Ticket

6 av 10 vill göra sin utlandsresa mer hållbar

Dela
Fler och fler svenskar är uppmärksamma på miljö och hållbarhet, och vad vi kan göra för att förbättra dessa områden - inte minst när det gäller utlandsresor. Få svenskar är villiga att avstå utlandssemestern, men däremot ökar medvetenheten och viljan att göra resan mer hållbar - både på flyget och på destinationen.

Debatten om flyget och dess påverkan på miljön har gjort många människor mer medvetna om sina flygningar. Vid inrikesresor så finns tåget ofta som ett miljövänligt alternativ till både bil och flyg, och många kunder är beredda att anpassa sitt resande och välja ett mer miljövänligt färdmedel. För utlandsresor finns det däremot oftast inget alternativ till flyget, och få svenskar är beredda att helt avstå utlandsresor. Däremot vill de flesta svenska resenärerna göra resan mer hållbar – på alla tänkbara sätt. Till exempel genom att välja direktflyg, packa mindre bagage, vara bort längre när man reser, välja hållbarhetscertifierade hotell, tänka på att gynna lokala näringsidkare, etc.

- Svenskarna reser i genomsnitt utomlands på semester 1,3 gånger per år – och få är villiga att avstå från att flyga. Däremot är det otroligt glädjande att fler än någonsin tänker på hur de reser, samt vad de kan göra för att göra sin resa mer hållbar, säger Katarina Daniels, PR- och kommunikationsansvarig hos Ticket.

Sex av tio (56 procent) svenskar säger att de vill göra sin resa mer hållbar. Av de som på något sätt agerar för att göra sitt resande mer miljömässigt hållbart uppger den största andelen att de stöttar lokalbefolkningen och lokala näringsidkare under resan (48 procent), samt väljer direktflyg utan mellanlandningar (45 procent). Fler män (26 procent) än kvinnor (8 procent) uppger att de inte gör något för att utlandsresandet ska bli mer hållbart. 17 procent av svenskarna totalt uppger att de inte gör något för att göra resan mer hållbar.

Vad gör du för att göra din resa mer hållbar?

  1. Stöttar lokalbefolkningen/lokala näringsidkare, 48 procent
  2. Väljer direktflyg utan mellanlandningar, 45 procent
  3. Energisparar på hotellet, 40 procent
  4. Avstår från alla aktiviteter med djur, 38 procent
  5. Väljer andra resesätt än flyg, till exempel tåg eller båt, 27 procent
  6. Väljer alternativa resmål, som inte lider av överturism, 17 procent
  7. Klimatkompenserar delar eller hela min resa till resmålet, 17 procent
  8. Minimerar packning, för att minimera bränsleförbrukning, 15 procent
  9. Väljer hållbarhetscertifierade hotell, 7 procent

Källa: Tickets Sifoundersökning 


För mer information kontakta:

Katarina Daniels
PR- och kommunikationsansvarig Ticket
katarina.daniels@ticket.se, 073-683 06 32

Kontakter

Katarina DanielsPR- och kommunikationsansvarig

Som PR- och kommunikationsansvarig är jag ansvarig för Tickets externa kommunikation och varumärke.

Varmt välkommen att kontakta mig med frågor kring allt från bokningsstatistik, topplistor, kriskommunikation och samarbetsförslag till allmänna reserelaterade frågor.

Tel:073-683 06 32katarina.daniels@ticket.se

Bilder

Dokument

Om

Ticket
Ticket
Värmdövägen 84
131 08 Nacka

https://www.ticket.se/

Ticket Privatresor är Nordens största privatresebyråkedja med en omsättning på ca 6,5 miljarder kr, som ägs av det privata investmentbolaget Braganza. Under varumärkena Ticket, Airngo och Charter erbjuder vi marknadens bästa utbud av resor från över 400 olika flygbolag, charterbolag, researrangörer, rederier, hotell och hyrbilsföretag. Verksamheten drivs idag genom 16 sajter i 10 länder tillsammans med ett 70-tal butiker i Sverige och Norge där online och butik samverkar under en omnikanal-strategi. Marknadsandelen uppgår till cirka 25 procent av alla privatresor sålda genom fysiska resebyråer och nätresebyråer i Sverige. Bolaget har ca 240 årsanställda.

Följ Ticket

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Ticket

Ökat resande under lågsäsong – svenskarna blickar bortom sommarresorna13.5.2024 10:23:16 CEST | Pressmeddelande

Reslusten är hög bland svenskarna och 55 procent uppger att de kommer resa utomlands på semester i år, jämfört med de 48 procent som gjorde en utlandsresa förra året. I år är det dock 38 procent som tänker förlägga semesterresan under sommaren, jämfört med 43 procent förra året och 56 procent innan pandemin, enligt resebyrån Tickets senaste SIFO-undersökning. Detta tyder på ett ökat resande utanför högsäsong, och visar på en pågående trend att i större grad sprida ut resandet över året.

Riksbankens räntebesked – startskott för ökat resande8.5.2024 09:53:29 CEST | Pressmeddelande

Det ekonomiska läget har styrt resmönstret och haft inverkan på svenskarnas resebeteenden de senaste åren. I och med dagens besked om räntesänkning från Riksbanken öppnas dörren för ökat resande då mer än en tredjedel av svenskarna uppger att de höjda boräntorna påverkat deras semesterresande och 43 procent svarar att en förändrad ekonomi skulle få dem att göra fler utlandsresor under 2024, enligt resebyrån Tickets senaste SIFO-undersökning.

Få försmak på sommaren utan trängsel – här hittar du de autentiska spanska pärlorna2.5.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Spanien har under de senaste åren varit ohotad etta som favoritdestination bland svenskar – och så även 2024. Siffror från resebyrån Tickets SIFO-undersökning visar på att allra flest (15 procent) väljer Spanien som det land de helst vill besöka 2024. Resmål som Mallorca, Malaga och Gran Canaria är klassiker som är populära år efter år. Om man vill besöka mer outforskade resmål är Estepona, Cadiz och San Sebastian guldkorn att upptäcka

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye