6 av 10 vill göra sin utlandsresa mer hållbar

Fler och fler svenskar är uppmärksamma på miljö och hållbarhet, och vad vi kan göra för att förbättra dessa områden - inte minst när det gäller utlandsresor. Få svenskar är villiga att avstå utlandssemestern, men däremot ökar medvetenheten och viljan att göra resan mer hållbar - både på flyget och på destinationen.

Debatten om flyget och dess påverkan på miljön har gjort många människor mer medvetna om sina flygningar. Vid inrikesresor så finns tåget ofta som ett miljövänligt alternativ till både bil och flyg, och många kunder är beredda att anpassa sitt resande och välja ett mer miljövänligt färdmedel. För utlandsresor finns det däremot oftast inget alternativ till flyget, och få svenskar är beredda att helt avstå utlandsresor. Däremot vill de flesta svenska resenärerna göra resan mer hållbar – på alla tänkbara sätt. Till exempel genom att välja direktflyg, packa mindre bagage, vara bort längre när man reser, välja hållbarhetscertifierade hotell, tänka på att gynna lokala näringsidkare, etc.

- Svenskarna reser i genomsnitt utomlands på semester 1,3 gånger per år – och få är villiga att avstå från att flyga. Däremot är det otroligt glädjande att fler än någonsin tänker på hur de reser, samt vad de kan göra för att göra sin resa mer hållbar, säger Katarina Daniels, PR- och kommunikationsansvarig hos Ticket.

Sex av tio (56 procent) svenskar säger att de vill göra sin resa mer hållbar. Av de som på något sätt agerar för att göra sitt resande mer miljömässigt hållbart uppger den största andelen att de stöttar lokalbefolkningen och lokala näringsidkare under resan (48 procent), samt väljer direktflyg utan mellanlandningar (45 procent). Fler män (26 procent) än kvinnor (8 procent) uppger att de inte gör något för att utlandsresandet ska bli mer hållbart. 17 procent av svenskarna totalt uppger att de inte gör något för att göra resan mer hållbar.

Vad gör du för att göra din resa mer hållbar?

1. Stöttar lokalbefolkningen/lokala näringsidkare, 48 procent
  2. Väljer direktflyg utan mellanlandningar, 45 procent
  3. Energisparar på hotellet, 40 procent
  4. Avstår från alla aktiviteter med djur, 38 procent
  5. Väljer andra resesätt än flyg, till exempel tåg eller båt, 27 procent
  6. Väljer alternativa resmål, som inte lider av överturism, 17 procent
  7. Klimatkompenserar delar eller hela min resa till resmålet, 17 procent
  8. Minimerar packning, för att minimera bränsleförbrukning, 15 procent
  9. Väljer hållbarhetscertifierade hotell, 7 procent

Källa: Tickets Sifoundersökning

Som PR- och kommunikationsansvarig är jag ansvarig för Tickets externa kommunikation och varumärke.

Varmt välkommen att kontakta mig med frågor kring allt från bokningsstatistik, topplistor, kriskommunikation och samarbetsförslag till allmänna reserelaterade frågor.

Tel:073-683 06 32katarina.daniels@ticket.se

Krav på coronatester och hälsodeklarationer vid resor i coronatider9.7.2020 05:10:00 CEST | Pressmeddelande

Efter att UD den 30 juni hävde sin avrådan för resor till 11 länder så har resebokningarna stadigt ökat igen. Resmålen kan dock fortfarande ha olika regler och restriktioner för svenska resenärer, och krav på coronatester på flygplatsen eller att man måste fylla i onlineformulär innan man reser till landet skapar förvirring bland svenska resenärer, rapporterar resebyrån Ticket.

Osäkerhet kring corona ger uppsving för charter och paketresor7.7.2020 05:10:00 CEST | Pressmeddelande

UD hävde den 30 juni sin avrådan för resor till 11 länder, och under juli börjar charterbolagen återigen flyga till de populära sommarresmålen i Spanien, Grekland och Kroatien. Osäkerheten kring vad som gäller har samtidigt lett till att nästan 40 procent av semesterresenärerna väljer att boka charterresa eller paketresa istället för att boka flygbiljetten och hotellet separat, visar statistik från resebyrån Ticket.