7 av 10 höstlovsresor bokade hos Ving

Sommarlovet har knappt avslutats innan många börjar blicka framåt mot nästa ledighet – höstlovet. Ving erbjuder över 60 olika charteravgångar från 13 flygplatser i anslutning till höstlovet och i år förväntas omkring 13 000 svenskar att resa iväg med Ving under vecka 44. Redan nu är drygt 70 procent av charterresorna bokade, vilket är i linje med fjolårets bokningsläge. Men platserna går åt snabbt.

Sunwing Side Beach, fotograf Joakim Borén, Ving

- Vecka 44 är traditionellt en av de mest eftertraktade semesterveckorna på året och vill man säkra en vecka i solen gäller det att vara snabb. Flest platser finns det kvar till Gran Canaria och Teneriffa, som också är våra största destinationer både under höstlovet och vintersäsongen. Men det finns även en del platser kvar till både Egypten och Fuerteventura, säger Fredrik Henriksson, kommunikationschef Ving/Thomas Cook Northern Europe.

Förutom de klassiska charterresmålen har Ving även paketresor med reguljärflyg, där bästsäljarna för höstlovet är storstäderna i Europa, Maldiverna samt klassiska resmål runt Medelhavet samt Kanarieöarna. Även Dubai har bokat bra inför höst-och vintersäsongen, där det antalet nybokningarna i bland annat augusti var upp med 62 procent jämfört med ifjol.

60 charteravgångar från 13 flygplatser

Förutom de stora avreseflygplatserna erbjuder Ving höstlovsresor från nio regionala flygplatser runtom i Sverige till framför allt Kanarieöarna. Från Arlanda, Landvetter, Sturup och Köpenhamn är utbudet större och där finns, förutom Gran Canaria och Teneriffa, även resor till Medelhavet och medeldistansresmål som Gambia, Egypten och Kap Verde. Från Arlanda finns det även möjlighet att resa på en höstlovsresa till långväga destinationer som Aruba och Thailand.

- Det känns roligt att vi kan erbjuda en sådan bredd i utbudet av höstlovsresor. Extra glädjande är det också att vi har så många regionala avgångar då vi vet att det är väldigt uppskattat att kunna resa till solen direkt från sin hemort. Flera av de regionala avgångarna är redan välbokade, men kan man vara lite flexibel med både datum, destination och avreseort har man större chans att komma iväg, fortsätter Fredrik Henriksson.

Topp 5: Bäst bokade charterdestinationer

1. Turkiet

2. Kap Verde

3. Cypern

4. Aruba

5. Thailand

Sunwing Side Beach, fotograf Joakim Borén, Ving

Ving är Sveriges ledande researrangör med resor till knappt 400 resmål i cirka 60 länder. Ving arrangerar charterresor, flexibla paketresor med reguljärflyg och säljer även enskilda flygbiljetter och hotellövernattningar till den som vill resa på egen hand. Resorna säljs via internet, telefon och i utvalda resebyråer över hela landet.

Ving ingår tillsammans med Globetrotter i Ving Sverige AB och har cirka 700 000 resenärer årligen. Ving Sverige AB ingår i den internationella resekoncernen Thomas Cook Group plc som är noterad på London-börsen.