65 år sedan den första folkabussen byggdes i Hannover

Hannover/Södertälje, 9 mars 2021 – Efter bara ett års byggande, i mars 1956, startade produktionen av ”folkabussen” i den då helt nya produktionsanläggningen i Hannover. Fram till dagens datum har över 10,3 miljoner bilar byggts där, varav 9,2 miljoner varit skåpbilar, minibussar, pickuper, campingbilar och andra derivat av den klassiska Transporter som idag tillverkas i sin generation 6.1. Just nu pågår en omfattande modernisering och omstrukturering av produktionsanläggningen. Med lanseringen av den nya Multivan senare i år och ID. BUZZ nästa år, kommer fabriken för första gången att producera både laddhybrider (PHEV) och fullt elektriska modeller (EV), tillsammans med traditionella drivlinor.

Produktionsanläggningen i Hannover stod färdig 1956

Carsten Intra, Styrelseordförande Volkswagen Transportbilar (VWCV): ”Vi kan se tillbaka med stolthet på vad vi har åstadkommit här i Hannover. Fabrikens historia är lika unik som folkabussens, liksom alla de människor som byggt dessa miljontals fordon. Samtidigt tittar vi mot framtiden för denna anläggning. Med lanseringen av den nya Multivan i år och nya ID. BUZZ 2022, utökar vi modellutbudet med moderna och attraktiva transport- och personbilar för breda kundgrupper.” I tillägg, med start 2024, kommer anläggningen i Hannover att producera elbilar i premiumsegmentet (D-SUVs) för andra märken i gruppen. ”Utvecklingen av anläggningen är ett exempel på transformeringen av hela gruppen. Volkswagen Transportbilar och Volkswagen Group understryker detta med den nyligen tillkännagivna investeringen på 680 miljoner euro för produktionen av D-SUV:en.

Fakta kring produktionsanläggningen i Hannover

- Anläggningens yta: 1,1 miljoner m2 (motsvarande 152 fotbollsplaner)

- Antal anställda 2020: 14.800 (inkl Volkswagen Group Components)

- Antal tillverkade fordon:
1956-2021 (T1-T6.1)                   9.228.000
1974-1975 (Beetle, Type 181)          43.000
1975-2003 (LT 1, LT 2)                   810.200
2017-2020 (e-Crafter)                         1.500
1989-1995 (Taro)                              61.000
2012-2020 (Amarok)                      176.500

-         Antal cyklar på fabriksområdet: 3.000

I backspegeln: Folkabussen blir en symbol för det ”ekonomiska undret”

Samtidigt som ”Love me tender” med Elvis Presley är en stor hit över hela världen, pågår en stark ekonomisk utveckling. Inte minst i Tyskland där bilen blir en symbol för återhämtningen i ekonomin. ”Bubblan” är den mest sålda bilen i Tyskland 1955 och kommer att passera en miljon tillverkade under detta år. Produktionskapaciteten i Wolfsburg, som också byggt Folkabussen sedan 1950, är långt ifrån tillräcklig för att möta den stora efterfrågan när hjulen snurrar för fullt i Tyskland. Bröd, öl och hamburgare måste transporteras ut till folket. Även nymodigheter som TV-apparater och kylskåp behöver kunna levereras nu när hushållens ekonomi förbättras. För att möta denna efterfrågan så behöver försäljare och hantverkare den pålitliga folkabussen.

Över 235 städer och kommuner i Tyskland ansökte om att få den nya produktionsanläggningen som Volkswagen behövde. Heinrich Nordhoff, chef för Volkswagenwerk GmbH och senare styrelseordförande för Volkswagenwerk AG, övertygar styrelsen att välja Hannover. Nordhoff erkänner: ”Ett företags värde består inte av dess byggnader och maskiner eller inte ens av dess bankkonto. Den enda värdefulla tillgången är människorna som jobbar där och den anda som råder.”

Byggnationen startar med 372 anställda under en vinter med mycket snö. Vid slutet av mars 1955 är arbetsstyrkan uppe i 1.000 personer. När det börjar töa måste man lägga ut plankor på den leriga marken för att kunna leverera allt byggnadsmaterial. En mindre provisorisk stad växer upp på fabriksområdet med kontor, bostäder, matsalar och försäljare.

Efter bara 12 veckor är väggarna redan 4 meter höga. 28 stora kranar och 22 stora cementblandare går på högvarv. 5.000 kubikmeter med cement produceras varje dag. 1.750.000 kubikmeter av jord flyttas, motsvarande 256.000 lastbilsflak vid denna tid.

Från maj 1955 är personalstyrkan i bygget uppe i 2.000 samtidigt som man börjar träna upp den personal som ska arbeta i produktionen. Varje morgon klockan 04.10 går ett specialchartrat tåg till Wolfsburg där man får träna på att bygga folkabussen. 3.000 anställda är den tänkta personalstyrkan som ska säkerställa att produktionen kommer igång smärtfritt. Det tar bara några veckor att få igång karosseriet och i februari 1956 har man kopplat ihop det nya 10 km långa dubbelspåret till fabriken till det ordinarie spårnätverket.

Den 8 mars 1956 startar serieproduktionen av den eftersökta folkabussen i Hannover-anläggningen. Fram till 1967, när produktionen av generation 1 upphör, har 1,8 miljoner bussar hunnit producerats.

Fram till dags datum har över 10 miljoner fordon byggts i Volkswagen Transportbilars ”moderfabrik”. Idag producerar anläggningen T6.1, men redan i slutet av detta år tillkommer den helt nya Multivan (som även kommer erbjudas som laddhybrid) och nästa år även den helt elektriska ID. BUZZ. Historien om folkabussen fortsätter!

Produktionsanläggningen i Hannover stod färdig 1956
Över 1,8 miljoner folkabussar av generation 1 tillverkades
Idag gör robotar en stor del av arbetet
Stolta arbetare tillverkar den senaste generationen T6.1 idag
Det tog bara ett år att färdigställa fabriken
Jordmassor motsvarande 256.000 lasbilar fick flyttas
3.000 personer arbetade ursprungligen i produktionen
Transporter, eller "Folkabussen" tillverkades då som nu i olika versioner
Ett välkänt och älskat "ansikte"
Hannover-anläggningen transformeras för att bygga elektriska fordon

Volkswagen Transportbilar (VWCV, Volkswagen Commercial Vehicles) opererar som ett eget märke inom Volkswagen-gruppen och är ansvariga för att utveckla, tillverka och sälja lätta transportbilar på den internationella marknaden. Modellutbudet omfattar även personbilar och husbilar. Inom Volkswagen-gruppen är man också huvudansvarig för utvecklandet av autonom körning, Maas och TaaS (Mobility/Transport as a Service) och framtida produkter som ”robo-taxis” och ”robo-vans”. Fabriker finns i Hannover (D), Poznań (PL), Września (PL) och Pacheco (ARG). VWCV sysselsätter över 24,000 människor globalt, varav cirka 15,000 i Hannover där huvudkontoret finns. I Sverige säljs Volkswagen Transportbilar via ett 90-tal återförsäljare runt om i landet. Det svenska huvudkontoret finns i Södertälje, Volkswagen Group Sverige AB. Volkswagen Transportbilar är det klart ledande märket i Sverige med modellserierna Caddy, Transporter, Crafter och senare under 2022 - ID. Buzz och ID. Buzz Cargo.

ID. Buzz-produktion är igång: Upp till 130 000 enheter per år från Hannover17.6.2022 18:55:07 CEST | Pressmeddelande

Volkswagen Transportbilar (VWCV) inleder en ny era i sin fordonstillverkning vid huvudfabriken i Hannover. Produktion av nya helt eldrivna ID. Buzz och ID. Buzz Cargo startade nyligen och de första bilarna kommer att levereras till kunder i slutet på året. Man arbetar systematiskt med anpassningar för elektrifieringen av anläggningen och för att säkra framtiden för Volkswagen Transportbilar, i linje med koncernens GRIP 2030-strategi. I framtiden finns planer på att kunna bygga upp till 130 000 enheter per år av den nya elektriska folkabussen.

Från konceptbil till produktionsfärdig ID. Buzz – Följ med på resan när den elektriska folkabussen från Volkswagen blev till27.4.2022 10:00:00 CEST | Pressmeddelande

Södertälje/Hannover, 27 april 2022 – Från konceptbilen Buzz 2017, fram till den serietillverkade ID. Buzz och ID. Buzz Cargo, ligger fem års hårt arbete från utvecklingsteamet hos Volkswagen Transportbilar och Volkswagen Personbilar. I en ny dokumentär från Volkswagen kan man följa hur konstruktörerna lyckades överföra grundprincipen hos den legendariska T1 folkabussen till en helt eldriven minibuss och skåpbil som tillfredsställer alla moderna krav på säkerhet, åkkomfort och vardagsflexibilitet.

Nya Amarok visar upp sig - Karaktärsfull och högteknologisk pickup från Volkswagen Transportbilar26.4.2022 09:34:34 CEST | Pressmeddelande

Södertälje/Hannover 26 april 2022 – I år kommer Volkswagen Transportbilar presentera en helt ny generation av sin bästsäljande pickup Amarok. Med ännu vassare köregenskaper, både på och utanför de asfalterade vägarna, och med det senaste inom assistanssystem. Nya Amarok är utvecklad och designad i Tyskland och Australien, och kommer att byggas i Sydafrika. Siktet är inställt på att försvara sin premiumposition inom pickupens B-segment.

Världspremiär – Här är nya Volkswagen ID. Buzz och ID. Buzz Cargo9.3.2022 19:15:36 CET | Pressmeddelande

Hannover/Wolfsburg/Södertälje, 9 mars 2022 – Volkswagen Transportbilar och Volkswagen Personbilar presenterar tillsammans en av bilvärldens idag mest avancerade och hållbara bilkoncept. ID. Buzz och ID. Buzz Cargo tar avstamp från en av de mest ikoniska bilmodellerna i historien – T1 Folkabussen – uppdaterad för en ny elektrisk era. Minibussen (MPV) och skåpbilen är också de första i sina respektive klasser att levereras med ett klimatneutralt fotavtryck. En hög andel återanvända material och en helt läderfri interiör, som en del i Volkswagen Transportbilars och Volkswagen Personbilars strategi för minskad miljöpåverkan.