GoEuro Corp.

5 resor i Europa som är snabbare med tåg än med flyg

Europas ledande reseplattform GoEuro har räknat ut vilka som är de grönaste och snabbaste resorna i Europa - som sparar både på tid och på miljön.

Resor kan ta upp till 3,5 timme snabbare när resenärer väljer tåg över flyg, avslöjar en ny undersökning från GoEuro. Rutterna listade är några av de populäraste i Europa och även en svensk resa finns med på listan: sträckan mellan Stockholm och Göteborg är numera 9 minuter snabbare med tåg än med flyg...!

Topp 5 internationella resor som är snabbast med tåg:

1. London - Paris (3:24 tim snabbare)
  2. Bryssel - Paris (2:39 tim snabbare)
  3. Madrid - Valencia (1:28 tim snabbare)
  4. Paris - Lyon (1:28 tim snabbare)
  5. Rom - Bologna (1:25 tim snabbare)

Topp 3 internationella resor som är snabbast med buss:

Men det är inte bara tåg som ibland slår flyget, det finns även alternativ där bussen är snabbare än flyget!

1. Amsterdam - Bryssel (0:45 min snabbare)
  2. Amsterdam - Dusseldorf (0:20 min snabbare)
  3. Bryssel - Paris (0:15 min snabbare)

Utforska tre transportsätt i en sökning före bokning

Naren Shaam, grundare och VD för GoEuro, säger: “Medan passagerare nog är medvetna om att det är grönare att resa med tåg eller buss, kan vissa bli överraskade att det till och med kan vara snabbare än att ta flyget. Speciellt om du ska på en kort resa kan det löna sig att utforska alternativen och kolla in den totala restiden innan bokning. GoEuro gör det enkelt för resenärer att jämföra alla tre transportalternativ i en sökning och finna det bästa valet för deras behov, oavsett om det är baserat på tid, kostnad eller utsikten från fönstret!”

All data samlades in Mars 2018. Finn komplett information om studien här: https://www.goeuro.se/tag/

Den totala restiden beräknad inkluderar transport till och från flygplats från centrum samt säkerhetskontroller.

GoEuro Corp.

GoEuro är en reseplattform som gör det möjligt för kunder att hitta och boka tåg, bussar och flyg över hela Europa. Genom att samarbeta med över 600 europeiska transportbolag så revolutionerar GoEuro reseplaneringsupplevelsen, ger kunderna fler valmöjligheter, transparent prissättning och enklare bokning.

GoEuro gör det möjligt för resenärer att söka efter vilken plats som helst, inklusive städer, städer och byar, som visar de bästa möjliga transport kombinationerna, samtidigt som man eliminerar behovet av att besöka flera webbplatser för att planera hela resan. Med GoEuro är reseplanering enkel, flexibel och personlig.

Resan startar sitt huvudkontor i Berlin med över 200 anställda från mer än 40 olika länder. Den senaste finansieringsrundan på totalt 70 miljoner dollar, ledd av Silver Lake Kraftwerk och Kleiner Perkins Caufield & Byers, meddelades i oktober 2016.

Presskontakt:
Lisa Weiertz
lisa.weiertz@goeuro.com

Följ GoEuro Corp.

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Senaste pressmeddelandena från GoEuro Corp.