Närhälsan behöver bli bäst på klimakterievård
6.2.2026 14:03:24 CET | RödGrön Ledning i Västra Götaland | Pressmeddelande
Rödgrön ledning i Närhälsan tar nu ett kraftfullt initiativ för att stärka och modernisera klimakterievården i Västra Götaland. Målet är att skapa en jämlik och kunskapsbaserad vård som tar kvinnors hälsa på allvar.

Sju av tio kvinnor mellan 45 och 60 år upplever klimakteriebesvär som kraftigt påverkar vardagen. Samtidigt pekar Socialstyrelsen idag på stora skillnader i tillgång, kunskap och bemötande. Det är en oacceptabel ojämlikhet – och en tydlig konsekvens av att kvinnors hälsa historiskt har nedprioriterats. Närhälsan driver 105 vårdcentraler runt om i hela Västra Götaland, vilket innebär att förstärkt klimakterievård inom Närhälsan skulle ge kvinnor en mer jämlik vård, oavsett bostadsort.
– Kvinnor i klimakteriet lämnas alltför ofta utan det stöd de har rätt till. Det är inte värdigt en region som säger sig stå upp för jämlikhet och god vård för alla. Med det här initiativet tar vi ansvar och säkerställer att kvinnor inte ska behöva kämpa för att bli tagna på allvar, säger Göran Larsson (MP), ordförande i Närhälsan.
Rödgrön ledning i Närhälsan lägger nu fram ett initiativ för att kraftigt stärka klimakterievården i Västra Götaland. Bakgrunden är Socialstyrelsens nationella riktlinjer från 2025, som tydligt visar att primärvården måste ta ett större ansvar för kvinnors hälsa under klimakteriet. Initiativet är en naturlig fortsättning på den feministiska regionpolitik som Rödgrön Ledning driver i Västra Götalandsregionen.
– När kvinnor bollas runt i systemet, eller inte får adekvat behandling, handlar det i grunden om en strukturell ojämlikhet. Det är därför vi har en feministisk budget och en feministisk regionpolitik, för att justera orättvisor som länge negligerats, säger Soraya Zarza Lundberg (S).
Rödgrön Ledning har under hela mandatperioden drivit på för en mer jämlik och kunskapsbaserad hälso- och sjukvård. Det gäller särskilt de delar av vården som historiskt osynliggjort kvinnors livsvillkor – från psykisk hälsa till bröstcancerscreening och nu klimakterievården.
– Vi tänker inte acceptera att kvinnor får sämre vård bara för att vården inte varit byggd med deras behov i fokus. Klimakteriet är en naturlig del av livet, men konsekvenserna av utebliven vård kan vara allvarliga. Det är hög tid att vi tar detta på samma allvar som andra områden i hälso- och sjukvården, säger Can Deniz Altintasli (V).
Rödgrön ledning gav primärvårdsdirektören i uppdrag att kartlägga Närhälsans arbete med klimakterievård, säkerställa att Socialstyrelsens riktlinjer omsätts i praktiken, inventera kompetensutveckling för medarbetare och identifiera behov, utreda möjligheterna att etablera fler klimakteriemottagningar och bedöma vilka ekonomiska resurser som krävs för att höja kvaliteten.
Nyckelord
Kontakter
Nicklas AttefjordPressekreterare (Mp)
Tel:0735973059nicklas.attefjord@vgregion.seKlara LarssonPressekreterare (S)
Tel:0735623573klara.larsson@vgregion.seAnnie AndrénPressekreterare (V)
Tel:0738061443annie.u.andren@vgregion.seBilder
Följ RödGrön Ledning i Västra Götaland
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från RödGrön Ledning i Västra Götaland
Välfärden först – Rödgrön budget antagen16.6.2026 19:32:15 CEST | Pressmeddelande
Under tisdagen klubbade regionfullmäktige igenom Rödgrön lednings budget för 2027 - en budget som tar ansvar och värnar välfärden i en osäker tid, för ett tryggare och starkare Västra Götaland.
Rekordmånga ansökningar om kulturstöd i Västra Götaland10.6.2026 10:28:37 CEST | Pressmeddelande
Västra Götalandsregionens kulturnämnd har beslutat att fördela nästan 10 miljoner kronor till 57 kulturprojekt runt om i regionen och ytterligare 3 miljoner kronor i stipendier till konstnärer och kulturutövare. Dessa kulturpolitiska satsningar kan ske tack vare att Rödgrön ledning har ökat stödet till den regionala kulturbudgeten.
Rödgrön ledning inför tillfälligt halverade biljettpriser från 1 juli2.6.2026 13:30:09 CEST | Pressmeddelande
Halva priset på månadskort hos Västtrafik 1 juli. Regeringen ersätter regionerna för halverade priser på månadskort från 1 juli och året ut. Informationen kom till regionsverige på tisdagen, 26 maj. - Att regeringen väljer att presentera denna satsning med kort varsel och tätt inpå valet skapar stora utmaningar för regionerna. Trots det tar vi i RödGrön ledningen ansvar och ser till att alla nödvändiga beslut kommer på plats så att biljettpriserna i Västra Götalandsregionen tillfälligt kan halveras från den 1 juli, säger regionstyrelsens ordförande och gruppledare Helén Eliasson (S).
RödGrön ledning tar ansvar när regeringen sviker kvinnorna1.6.2026 09:22:40 CEST | Pressmeddelande
Rödgrön ledning i Operativa hälso- och sjukvårdsnämnden tillför 86,6 miljoner kronor till satsningar på flickors och kvinnors hälsa under 2026. Förslaget innebär att regionen kompenserar för regeringens minskade statsbidrag inom området.
RödGrön ledning vill framtidssäkra Lundby sjukhus på Hisingen28.5.2026 12:55:00 CEST | Pressmeddelande
Hisingsborna ska även i framtiden ha nära till specialistvård. Därför vill RödGrön ledning i Västra Götalandsregionen att vården ska finnas kvar på Lundby sjukhus även efter 2029 när nuvarande avtal löper ut. Bakgrunden är nya uppgifter om att sjukhusfastigheten fortsatt kan användas för vårdverksamhet, vilket öppnar för en långsiktig lösning på Hisingen.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum


