65 år sedan den första folkabussen byggdes i Hannover

Carsten Intra, Styrelseordförande Volkswagen Transportbilar (VWCV): ”Vi kan se tillbaka med stolthet på vad vi har åstadkommit här i Hannover. Fabrikens historia är lika unik som folkabussens, liksom alla de människor som byggt dessa miljontals fordon. Samtidigt tittar vi mot framtiden för denna anläggning. Med lanseringen av den nya Multivan i år och nya ID. BUZZ 2022, utökar vi modellutbudet med moderna och attraktiva transport- och personbilar för breda kundgrupper.” I tillägg, med start 2024, kommer anläggningen i Hannover att producera elbilar i premiumsegmentet (D-SUVs) för andra märken i gruppen. ”Utvecklingen av anläggningen är ett exempel på transformeringen av hela gruppen. Volkswagen Transportbilar och Volkswagen Group understryker detta med den nyligen tillkännagivna investeringen på 680 miljoner euro för produktionen av D-SUV:en.
Fakta kring produktionsanläggningen i Hannover
- Anläggningens yta: 1,1 miljoner m2 (motsvarande 152 fotbollsplaner)
- Antal anställda 2020: 14.800 (inkl Volkswagen Group Components)
- Antal tillverkade fordon:
1956-2021 (T1-T6.1) 9.228.000
1974-1975 (Beetle, Type 181) 43.000
1975-2003 (LT 1, LT 2) 810.200
2017-2020 (e-Crafter) 1.500
1989-1995 (Taro) 61.000
2012-2020 (Amarok) 176.500
- Antal cyklar på fabriksområdet: 3.000
I backspegeln: Folkabussen blir en symbol för det ”ekonomiska undret”
Samtidigt som ”Love me tender” med Elvis Presley är en stor hit över hela världen, pågår en stark ekonomisk utveckling. Inte minst i Tyskland där bilen blir en symbol för återhämtningen i ekonomin. ”Bubblan” är den mest sålda bilen i Tyskland 1955 och kommer att passera en miljon tillverkade under detta år. Produktionskapaciteten i Wolfsburg, som också byggt Folkabussen sedan 1950, är långt ifrån tillräcklig för att möta den stora efterfrågan när hjulen snurrar för fullt i Tyskland. Bröd, öl och hamburgare måste transporteras ut till folket. Även nymodigheter som TV-apparater och kylskåp behöver kunna levereras nu när hushållens ekonomi förbättras. För att möta denna efterfrågan så behöver försäljare och hantverkare den pålitliga folkabussen.
Över 235 städer och kommuner i Tyskland ansökte om att få den nya produktionsanläggningen som Volkswagen behövde. Heinrich Nordhoff, chef för Volkswagenwerk GmbH och senare styrelseordförande för Volkswagenwerk AG, övertygar styrelsen att välja Hannover. Nordhoff erkänner: ”Ett företags värde består inte av dess byggnader och maskiner eller inte ens av dess bankkonto. Den enda värdefulla tillgången är människorna som jobbar där och den anda som råder.”
Byggnationen startar med 372 anställda under en vinter med mycket snö. Vid slutet av mars 1955 är arbetsstyrkan uppe i 1.000 personer. När det börjar töa måste man lägga ut plankor på den leriga marken för att kunna leverera allt byggnadsmaterial. En mindre provisorisk stad växer upp på fabriksområdet med kontor, bostäder, matsalar och försäljare.
Efter bara 12 veckor är väggarna redan 4 meter höga. 28 stora kranar och 22 stora cementblandare går på högvarv. 5.000 kubikmeter med cement produceras varje dag. 1.750.000 kubikmeter av jord flyttas, motsvarande 256.000 lastbilsflak vid denna tid.
Från maj 1955 är personalstyrkan i bygget uppe i 2.000 samtidigt som man börjar träna upp den personal som ska arbeta i produktionen. Varje morgon klockan 04.10 går ett specialchartrat tåg till Wolfsburg där man får träna på att bygga folkabussen. 3.000 anställda är den tänkta personalstyrkan som ska säkerställa att produktionen kommer igång smärtfritt. Det tar bara några veckor att få igång karosseriet och i februari 1956 har man kopplat ihop det nya 10 km långa dubbelspåret till fabriken till det ordinarie spårnätverket.
Den 8 mars 1956 startar serieproduktionen av den eftersökta folkabussen i Hannover-anläggningen. Fram till 1967, när produktionen av generation 1 upphör, har 1,8 miljoner bussar hunnit producerats.
Fram till dags datum har över 10 miljoner fordon byggts i Volkswagen Transportbilars ”moderfabrik”. Idag producerar anläggningen T6.1, men redan i slutet av detta år tillkommer den helt nya Multivan (som även kommer erbjudas som laddhybrid) och nästa år även den helt elektriska ID. BUZZ. Historien om folkabussen fortsätter!
Nyckelord
Kontakter
Alexander DahlinPress- och Reklamansvarig
Volkswagen Transportbilar
Bilder








Dokument
Om
Volkswagen TransportbilarVolkswagen Group Sverige AB
151 88 Södertälje
08-553 865 00http://www.volkswagen-transportbilar.se
Som en ledande tillverkare av lätta transportbilar omformar Volkswagen Transportbilar (VWCV, Volkswagen Commercial Vehicles) sättet att transportera varor, tjänster och människor. Våra fordon kör hantverkare, familjer och äventyrare, nybakat bröd, paket och surfbrädor. Ambulanspersonal, poliser och mobil servicepersonal - alla litar på sin Volkswagen Transportbil för att utföra sitt dagliga arbete. I Volkswagen Transportbilars fabriker, som finns i Hannover (D), Poznań (PL), Września (PL) och Pacheco (ARG), sysselsätts över 24,000 människor med att tillverka och marknadsföra modellserierna Caddy, Transporter, Crafter, Multivan, Amarok och nya elektiska ID. Buzz och ID. Buzz Cargo. Inom Volkswagen-gruppen är man delaktig att forma framtidens samhälle med nya mobilitetslösningar genom sitt huvudansvar för utvecklandet av autonom körning, Maas och TaaS (Mobility/Transport as a Service) och framtida produkter som ”robo-taxis” och ”robo-vans”. I Sverige säljs Volkswagen Transportbilar via ett 90-tal återförsäljare runt om i landet. Det svenska huvudkontoret finns i Södertälje, Volkswagen Group Sverige AB. Volkswagen Transportbilar är det klart ledande märket i Sverige inom lätta transportbilar.
Följ Volkswagen Transportbilar
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Volkswagen Transportbilar
En klassiker firar 75 år i Sverige – Birgitta tog emot den allra första folkabussen den 4 oktober 19501.10.2025 12:52:20 CEST | Pressmeddelande
På lördag, den 4 oktober, är det exakt 75 år sedan den första folkabussen kom till Sverige. En Volkswagen Typ 2 levererades då till familjen Wemmert i skånska Hyllinge – och nu har vi besökt Birgitta med folkabussens moderna efterföljare, ID. Buzz Cargo.
Klimatpremien upphör 30 september - Volkswagen Transportbilar vill öka antalet elektriska lätta lastbilar och adderar en matchande rabatt.2.9.2025 12:48:05 CEST | Pressmeddelande
September är sista månaden som företag, kommuner och organisationer kan köpa en elektrisk lätt lastbil och ansöka om en klimatpremie på upp till 40 000 kr. För att ytterligare uppmuntra företag att gå över till elektriska transportbilar, matchar Volkswagen Transportbilar klimatpremien genom att addera en rabatt på 40 000 kr på både ID. Buzz Cargo och e-Transporter under september månad.
Världsrekordförsök med elbil - Volkswagen ID. Buzz jorden runt genom 75 länder17.7.2025 14:07:08 CEST | Pressmeddelande
Rainer Zielow har inlett sitt åtta månader långa projekt: Att ta sig runt jorden i en elbil och besöka flest länder under en och samma resa. Bilen Rainer använder för sitt världsrekordförsök är en ID. Buzz från Volkswagen Transportbilar.
Volkswagen Transportbilar introducerar AirConsole med onlinespel till sitt infotainmentsystem15.7.2025 12:25:24 CEST | Pressmeddelande
AirConsole In-Car App1 är nu tillgänglig för de senaste versionerna av ID. Buzz2, Caddy2, Multivan2, California2 och Crafter2. Det finns redan 15 spel att välja mellan, bland annat PAC-MAN™ Championship Edition. Volkswagen Transportbilar samarbetar med N-Dream för att erbjuda onlinespel med AirConsole.
Den nya drivlinan eHybrid 4MOTION gör Multivan och California till fyrhjulsdrivna elbilar i vardagen30.6.2025 14:07:15 CEST | Pressmeddelande
eHybrid 4MOTION är ett mycket innovativt drivsystem som möjliggör helt elektrisk och fyrhjuldriven körning upp till 95 km. Med ett nytt 19,7 kWh-batteri och snabbladdningsfunktion blir de ikoniska VW-modellerna i praktiken elbilar i vardagen. Förutom både en bensin- och elmotor på framaxeln, finns en elektrisk bakaxel som gör Multivan och California fyrhjulsdrivna. Här förklarar vi drivsystemet i detalj.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum