Rödgrön ledning vill satsa 20 miljoner på Närhälsan Online
4.5.2026 12:43:28 CEST | RödGrön Ledning i Västra Götaland | Pressmeddelande
Närhälsan Online ska bli enklare att hitta, förstå och använda. Nu föreslår den rödgröna ledningen i styrelsen för Närhälsan en satsning på 20 miljoner kronor för att stärka regionens egen digitala vård med fokus på trygghet, kontinuitet och ansvar för skattebetalarnas pengar.
- Vi i Rödgrön ledning vill göra det lättare för invånarna att välja en seriös digital vård som hänger ihop med den egna vårdcentralen, säger Göran Larsson (MP) ordförande i styrelsen för Närhälsan.
Många invånare använder i dag digital vård, men regionens egen tjänst Närhälsan Online används fortfarande för lite. Samtidigt har medier den senaste tiden rapporterat om hur privata digitala vårdgivare kunnat genomföra mycket korta patientbesök och ändå fakturera regionerna.
– Rödgrön ledning vill nu växla upp Närhälsan Online som ett seriöst alternativ till korta nätläkarbesök. Närhälsan Online ska inte vara en digital vårdfabrik. Det ska vara en seriös vårdtjänst som tar ansvar för patienten. Därför behöver regionens egen digitala vård bli både enklare och starkare, säger Göran Larsson (MP), ordförande i styrelsen för Närhälsan.
Initiativet innebär att primärvårdsdirektören får i uppdrag att kartlägga hur Närhälsan Online används i dag och återkomma med förslag för att öka kännedomen om tjänsten och förbättra användarvänligheten. Målet är att tjänsten ska fungera smidigare och få en tydligare koppling till patientens ordinarie, listade vårdcentral inom Närhälsan.
– När fler använder Närhälsans egen digitala tjänst kan vården hänga ihop bättre med den vårdcentral där patienten är listad, istället för korta nätläkarbesök hos externa aktörer som dränerar den gemensamma vården på resurser. Det är viktigt för kontinuiteten – särskilt för patienter som behöver mer än ett snabbt digitalt möte, säger Soraya Zarza Lundberg (S).
Med satsningen på 20 miljoner kronor vill Rödgrön ledning se till att Närhälsan Online blir en starkare, mer använd och långsiktigt integrerad del av Närhälsans vårdutbud.
– Regionens egen digitala vård ska inte drivas av att ge invånarna trygg och sammanhållen vård med ansvar för både patienten och skattebetalarnas pengar. Rödgrön ledning vill att den digitala vården ska fungera för alla invånare. Närhälsan Online måste vara lätt att hitta, lätt att förstå och tillgänglig för fler grupper av invånare, säger Can Deniz Altintasli (V).
Kontakter
Göran Larsson (MP)Styrelsen för Närhälsan
Tel:0760 38 87 75goran.larsson@mp.seSoraya Zarza LundbergNärhälsan
Tel:0736-534 227soraya_zarza@hotmail.comCan Altintasli (V)Närhälsan
Tel:0736-925 467vgrmail2018@gmail.comAnnie AndrénPressekreterare (V)
Tel:0738 061443annie.u.andren@vgregion.seVeronica NyblomPressekreterare (S)
Tel:0701 58 33 86veronica.nyblom@vgregion.seNicklas AttefjordPressekreterare (Mp)
Tel:0735 973059nicklas.attefjord@vgregion.seFölj RödGrön Ledning i Västra Götaland
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från RödGrön Ledning i Västra Götaland
Välfärden först – Rödgrön budget antagen16.6.2026 19:32:15 CEST | Pressmeddelande
Under tisdagen klubbade regionfullmäktige igenom Rödgrön lednings budget för 2027 - en budget som tar ansvar och värnar välfärden i en osäker tid, för ett tryggare och starkare Västra Götaland.
Rekordmånga ansökningar om kulturstöd i Västra Götaland10.6.2026 10:28:37 CEST | Pressmeddelande
Västra Götalandsregionens kulturnämnd har beslutat att fördela nästan 10 miljoner kronor till 57 kulturprojekt runt om i regionen och ytterligare 3 miljoner kronor i stipendier till konstnärer och kulturutövare. Dessa kulturpolitiska satsningar kan ske tack vare att Rödgrön ledning har ökat stödet till den regionala kulturbudgeten.
Rödgrön ledning inför tillfälligt halverade biljettpriser från 1 juli2.6.2026 13:30:09 CEST | Pressmeddelande
Halva priset på månadskort hos Västtrafik 1 juli. Regeringen ersätter regionerna för halverade priser på månadskort från 1 juli och året ut. Informationen kom till regionsverige på tisdagen, 26 maj. - Att regeringen väljer att presentera denna satsning med kort varsel och tätt inpå valet skapar stora utmaningar för regionerna. Trots det tar vi i RödGrön ledningen ansvar och ser till att alla nödvändiga beslut kommer på plats så att biljettpriserna i Västra Götalandsregionen tillfälligt kan halveras från den 1 juli, säger regionstyrelsens ordförande och gruppledare Helén Eliasson (S).
RödGrön ledning tar ansvar när regeringen sviker kvinnorna1.6.2026 09:22:40 CEST | Pressmeddelande
Rödgrön ledning i Operativa hälso- och sjukvårdsnämnden tillför 86,6 miljoner kronor till satsningar på flickors och kvinnors hälsa under 2026. Förslaget innebär att regionen kompenserar för regeringens minskade statsbidrag inom området.
RödGrön ledning vill framtidssäkra Lundby sjukhus på Hisingen28.5.2026 12:55:00 CEST | Pressmeddelande
Hisingsborna ska även i framtiden ha nära till specialistvård. Därför vill RödGrön ledning i Västra Götalandsregionen att vården ska finnas kvar på Lundby sjukhus även efter 2029 när nuvarande avtal löper ut. Bakgrunden är nya uppgifter om att sjukhusfastigheten fortsatt kan användas för vårdverksamhet, vilket öppnar för en långsiktig lösning på Hisingen.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum