Hälsosammare kost kopplas till lägre demensrisk hos äldre i riskzonen
26.6.2026 13:45:16 CEST | Karolinska Institutet | Nyheter
En hälsosammare kost kan vara förknippad med en lägre risk för demens hos äldre vuxna, även hos de med blodbiomarkörer som tyder på ökad biologisk risk, inklusive tecken på Alzheimersrelaterad sjukdomsprocess. Detta framgår av en ny studie från Karolinska Institutet som publicerats i JAMA Network Open.

Läs hela nyhetsartikeln på KI Nyheter
Länk till publikationen: "Diet Quality and Dementia Risk in Older Adults With Alzheimer Pathology"
Ladda ner pressbilder från KI:s mediabank
Nyckelord
Kontakter
PresstjänstenPresstjänsten är öppen 09.00–17.00 vardagar.
Tel:08-524 860 77pressinfo@ki.seki.se/pressrumAnja MrharInstitutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle, Karolinska Institutet
anja.mrhar@ki.seBilder

Om oss
Karolinska Institutet är ett av världens ledande medicinska universitet med visionen att driva utvecklingen av kunskap om livet och verka för en bättre hälsa för alla. I Sverige står Karolinska Institutet för den enskilt största andelen medicinsk akademisk forskning och har det största utbudet av medicinska utbildningar. Varje år utser Nobelförsamlingen vid Karolinska Institutet mottagare av Nobelpriset i fysiologi eller medicin.
Följ Karolinska Institutet
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Karolinska Institutet
Regionala skillnader i cellgiftsbehandling vid bröstcancer kan påverka överlevnaden13.8.2026 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Andelen kvinnor med tidig bröstcancer som får cellgifter varierar kraftigt mellan olika delar av Sverige. En studie från Karolinska Institutet, publicerad i tidskriften Breast Cancer Research, visar att skillnaderna kan ha betydelse för överlevnaden hos kvinnor över 65 år.
Blodförtunnande kopplas till långsammare kognitiv försämring12.8.2026 13:00:00 CEST | Nyheter
Personer med både förmaksflimmer och Alzheimers sjukdom som behandlas med moderna blodförtunnande läkemedel av typen NOAK kan få en långsammare kognitiv försämring. Det visar en studie från Karolinska Institutet som publicerats i European Heart Journal.
Ny metod skiljer mellan friska och sjuka immunceller i blodprov6.8.2026 12:15:54 CEST | Pressmeddelande
Forskare vid Karolinska Institutet och SciLifeLab har utvecklat en ny metod för att analysera hur immunceller i blodet mår. Metoden har testats på patienter med åderförkalkning och kan skilja deras immunceller från friska individers. Studien publiceras i tidskriften Nature Nanotechnology.
Genvariant från neandertalare kan öka muskelmassan än i dag6.8.2026 12:11:42 CEST | Pressmeddelande
En genvariant som moderna människor ärvt från neandertalare gör att kroppens celler reagerar starkare på tillväxthormon. I en studie i tidskriften Current Biology visar forskare vid Karolinska Institutet och flera internationella universitet att bärare av genvarianten i genomsnitt har något större muskelmassa som vuxna.
Somatiska mutationer kopplas till kärlskador vid progeria31.7.2026 14:44:17 CEST | Nyheter
Vid den sällsynta sjukdomen progeria bryts blodkärlen ner i förtid. En studie från Karolinska Institutet visar hur olika celltyper i kärlväggen förändras stegvis och samlar på sig mutationer. Resultaten publiceras i tidskriften Genome Medicine.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum