5000 nya medlemmar till Vänsterpartiet under 2021

Striden om marknadshyrorna, förbättringar i sjukförsäkringen, en pensionsöverenskommelse med regeringen och en populär partiledare - så förklarar biträdande partisekreterare, Hanna Gedin, att Vänsterpartiets medlemsantal ökat med nästan 5000 medlemmar under året som gått.

Fotograf: Jessica Segerberg

Medlemsantalet var vid årskiftet 28 783 medlemmar, vilket är Vänsterpartiets högsta medlemsantal i modern tid. Medlemstillströmningen innebär en nettoökning med 4911 nya medlemmar under 2021.

– När Vänsterpartiet håller vad vi lovat och visar på att vi har makt och förmåga att vända den politiska utvecklingen i Sverige är det klart att fler vill bli medlemmar och bidra i det arbetet, säger Hanna Gedin, Vänsterpartiets biträdande partisekreterare.

Det är en unikt stark medlemsutveckling med tanke på att ökningen är så stor året innan ett valår. Valår brukar medlemmar strömma till och 2018 fick Vänsterpartiet 8000 nya medlemmar.

- Att gå in i valåret med nära 5000 nya medlemmar i en organisation som är supertaggade på valrörelse, det är helt fantastiskt, säger Hanna Gedin.

Vänsterpartiets presstjänst:

(Obs går ej att skicka sms)

Tel:070-620 00 64

Fotograf: Jessica Segerberg

Nooshi Dadgostar kräver väsentliga förbättringar för de sämst ställda pensionärerna16.11.2021 15:57:38 CET | Pressmeddelande

Sverige behöver en stabil regering. Vi behöver inte fler regeringskriser. Väljarna ska veta vem som styr landet och vem som har inflytande över politiken. Därför ser vi det som viktigt att komma överens om spelreglerna för samarbete framåt. Det framförde Vänsterpartiets partiledare Nooshi Dadgostar på en pressträff under tisdagseftermiddagen. - Vi har konstruktiva diskussioner med Magdalena Andersson. Vår inställning är att vi vill komma fram till en överenskommelse som bland annat ska innehålla väsentliga förbättringar för de sämst ställda pensionärerna, säger Nooshi Dadgostar. 40 procent av kvinnorna och tolv procent av männen hade en allmän pension under 10 553 kronor i månaden före skatt. 300 000 pensionärer räknas som fattiga. Den arbetsgrupp som gjorde en överenskommelse om pensionerna avsåg inte ens själva att nivåerna för de sämst ställda pensionärerna skulle bli så låga som de nu är. Pensionsarbetsgruppen är ett sätt för S och M att hålla pensionerna nere, och deras uppgörelse