65 år sedan den första folkabussen byggdes i Hannover

Hannover/Södertälje, 9 mars 2021 – Efter bara ett års byggande, i mars 1956, startade produktionen av ”folkabussen” i den då helt nya produktionsanläggningen i Hannover. Fram till dagens datum har över 10,3 miljoner bilar byggts där, varav 9,2 miljoner varit skåpbilar, minibussar, pickuper, campingbilar och andra derivat av den klassiska Transporter som idag tillverkas i sin generation 6.1. Just nu pågår en omfattande modernisering och omstrukturering av produktionsanläggningen. Med lanseringen av den nya Multivan senare i år och ID. BUZZ nästa år, kommer fabriken för första gången att producera både laddhybrider (PHEV) och fullt elektriska modeller (EV), tillsammans med traditionella drivlinor.

Produktionsanläggningen i Hannover stod färdig 1956

Carsten Intra, Styrelseordförande Volkswagen Transportbilar (VWCV): ”Vi kan se tillbaka med stolthet på vad vi har åstadkommit här i Hannover. Fabrikens historia är lika unik som folkabussens, liksom alla de människor som byggt dessa miljontals fordon. Samtidigt tittar vi mot framtiden för denna anläggning. Med lanseringen av den nya Multivan i år och nya ID. BUZZ 2022, utökar vi modellutbudet med moderna och attraktiva transport- och personbilar för breda kundgrupper.” I tillägg, med start 2024, kommer anläggningen i Hannover att producera elbilar i premiumsegmentet (D-SUVs) för andra märken i gruppen. ”Utvecklingen av anläggningen är ett exempel på transformeringen av hela gruppen. Volkswagen Transportbilar och Volkswagen Group understryker detta med den nyligen tillkännagivna investeringen på 680 miljoner euro för produktionen av D-SUV:en.

Fakta kring produktionsanläggningen i Hannover

- Anläggningens yta: 1,1 miljoner m2 (motsvarande 152 fotbollsplaner)

- Antal anställda 2020: 14.800 (inkl Volkswagen Group Components)

- Antal tillverkade fordon:
1956-2021 (T1-T6.1)                   9.228.000
1974-1975 (Beetle, Type 181)          43.000
1975-2003 (LT 1, LT 2)                   810.200
2017-2020 (e-Crafter)                         1.500
1989-1995 (Taro)                              61.000
2012-2020 (Amarok)                      176.500

-         Antal cyklar på fabriksområdet: 3.000

I backspegeln: Folkabussen blir en symbol för det ”ekonomiska undret”

Samtidigt som ”Love me tender” med Elvis Presley är en stor hit över hela världen, pågår en stark ekonomisk utveckling. Inte minst i Tyskland där bilen blir en symbol för återhämtningen i ekonomin. ”Bubblan” är den mest sålda bilen i Tyskland 1955 och kommer att passera en miljon tillverkade under detta år. Produktionskapaciteten i Wolfsburg, som också byggt Folkabussen sedan 1950, är långt ifrån tillräcklig för att möta den stora efterfrågan när hjulen snurrar för fullt i Tyskland. Bröd, öl och hamburgare måste transporteras ut till folket. Även nymodigheter som TV-apparater och kylskåp behöver kunna levereras nu när hushållens ekonomi förbättras. För att möta denna efterfrågan så behöver försäljare och hantverkare den pålitliga folkabussen.

Över 235 städer och kommuner i Tyskland ansökte om att få den nya produktionsanläggningen som Volkswagen behövde. Heinrich Nordhoff, chef för Volkswagenwerk GmbH och senare styrelseordförande för Volkswagenwerk AG, övertygar styrelsen att välja Hannover. Nordhoff erkänner: ”Ett företags värde består inte av dess byggnader och maskiner eller inte ens av dess bankkonto. Den enda värdefulla tillgången är människorna som jobbar där och den anda som råder.”

Byggnationen startar med 372 anställda under en vinter med mycket snö. Vid slutet av mars 1955 är arbetsstyrkan uppe i 1.000 personer. När det börjar töa måste man lägga ut plankor på den leriga marken för att kunna leverera allt byggnadsmaterial. En mindre provisorisk stad växer upp på fabriksområdet med kontor, bostäder, matsalar och försäljare.

Efter bara 12 veckor är väggarna redan 4 meter höga. 28 stora kranar och 22 stora cementblandare går på högvarv. 5.000 kubikmeter med cement produceras varje dag. 1.750.000 kubikmeter av jord flyttas, motsvarande 256.000 lastbilsflak vid denna tid.

Från maj 1955 är personalstyrkan i bygget uppe i 2.000 samtidigt som man börjar träna upp den personal som ska arbeta i produktionen. Varje morgon klockan 04.10 går ett specialchartrat tåg till Wolfsburg där man får träna på att bygga folkabussen. 3.000 anställda är den tänkta personalstyrkan som ska säkerställa att produktionen kommer igång smärtfritt. Det tar bara några veckor att få igång karosseriet och i februari 1956 har man kopplat ihop det nya 10 km långa dubbelspåret till fabriken till det ordinarie spårnätverket.

Den 8 mars 1956 startar serieproduktionen av den eftersökta folkabussen i Hannover-anläggningen. Fram till 1967, när produktionen av generation 1 upphör, har 1,8 miljoner bussar hunnit producerats.

Fram till dags datum har över 10 miljoner fordon byggts i Volkswagen Transportbilars ”moderfabrik”. Idag producerar anläggningen T6.1, men redan i slutet av detta år tillkommer den helt nya Multivan (som även kommer erbjudas som laddhybrid) och nästa år även den helt elektriska ID. BUZZ. Historien om folkabussen fortsätter!

Produktionsanläggningen i Hannover stod färdig 1956
Över 1,8 miljoner folkabussar av generation 1 tillverkades
Idag gör robotar en stor del av arbetet
Stolta arbetare tillverkar den senaste generationen T6.1 idag
Det tog bara ett år att färdigställa fabriken
Jordmassor motsvarande 256.000 lasbilar fick flyttas
3.000 personer arbetade ursprungligen i produktionen
Transporter, eller "Folkabussen" tillverkades då som nu i olika versioner
Ett välkänt och älskat "ansikte"
Hannover-anläggningen transformeras för att bygga elektriska fordon

Volkswagen Transportbilar (VWCV, Volkswagen Commercial Vehicles) opererar som ett eget märke inom Volkswagen-gruppen och är ansvariga för att utveckla, tillverka och sälja lätta transportbilar på den internationella marknaden. Modellutbudet omfattar även personbilar och husbilar. Inom Volkswagen-gruppen är man också huvudansvarig för utvecklandet av autonom körning, Maas och TaaS (Mobility/Transport as a Service) och framtida produkter som ”robo-taxis” och ”robo-vans”. Under 2019 sålde Volkswagen Transportbilar cirka 500.000 fordon som producerats på fabrikerna i Hannover (D), Poznań (PL), Września (PL) and Pacheco (ARG). VWCV sysselsätter över 24,000 människor globalt, varav cirka 15,000 i Hannover där huvudkontoret finns. I Sverige säljs Volkswagen Transportbilar via ett 90-tal återförsäljare runt om i landet. Det svenska huvudkontoret finns i Södertälje, Volkswagen Group Sverige AB. Marknadsandelen inom lätta transportbilar uppgår till cirka 30%, vilket gör Volkswagen Transportbilar till det klart ledande märket i Sverige med modellserierna Caddy, Transporter och Crafter.

Multivan - Receptet för en sann allkonstnär inom bilvärlden13.4.2021 17:03:08 CEST | Pressmeddelande

Södertälje/Hannover, 13 April 2021 – Genom att addera personbilskomfort och en helt ny nivå av flexibilitet skapades ännu ett ikoniskt varumärke inom "Folkabuss-familjen" när den första Multivan visades upp 1985. Då baserad på T3-generationen av Transporter. Många år och flera generationer senare, är det snart dags för Volkswagen Transportbilar att presentera en helt ny Multivan. En livsstilsprodukt som är sann till sin historia och som samtidigt adderar allt som dagen bilköpare efterfrågar.

VWCV får klartecken för att fortsätta utveckla självkörande funktioner och mobilitetstjänster1.3.2021 12:58:42 CET | Pressmeddelande

Hannover/Södertälje, 26 februari 2021 – Volkswagen Transportbilar (VWCV) avancerar utvecklandet och implementationen av självkörande teknik för Volkswagen Group, där den elektriska ID. BUZZ är tänkt att bli den första självkörande bilen från gruppen. ”Med beslut från styrgruppen för utvecklingsprogrammet av självkörande funktioner inom Volkswagen AG, stakar vi ut riktningen för framtidens mobilitet. Självkörande elektriska fordon kommer att bli en viktig del i urban mobilitet och trafiksäkerhet. Våra fordon är det logiska valet att först utrusta med dessa system”, förklarar Carsten Intra, CEO för Volkswagen Transportbilar, efter styrgruppsmötet på Volkswagen Group den 26 februari.