49 nya bostäder för seniorer i Ebbepark

I kvarteret Labbet i Ebbepark har Stångåstaden nyligen startat bygget av 106 nya bostäder. 49 av dessa kommer att vara bostäder som riktar sig till seniorer i boendekonceptet Senior+.

Seniorbostäder i kvarteret Labbet, Ebbepark

-          Vi går mot en utveckling på bostadsmarknaden där olika målgrupper söker olika typer av boendeformer baserat på faktorer som livssituation och intressen. Vi ser en stor efterfrågan på bostäder som riktar sig till en äldre målgrupp som vill ha sin egen bostad och självständighet men ändå ha lite extra omtanke och trygghet i anslutning till bostaden. Därför bygger vi nu nya bostäder riktade till Linköpings seniorer i Ebbepark, säger Fredrik Törnqvist, vd på Stångåstaden.

I boendekonceptet Senior+ erbjuder Stångåstaden bostäder med extra trygghet och gemenskap för hyresgäster som fyllt 65 år. Det som skiljer boendekonceptet Senior+ från en vanlig lägenhet är framför allt lite extra omtanke i form av tillgänglighetsanpassning och bemanning i det gemensamma sällskapsrummet med möjlighet till aktiviteter och umgänge. Bostäderna i Ebbepark kommer bland annat ha tillgång till ett stort inglasat uterum, ljusterapirum, gemensamhetsrum samt gästrum. Bostäderna kommer att vara rökfria och planeras att vara inflyttningsklara från januari 2024.

-          Att bo i boendekonceptet Senior+ hos Stångåstaden innebär att du bor självständigt i din egen lägenhet men har möjlighet att umgås med dina grannar och delta i de aktiviteter som erbjuds om du vill. Vi ser en hög efterfrågan på den här typen av bostäder och våra hyresgäster uppskattar verkligen att ha sitt eget boende och sköta sig själv men ändå ha stora möjligheter till gemenskap med grannar, säger Ulf Gustafsson, förvaltningschef på Stångåstaden.

Fakta Ebbepark

I Ebbepark bygger Stångåstaden totalt cirka 800 lägenheter. I nära samarbete med Sankt Kors integreras bostäder och verksamheter i området, med målet att skapa hållbarhet ur ett ekonomiskt, socialt och ekologiskt perspektiv.

Labbet är det tredje kvarteret i Ebbepark där Stångåstaden bygger bostäder. I den första etappen byggs totalt 106 bostäder, varav 49 är seniorbostäder. Det är framför allt lite mindre lägenheter med 1-3 rum och kök som byggs med planerad inflyttning 2024. Samtliga bostäder i den första etappen kommer att vara rökfria bostäder.

Stångåstaden har fått en ny look16.6.2022 13:16:32 CEST | Nyheter

Lagom till sommaren har Stångåstaden fått en ny look, en digitalt anpassad kostym som leder bolaget in i framtiden utan att förlora igenkänning. Det klassiska S:et behåller sin välkända form men har moderniserats och optimerats för digital kommunikation. En lekfull färgpalett har arbetats fram, typsnitt har uppdaterats och bolagets uppdrag har förtydligats i nya budskap som sammanfattar vad varumärket Stångåstaden står för. Hela Stångåstaden-koncernen, inklusive dotterbolag, samlas under den nya grafiska profilen.

Byggkostnadsutvecklingen stoppar investeringar1.6.2022 11:39:12 CEST | Blogginlägg

Jag har ett hyggligt stort kontaktnät med många kollegor ute i landet, både i allmännyttiga och privata fastighets- och bostadsbolag och kostnadsutvecklingen är den stora snackisen just nu. Bilden ute i landet är väldigt samstämmig. I princip samtliga vittnar om kostnader som är så höga att projekt riskerar att pausas. Många har också fattat beslut om att inte investera i dagsläget. Det finns därför en överhängande risk att väldigt många projekt stoppas och att det kommer att påverka arbetsmarknaden.

Vikten av bra nätverk11.5.2022 11:51:20 CEST | Blogginlägg

Jag tror att nätverk är en nyckel till framgång. Bostadsbranschen är bra på att omvärldsbevaka och via olika nätverk delar vi med oss av insikter och erfarenheter. Nätverken finns på många nivåer i bolagen och vi inspirerar varandra i hur vi kan utveckla våra verksamheter. Jag har precis varit och träffat några duktiga kollegor i branschen som arbetar i större bolag ute i landet. Vi brottas med samma utmaningar och att få möjlighet till gemensamma diskussioner är väldigt värdefullt. Här kommer en lägesbild över frågor som många jobbar med just nu.