Norrbottningarnas förtroende för sjukhusen ökar
4.3.2026 09:00:00 CET | Region Norrbotten | Pressmeddelande
8 av 10 norrbottningar uppger att de har tillgång till den hälso- och sjukvård de behöver. Det visar den senaste Hälso- och sjukvårdsbarometern. Förtroendet för sjukhusen i Norrbotten har ökat, samtidigt som förtroendet för hälsocentralerna minskat något.

I Norrbotten uppger hälften av de svarande att de har stort eller mycket stort förtroende för hälso- och sjukvården som helhet. På nationell nivå har förtroendet för vården minskat något under 2024.
Jämfört med riket är det en lägre andel norrbottningar som bedömer sitt hälsotillstånd som bra. Det kan påverka resultaten, eftersom personer med sämre hälsa oftare har lägre förtroende för vården och i mindre utsträckning anser att de har tillgång till den vård de behöver.
Könsskillnader i synen på vården
Undersökningen visar skillnader mellan kvinnor och män. Män uppger oftare ett högt förtroende för vården och anser i större utsträckning att vård ges på lika villkor. Kvinnor är i sin tur mer positiva till att använda digitala vårdtjänster, som 1177:s e‑tjänster och vård via digital teknik.
Användningen av Region Norrbottens digitala vårdtjänst Min vård Norrbotten fortsätter att öka. Var fjärde kvinna och var femte man har använt tjänsten. Samtidigt har andelen norrbottningar som är positiva till att använda 1177:s e‑tjänster minskat med några procentenheter.
Väntetider fortsatt en utmaning
Väntetiderna är fortfarande en av vårdens största utmaningar. Sex av tio norrbottningar anser att väntetiderna till hälsocentral är rimliga, medan fyra av tio tycker att väntetiderna till sjukhus är rimliga – i nivå med tidigare års mätningar.
– Vi ser att vården har fortsatta utmaningar med tillgängligheten och det är ett område som vi fokuserar på att förbättra. Den pågående satsningen Tillgängliga för norrbottningen ska bidra till fler vårdplatser, kortare köer och ökad resurseffektivitet, säger regionrådet Anders Öberg (S).
Nyckelord
Kontakter
Anders Öberg (S)Regionstyrelsens ordförande
Tel:070- 609 35 63anders.oberg@norrbotten.seOm Region Norrbotten
Region Norrbotten arbetar för dem som bor och verkar i Norrbottens län. Vi styrs av invånarna genom allmänna politiska val. Region Norrbotten är länets näst största arbetsgivare. Vi har cirka 7 400 anställda, varav de flesta arbetar inom hälso- och sjukvården.
Region Norrbotten bedriver hälso- och sjukvård och tandvård. Vi jobbar med näringslivsfrågor, samhällsplanering och kultur. På så sätt skapar vi förutsättningar för en god livsmiljö här i Norrbotten.
Följ Region Norrbotten
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Region Norrbotten
Region Norrbotten tar initiativ för att skydda välfärden mot brott, oseriösa aktörer och våld22.6.2026 07:14:08 CEST | Pressmeddelande
Regionstyrelsen har beslutat att ge regiondirektören i uppdrag att ta fram en regional handlingsplan för att skydda välfärdssystemet mot brottslighet, oseriösa aktörer samt hot och våld mot medarbetare.
Åtgärder säkrar förlossningsvården i sommar19.6.2026 10:00:00 CEST | Pressmeddelande
Region Norrbotten vidtar flera åtgärder för att säkerställa en trygg och patientsäker förlossningsvård under sommaren 2026. Trots ett fortsatt underskott på barnmorskor bedömer verksamheten att de prioriterade vårdinsatserna kan upprätthållas.
Region Norrbotten och LTU utvecklar nya vägar in i vården19.6.2026 08:37:53 CEST | Pressmeddelande
Allt fler norrbottningar lever längre och vårdbehoven ökar. Samtidigt väntas behovet av arbetskraft under de kommande åren bli betydligt större än tillgången på arbetsföra invånare. För att möta framtidens kompetensbehov ska Region Norrbotten och Luleå tekniska universitet utveckla nya utbildningsvägar som kan locka fler människor till vården och stärka kompetensförsörjningen på lång sikt.
Klart med ny kulturchef inom Region Norrbotten16.6.2026 10:13:02 CEST | Pressmeddelande
Region Norrbottens nya kulturchef heter Fabian Arnheim. Han arbetar idag som museichef för Armémuseum i Stockholm.
Efter fyra år: Nära vårdteam avslutas som projekt och ger vägledning för framtiden12.6.2026 12:06:23 CEST | Pressmeddelande
Efter flera års utvecklingsarbete går projektet Nära vårdteam i Östra Norrbotten in i sin sista fas. När modellområdet avslutas vid årsskiftet 2026 tar Region Norrbotten och samarbetskommunerna med sig erfarenheter, arbetssätt och kunskap från projektet in i det fortsatta arbetet med nära vård och sammanhållna vårdkedjor.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum