Närhälsans vårdcentraler både bäst och sämst - Rödgrön ledning agerar för att höja lägstanivån
19.3.2026 15:21:45 CET | RödGrön Ledning i Västra Götaland | Pressmeddelande
Närhälsans styrelse fick idag en genomgång av resultaten i den nationella patientenkäten 2025. Enkäten visar att Närhälsan rymmer några av landets mest uppskattade vårdcentraler, men också verksamheter som får mycket låga betyg av patienterna. Nu vill den Rödgröna ledningen att resultaten blir en integrerad del av årets förbättringsarbete genom att kopplas till mål och aktiviteter i affärsplanen.

– Det är glädjande att Närhälsan har vårdcentraler som hör till de bästa. Det visar att hög kvalitet, gott bemötande och stark kontinuitet går att uppnå i den offentligt drivna primärvården. Men då måste vi också ta ansvar för de verksamheter där patienterna ger uttryck för motsatsen. En god och jämlik vård kräver både att framgångar lyfts fram och att brister åtgärdas, säger Göran Larsson (MP), ordförande i Närhälsans styrelse.
Den nationella patientenkäten visar stora skillnader mellan olika vårdcentraler inom Närhälsan. På vissa håll ger patienterna mycket höga omdömen om helhetsintryck, bemötande och kontinuitet. På andra håll är resultaten betydligt svagare, särskilt när det gäller möjligheten att komma i kontakt med vårdcentralen, att få träffa samma läkare och att få en trygg och sammanhållen vård.
För den Rödgröna ledningen är det viktigt att resultaten i patientenkäten inte blir en rapport som läggs åt sidan, utan att de blir en integrerad del av det fortsatta kvalitetsarbetet i verksamheten. Arbetet med resultaten ska därför knytas till mål och aktiviteter i årets affärsplan, så att förbättringsarbetet blir tydligt, systematiskt och nära verksamheterna.
– För oss i den Rödgröna ledningen är målet tydligt: patienternas erfarenheter ska tas på allvar och användas för att minska skillnaderna inom primärvården. Patienterna ska kunna känna samma trygghet oavsett vilken vårdcentral de besöker. Det ska inte vara ett lotteri. När skillnaderna är så stora behöver resultaten från patientenkäten bli en del av det ordinarie förbättringsarbetet och följas upp i styrningen av verksamheten, säger Soraya Zarza Lundberg (S).
Den Rödgröna ledningen framhåller samtidigt att patientenkäten också visar styrkan i Närhälsans verksamhet. Många vårdcentraler får mycket goda omdömen och visar att det går att bygga en nära, tillgänglig och uppskattad vård i hela Västra Götaland.
– Vi ska vara stolta över de verksamheter som lyckas väl. Men att några når toppen är inte ett skäl att blunda för dem som ligger i botten. Tvärtom. Vi måste lära av de bästa och använda resultaten för att stärka verksamheter som behöver lyfta sig. Därför är det viktigt att arbetet med den nationella patientenkäten nu blir en integrerad del av affärsplanens mål och aktiviteter, säger Can Altintasli (V).
Den Rödgröna ledningen vill se ett förbättringsarbete där resultaten från den nationella patientenkäten används aktivt för att utveckla tillgänglighet, kontinuitet och bemötande i hela Närhälsan.
Kontakter
Göran Larsson (MP)Styrelsen för Närhälsan
Tel:0760 38 87 75goran.larsson@mp.seSoraya Zarza LundbergNärhälsan
Tel:0736-534 227soraya_zarza@hotmail.comCan Altintasli (V)Närhälsan
Tel:0736-925 467vgrmail2018@gmail.comNicklas AttefjordPressekreterare (Mp)
Tel:0735973059nicklas.attefjord@vgregion.seAnnie AndrénPressekreterare (V)
Tel:0738061443annie.u.andren@vgregion.seKlara LarssonPressekreterare (S)
Tel:0735623573klara.larsson@vgregion.seFölj RödGrön Ledning i Västra Götaland
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från RödGrön Ledning i Västra Götaland
Välfärden först – Rödgrön budget antagen16.6.2026 19:32:15 CEST | Pressmeddelande
Under tisdagen klubbade regionfullmäktige igenom Rödgrön lednings budget för 2027 - en budget som tar ansvar och värnar välfärden i en osäker tid, för ett tryggare och starkare Västra Götaland.
Rekordmånga ansökningar om kulturstöd i Västra Götaland10.6.2026 10:28:37 CEST | Pressmeddelande
Västra Götalandsregionens kulturnämnd har beslutat att fördela nästan 10 miljoner kronor till 57 kulturprojekt runt om i regionen och ytterligare 3 miljoner kronor i stipendier till konstnärer och kulturutövare. Dessa kulturpolitiska satsningar kan ske tack vare att Rödgrön ledning har ökat stödet till den regionala kulturbudgeten.
Rödgrön ledning inför tillfälligt halverade biljettpriser från 1 juli2.6.2026 13:30:09 CEST | Pressmeddelande
Halva priset på månadskort hos Västtrafik 1 juli. Regeringen ersätter regionerna för halverade priser på månadskort från 1 juli och året ut. Informationen kom till regionsverige på tisdagen, 26 maj. - Att regeringen väljer att presentera denna satsning med kort varsel och tätt inpå valet skapar stora utmaningar för regionerna. Trots det tar vi i RödGrön ledningen ansvar och ser till att alla nödvändiga beslut kommer på plats så att biljettpriserna i Västra Götalandsregionen tillfälligt kan halveras från den 1 juli, säger regionstyrelsens ordförande och gruppledare Helén Eliasson (S).
RödGrön ledning tar ansvar när regeringen sviker kvinnorna1.6.2026 09:22:40 CEST | Pressmeddelande
Rödgrön ledning i Operativa hälso- och sjukvårdsnämnden tillför 86,6 miljoner kronor till satsningar på flickors och kvinnors hälsa under 2026. Förslaget innebär att regionen kompenserar för regeringens minskade statsbidrag inom området.
RödGrön ledning vill framtidssäkra Lundby sjukhus på Hisingen28.5.2026 12:55:00 CEST | Pressmeddelande
Hisingsborna ska även i framtiden ha nära till specialistvård. Därför vill RödGrön ledning i Västra Götalandsregionen att vården ska finnas kvar på Lundby sjukhus även efter 2029 när nuvarande avtal löper ut. Bakgrunden är nya uppgifter om att sjukhusfastigheten fortsatt kan användas för vårdverksamhet, vilket öppnar för en långsiktig lösning på Hisingen.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum