Volkswagen Transportbilar

65 år sedan den första folkabussen byggdes i Hannover

Dela
Hannover/Södertälje, 9 mars 2021 – Efter bara ett års byggande, i mars 1956, startade produktionen av ”folkabussen” i den då helt nya produktionsanläggningen i Hannover. Fram till dagens datum har över 10,3 miljoner bilar byggts där, varav 9,2 miljoner varit skåpbilar, minibussar, pickuper, campingbilar och andra derivat av den klassiska Transporter som idag tillverkas i sin generation 6.1. Just nu pågår en omfattande modernisering och omstrukturering av produktionsanläggningen. Med lanseringen av den nya Multivan senare i år och ID. BUZZ nästa år, kommer fabriken för första gången att producera både laddhybrider (PHEV) och fullt elektriska modeller (EV), tillsammans med traditionella drivlinor.
Produktionsanläggningen i Hannover stod färdig 1956
Produktionsanläggningen i Hannover stod färdig 1956

Carsten Intra, Styrelseordförande Volkswagen Transportbilar (VWCV): ”Vi kan se tillbaka med stolthet på vad vi har åstadkommit här i Hannover. Fabrikens historia är lika unik som folkabussens, liksom alla de människor som byggt dessa miljontals fordon. Samtidigt tittar vi mot framtiden för denna anläggning. Med lanseringen av den nya Multivan i år och nya ID. BUZZ 2022, utökar vi modellutbudet med moderna och attraktiva transport- och personbilar för breda kundgrupper.” I tillägg, med start 2024, kommer anläggningen i Hannover att producera elbilar i premiumsegmentet (D-SUVs) för andra märken i gruppen. ”Utvecklingen av anläggningen är ett exempel på transformeringen av hela gruppen. Volkswagen Transportbilar och Volkswagen Group understryker detta med den nyligen tillkännagivna investeringen på 680 miljoner euro för produktionen av D-SUV:en.

Fakta kring produktionsanläggningen i Hannover

- Anläggningens yta: 1,1 miljoner m2 (motsvarande 152 fotbollsplaner)

- Antal anställda 2020: 14.800 (inkl Volkswagen Group Components)

- Antal tillverkade fordon:
1956-2021 (T1-T6.1)                   9.228.000
1974-1975 (Beetle, Type 181)          43.000
1975-2003 (LT 1, LT 2)                   810.200
2017-2020 (e-Crafter)                         1.500
1989-1995 (Taro)                              61.000
2012-2020 (Amarok)                      176.500

-         Antal cyklar på fabriksområdet: 3.000

I backspegeln: Folkabussen blir en symbol för det ”ekonomiska undret”

Samtidigt som ”Love me tender” med Elvis Presley är en stor hit över hela världen, pågår en stark ekonomisk utveckling. Inte minst i Tyskland där bilen blir en symbol för återhämtningen i ekonomin. ”Bubblan” är den mest sålda bilen i Tyskland 1955 och kommer att passera en miljon tillverkade under detta år. Produktionskapaciteten i Wolfsburg, som också byggt Folkabussen sedan 1950, är långt ifrån tillräcklig för att möta den stora efterfrågan när hjulen snurrar för fullt i Tyskland. Bröd, öl och hamburgare måste transporteras ut till folket. Även nymodigheter som TV-apparater och kylskåp behöver kunna levereras nu när hushållens ekonomi förbättras. För att möta denna efterfrågan så behöver försäljare och hantverkare den pålitliga folkabussen.

Över 235 städer och kommuner i Tyskland ansökte om att få den nya produktionsanläggningen som Volkswagen behövde. Heinrich Nordhoff, chef för Volkswagenwerk GmbH och senare styrelseordförande för Volkswagenwerk AG, övertygar styrelsen att välja Hannover. Nordhoff erkänner: ”Ett företags värde består inte av dess byggnader och maskiner eller inte ens av dess bankkonto. Den enda värdefulla tillgången är människorna som jobbar där och den anda som råder.”

Byggnationen startar med 372 anställda under en vinter med mycket snö. Vid slutet av mars 1955 är arbetsstyrkan uppe i 1.000 personer. När det börjar töa måste man lägga ut plankor på den leriga marken för att kunna leverera allt byggnadsmaterial. En mindre provisorisk stad växer upp på fabriksområdet med kontor, bostäder, matsalar och försäljare.

Efter bara 12 veckor är väggarna redan 4 meter höga. 28 stora kranar och 22 stora cementblandare går på högvarv. 5.000 kubikmeter med cement produceras varje dag. 1.750.000 kubikmeter av jord flyttas, motsvarande 256.000 lastbilsflak vid denna tid.

Från maj 1955 är personalstyrkan i bygget uppe i 2.000 samtidigt som man börjar träna upp den personal som ska arbeta i produktionen. Varje morgon klockan 04.10 går ett specialchartrat tåg till Wolfsburg där man får träna på att bygga folkabussen. 3.000 anställda är den tänkta personalstyrkan som ska säkerställa att produktionen kommer igång smärtfritt. Det tar bara några veckor att få igång karosseriet och i februari 1956 har man kopplat ihop det nya 10 km långa dubbelspåret till fabriken till det ordinarie spårnätverket.

Den 8 mars 1956 startar serieproduktionen av den eftersökta folkabussen i Hannover-anläggningen. Fram till 1967, när produktionen av generation 1 upphör, har 1,8 miljoner bussar hunnit producerats.

Fram till dags datum har över 10 miljoner fordon byggts i Volkswagen Transportbilars ”moderfabrik”. Idag producerar anläggningen T6.1, men redan i slutet av detta år tillkommer den helt nya Multivan (som även kommer erbjudas som laddhybrid) och nästa år även den helt elektriska ID. BUZZ. Historien om folkabussen fortsätter!




Nyckelord

Kontakter

Bilder

Produktionsanläggningen i Hannover stod färdig 1956
Produktionsanläggningen i Hannover stod färdig 1956
Ladda ned bild
Över 1,8 miljoner folkabussar av generation 1 tillverkades
Över 1,8 miljoner folkabussar av generation 1 tillverkades
Ladda ned bild
Idag gör robotar en stor del av arbetet
Idag gör robotar en stor del av arbetet
Ladda ned bild
Stolta arbetare tillverkar den senaste generationen T6.1 idag
Stolta arbetare tillverkar den senaste generationen T6.1 idag
Ladda ned bild
Ladda ned bild
Det tog bara ett år att färdigställa fabriken
Det tog bara ett år att färdigställa fabriken
Ladda ned bild
Jordmassor motsvarande 256.000 lasbilar fick flyttas
Jordmassor motsvarande 256.000 lasbilar fick flyttas
Ladda ned bild
3.000 personer arbetade ursprungligen i produktionen
3.000 personer arbetade ursprungligen i produktionen
Ladda ned bild
Transporter, eller "Folkabussen" tillverkades då som nu i olika versioner
Transporter, eller "Folkabussen" tillverkades då som nu i olika versioner
Ladda ned bild
Ett välkänt och älskat "ansikte"
Ett välkänt och älskat "ansikte"
Ladda ned bild
Hannover-anläggningen transformeras för att bygga elektriska fordon
Hannover-anläggningen transformeras för att bygga elektriska fordon
Ladda ned bild

Dokument

Om

Volkswagen Transportbilar
Volkswagen Transportbilar
Volkswagen Group Sverige AB
151 88 Södertälje

08-553 865 00http://www.volkswagen-transportbilar.se

Som en ledande tillverkare av lätta transportbilar omformar Volkswagen Transportbilar (VWCV, Volkswagen Commercial Vehicles) sättet att transportera varor, tjänster och människor. Våra fordon kör hantverkare, familjer och äventyrare, nybakat bröd, paket och surfbrädor. Ambulanspersonal, poliser och mobil servicepersonal - alla litar på sin Volkswagen Transportbil för att utföra sitt dagliga arbete. I Volkswagen Transportbilars fabriker, som finns i Hannover (D), Poznań (PL), Września (PL) och Pacheco (ARG), sysselsätts över 24,000 människor med att tillverka och marknadsföra modellserierna Caddy, Transporter, Crafter, Multivan, Amarok och nya elektiska ID. Buzz och ID. Buzz Cargo. Inom Volkswagen-gruppen är man delaktig att forma framtidens samhälle med nya mobilitetslösningar genom sitt huvudansvar för utvecklandet av autonom körning, Maas och TaaS (Mobility/Transport as a Service) och framtida produkter som ”robo-taxis” och ”robo-vans”. I Sverige säljs Volkswagen Transportbilar via ett 90-tal återförsäljare runt om i landet. Det svenska huvudkontoret finns i Södertälje, Volkswagen Group Sverige AB. Volkswagen Transportbilar är det klart ledande märket i Sverige inom lätta transportbilar.

Följ Volkswagen Transportbilar

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Volkswagen Transportbilar

Världspremiär för Volkswagen ID. Buzz GTX - Den mest kraftfulla folkabussen någonsin21.3.2024 10:01:00 CET | Pressmeddelande

Nya ID. Buzz GTX (250 kW/340 hk) är den starkaste serietillverkade folkabussen hittills, under dess snart 75-åriga historia Två axelavstånd och två batterier: ID. Buzz GTX med normal hjulbas får ett 79 kWh-batteri, ID. Buzz GTX med lång hjulbas är utrustad med ett 86 kWh batteri Fyrhjulsdrift som standard med en elektrisk drivmotor på framaxeln, och en andra på bakaxeln, bildar tillsammans det intelligent styrda fyrhjulsdriftsystemet 4MOTION ID. Buzz GTX accelererar till 100 km/h på ca 6,5 sekunder (prognos) och ger optimalt grepp på alla underlag tack vare fyrhjulsdriften Ökad dragkraft för tyngre last med ID. Buzz GTX

Volkswagen Transportbilar klar marknadsledare även 2023 - Ökar mer än dubbelt så mycket som totalmarknaden4.1.2024 09:46:06 CET | Pressmeddelande

2023 blev ett betydligt bättre år när det gäller registreringar av lätta lastbilar i Sverige. Efter ett par år med produktionsbrist så lättade situationen under 2023 och totalmarknaden ökade från 34 500 till 43 700 fordon (+26,6%). Volkswagen Transportbilar ökade med hela 57,3% och levererade nästan 13 000 lätta lastbilar. Detta ger märket en marknadsandel på 29,6%. Nya ID. Buzz Cargo går också direkt in på förstaplatsen när det gäller elektriska transportbilar.

Volkswagen Transportbilar rapporterar fortsatt vinsttrend under 2022 och låter ID. Buzz definiera året.29.3.2023 16:59:50 CEST | Pressmeddelande

För andra året i rad nådde Volkswagen Transportbilar (VWCV, Volkswagen Commercial Vehicles) en vinstökning på över en halv miljard euro under 2022. Trots minskning av antalet levererade enheter nådde företaget en försäljning på 11,5 miljarder euro. Höjdpunkten var lanseringen av elbilarna ID. Buzz och ID. Buzz Cargo som fått fina omdömen i tester och många utmärkelser. GRIP 2023 företagsstrategi: 10-stegs plan sätter mål för 2023.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye