stanna hemma vid sjukdom och följ andra rekommendationer för att förebygga infektioner.
- Ta det försiktigt i vinterväglaget för att undvika olyckor, använd gärna broddar.
Mer information
Kontakter
NU-sjukvårdens presstjänstHelgfria vardagar kl. 8.00-16.30. Övriga tider kan NU-sjukvårdens TiB, Tjänsteman i beredskap, sökas via växeln för olycksfallsinformation.
Tel:010-435 65 01nu.presstjanst@vgregion.seOm NU-sjukvården
NU-sjukvården är ett Sveriges största länssjukhus. Sjukhuset ingår i Västra Götalandsregionen, och består av NÄL, Norra Älvsborgs Länssjukhus, i Trollhättan och Uddevalla sjukhus. NU-sjukvården erbjuder också vård på Brinkåsens vuxenpsykiatriska anläggning i Vänersborg och ett stort antal specialistmottagningar i närområdet.
Följ NU-sjukvården
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från NU-sjukvården
NU‑sjukvårdens styrelse 24 juni: Minskad sjukfrånvaro och stärkt ekonomi i maj – fortsatt högt vårdtryck24.6.2026 16:43:38 CEST | Pressmeddelande
Vid sitt möte den 24 juni godkände NU‑sjukvårdens styrelse månadsrapporten för maj. Den visar på god utveckling inom flera områden, som minskad sjukfrånvaro, fler disponibla vårdplatser och en positiv trend för ekonomin. Samtidigt är belastningen på vården fortsatt hög.
Sitter du i rätt väntrum?22.6.2026 11:25:14 CEST | Pressmeddelande
En bild på människor i ett väntrum och en enkel fråga: "Sitter du i rätt väntrum?". Det är kärnan i NU-sjukvårdens informationskampanj som under sommaren kommer att synas på bussar och busshållplatser i Trollhättan, Vänersborg och Uddevalla.
Ny drönare för hjärtstartare stöttar ambulansen15.6.2026 10:13:30 CEST | Pressmeddelande
NU-sjukvården använder sedan flera år drönare för att transportera hjärtstartare vid larm om misstänkt hjärtstopp. Nu testas en ny modell av drönare som i framtiden, utöver att transportera hjärtstartare, även kommer kunna stötta ambulanspersonal genom att filma skadeplats.
Forskning som stärker palliativ vård i hemmet26.5.2026 08:57:04 CEST | Pressmeddelande
Palliativ vård i hemmet blir allt viktigare när fler patienter med allvarliga sjukdomar vårdas hemma. Men tillgången till palliativ vård varierar kraftigt beroende på var man bor. I NU‑sjukvården pågår nu ett forskningsprojekt som vill stärka samarbetet mellan specialiserad palliativ vård från sjukhuset och kommunal primärvård.
Gynekologi och BB först i NU-sjukvården med tyst vårdmiljö21.5.2026 10:10:47 CEST | Pressmeddelande
Som första enhet inom NU-sjukvården har avdelning 35–37 gynekologi och BB infört tyst vårdmiljö genom ett nytt digitalt system för patienternas larm. Målet är att skapa en lugnare och tryggare miljö för patienter och samtidigt förbättra arbetsmiljön för medarbetarna.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum