63 miljoner till Västra Götalands föreningsliv - Kärra HF har tjänat ihop närmare en miljon

Nu summerar Folkspel 320 nya överskottsmiljoner till föreningslivet. Totalt har Folkspel sedan starten 1991 betalat ut 17,5 miljarder till landets klubbar och organisationer. Mest pengar i Västra Götalands län senaste året – 931 597 kronor – har Kärra HF tjänat in till sin förening, genom försäljning av Bingolotter och Sverigelotter. Totalt i länet har föreningarna fått dela på hela 63 miljoner. Se i tabellen nedan topp 20-föreningarna i Västra Götaland som fått störst utdelning senaste verksamhetsåret.

– Att vi gemensamt i föreningen hjälps åt med försäljningen av Folkspels produkter möjliggör att vi kan ha lägre avgifter jämfört med många andra föreningar. Det i sin tur genererar att fler har möjlighet att delta i Kärra HF. Att vi är duktiga på att sälja lotter ökar möjligheten till olika satsningar och det har bland annat gjort vår satsning på att utbilda ledare möjlig. I år gör vi en extra satsning på ungdomsledare, i syfte att ge barnen rätt förutsättningar för att bedriva meningsfull och kvalitativ träning i handboll och ledarskap, säger Magnus Björklund, klubbchef Kärra HF.

Då den ideella organisationen Folkspel summerar verksamhetsåret landar överskottet – via försäljning av Bingolotter och Sverigelotter – på 320 miljoner kronor till svenskt föreningsliv, det näst högsta sedan 2005.

– En rakt igenom fantastisk siffra, inte minst med tanke på hur vår omvärld ser ut med skenade priser inom el, livs– och drivmedel och med höjda räntor. Ett kraftfullt statement och ett bevis på hur mycket föreningslivet betyder. Jag är övertygad om att våra konsumenter ser det goda i att välja lotter från Folkspel. Det är en imponerade lojalitetshandling gentemot föreningslivet och därmed vårt samhälle, säger Hans Sahlin, vd för den ideella organisationen Folkspel.

Mest pengar bland Folkspels medlemmar har Riksidrottsförbundets föreningar tjänat. Över 216 miljoner har klubbar runt om i landet tjänat som sålt lotter. Tittar vi på idrotter är det fotbollen som toppar med drygt 113 intjänade miljoner.

Sedan starten 1991 har Folkspel betalat ut 17,5 miljarder till föreningslivet. De senaste fem åren är summan en bra bit över en miljard enligt följande:

2017/2018: 177 miljoner.

2018/2019: 189 miljoner.

2019/2020: 232 miljoner.

2020/2021: 352 miljoner.

2021/2022: 320 miljoner.

Totalt: 1 270 000 000.

Hans Sahlin:

– Alla vi på Folkspel är mäkta stolta över det överskott vi bidragit med till landets föreningar och organisationer i över 30 år. Vi är som bekant en ideell organisation som ägs av våra medlemmar. Det innebär att inga privata aktörer har ekonomiska intressen i vår verksamhet och att vi därmed kan låta allt överskott gå direkt tillbaka till dem vi verkar och finns till för.

Topp 20 föreningar i Västra Götaland som fått störst utdelning

Idrottsförening

Skövde IK

Ishockey

Så stor har utdelningen varit i respektive län

Län

4 626 004

Gotland

1 381 084

Lista över vad samtliga föreningar tjänat finns här

Hans Sahlin

Vd Folkspel

0738 18 12 00

Henrik Lindroth

Marknads– och kommunikationschef

henrik.lindroth@folkspel.se

0730 91 44 22

Folkspel är en ideell organisation som har 72 riksorganisationer som medlemmar i Sverige. Folkspel erbjuder svenskt föreningsliv möjligheten att sälja lotter och på så vis tjäna pengar till sin verksamhet.

Sedan starten 1991 har Folkspel genererat 17,5 miljarder kronor till svenskt föreningsliv, bland annat genom att föreningarna sålt Bingolotto och Sverigelotten.